חברת
רכבת ישראל יצאה (יום א', 15.5.14) בלוח זמנים חדש, הכולל הגדלת תדירות הרכבות על-ידי הוספה של כ-50 רכבות ביום ומעל ל-500 עצירות נוספות בתחנות.
ניתוח נתוני הדיוק של החברה ביום ההפעלה הראשון מראה כי בשעות השיא של יום ראשון בבוקר (09:00-06:00) 9 אחוזים מהרכבות לא הגיעו ליעדן בזמן. בשעות אחר כך (15:00-09:00) חל שיפור ורק 1.5% מהרכבות לא הגיעו בזמן. משעה 15 ועד השעה 19 עמד דיוק הרכבות על 100%.
אולם השקט התעשייתי ברכבת ישראל לא צפוי להימשך לאורך זמן. יושב-ראש ההסתדרות, אבי ניסן קורן, נתן להנהלת רכבת ישראל אולטימטום עד יום רביעי הקרוב. הוא איים כי אם המשבר מול העובדים לא ייפתר באופן מיידי, יוכרז סכסוך עבודה. בישיבה יחד עם יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, ועם ועדי העובדים ברכבת ישראל לדון בעומסים הבלתי סבירים.
הבוקר פתחו העובדים בעיצומים ללא פגיעה בנוסעים: מכונאים וחשמלאים המלווים את הרכבות לא התייצבו לעבודה.
בוועד העובדים הסבירו כי גם הנהלת הרכבת הודיעה בבית הדין לעבודה כי ליווי המכונאים והחשמלאים ברכבות הוא אבסורד נוכח העובדה שמדובר בעובדים המגיעים ללא ציוד וללא מיגון הולם ללא נוהל קיים המסדיר את תנאי עבודתם והעקתם בעבודה מחוץ למוסכים.
מהוועד נמסר כי "למרות הקמפיין הראוותני של הנהלת הרכבת באשר ללו"ז החדש שאמור להיות מופעל החל מהיום, מדווחים עובדי הרכבת כי בשל חוסר ההיערכות של ההנהלה, הן בנושא כוח אדם והן בנושא ציוד וקרונות, אירעו כבר הבוקר תקלות רבות וחמורות של איחורים, עומסים חריגים ואף השארת נוסעים ברציפים עקב כך. "חמור ומצער שהנהלת הרכבת, שהודתה לא אחת במחסור הקשה בכוח אדם, לא לקחה בחשבון את כל הנושאים שהתרענו עליהם במשך חודשים. עכשיו, לצערנו, נוסעי הרכבת ישלמו את המחיר של אוזלת היד של ההנהלה", הוסיפו בוועד.
ניקה שימחוביץ', יו"ר וועד עובדי הרכבת, ציין כי ישנה בעיית תקינה חמורה ומחסור בציוד, אך למרות זאת הנהלת הרכבת בחרה להתעלם ולצאת ללו"ז האביב למרות שאין לרכבת שום יכולת לבצע אותו. "הבוקר קרה מה שחששנו ממנו ויש אינספור תקלות, עיכובים ועומסים חריפים. ההנהלה מפקירה את שלום הנוסעים והעובדים וזאת בניגוד לאמירותיה בבית הדין לעבודה. התנהלות ההנהלה היא מחדל שעלול לעלות בחיי אדם. אני לא ממליץ לאיש לנסוע עם נהג שעובד עשרה ימים ברצף, ללא מנוחה, דבר שקורה ברכבת כמעט כל יום". הוא איים בהחרפת העיצומים.
מדוברות רכבת ישראל נמסר כי הפעלתו של לוח הזמנים נעשתה תוך שמירה על כל ההסכמים הקיבוציים בין הנהלת הרכבת וועד העובדים, תוך קיום כל הוראות הבטיחות.
לדבריה, נציגי ההנהלה מקיימים הידברות שוטפת ומתמשכת עם נציגי הוועד, ובמסגרת זו התקבלו והוטמעו בלו"ז החדש הצעות רבות של נציגי העובדים הנוגעות לתפעולו של הלו"ז.
"צר לנו כי דווקא באירוע כה משמעותי לחברת הרכבת, בוחר ועד העובדים לנצל את כוחו לרעה ולאיים בשיבוש הלו"ז החדש, אשר נועד לשפר את השירות לנוסעים. זאת על בסיס טענות שווא ובניסיון שתכליתו היחידה הינה הפעלת לחץ בלתי ראוי, על-מנת לסחוט פעם נוספת את הקופה הציבורית. ככל הידוע לנו, פעולת הוועד אינה נתמכת על-ידי כלל ציבור העובדים".
ברכבת ישראל מציינים כי במהלך השנה האחרונה קיבלו עובדי הרכבת תוספת שכר של כ-25% ומענק על-סך 40 אלף שקלים, בהתאם להסכם עבודה בו התחייבו לשקט תעשייתי ל-3 שנים. ההנהלה הדגישה כי לדרישות שהעלו נציגי ועד העובדים בימים האחרונים, אין קשר לשינויים החלים בשל המעבר ללו"ז החדש. כדוגמה, דרישות להחזרים על טסט לרכב, חלוקת כריך ושתייה לנהגים בכל סידור, מתן סוף-שבוע זוגי לכל נהג בשנה, או הגדלת דמי הכלכלה של כל נהג.