- כל בית ספר ישתתף במיצ"ב אחת לשלוש שנים. המיצ"ב יכלול מבחני הישגים וסקרי אקלים וסביבה פדגוגית.
- שכבת תלמידי כיתות ה' ייבחנו במיצ"ב בשלושה תחומי דעת: שפת-אם (עברית/ערבית), מתמטיקה ואנגלית.
- שכבת תלמידי כיתות ח' ייבחנו בארבעה תחומי דעת: שפת-אם (עברית/ערבית), מתמטיקה, אנגלית ומדעים.
- מבחני המיצ"ב לכיתות ב' – יתקיימו במתכונת פנימית.
יצוין, כי נקודת המוצא המנחה את פיתוח מדדי המיצ"ב היא התפיסה לפיה בית הספר הוא מארג מורכב של סביבות למידה, תכנים ומיומנויות, תפיסות פדגוגיות שונות ועמדות, ערכים חינוכיים, מערכות יחסים בין גורמים שונים בן באי בית הספר. מודל המיצ"ב מתייחס להיבטים הקוגניטיביים, שהם תוצרי הלמידה, באמצעות מבחני הישגים ולהיבטים אפקטיביים וחברתיים באמצעות סקרי אקלים וסביבה פדגוגית.
מבחני המיצ"ב בודקים שליטה בתכנים ובמיומנויות שונות בהתאם לתוכניות הלימודים בכל תחום דעת. המיומנויות מגוונות וכוללות, בין היתר, שימוש באסטרטגיות חשיבה גבוהות כמו הבנה של תהליכים, השוואה בין פתרונות או בין חלקי מידע, מעבר בין ייצוגים שונים ושילוב מידע שמוצג בדרכים שונות, יישום ידע נלמד בהקשרים חדשים, העלאת טיעונים תומכים וסותרים, הסקת מסקנות ועוד. מיומנויות אלו הן חלק ממיומנויות הלומד במאה 21' המקדמות למידה מעמיקה ומשמעותית.
מתווה המיצ"ב החדש מהווה המשך ל"תוכנית הלאומית של למידה משמעותית" הכוללת את השינויים במתכונת בחינות הבגרות וכן את השינויים שנועדו לחזק את החינוך הטכנולוגי. כמו-כן, הוא עולה בקנה אחד עם מודלים של הערכה הקיימים במדינות רבות בעולם (כגון: אוסטרליה, אנגליה, צרפת, קוריאה, ארה"ב, קנדה, פולין, נורבגיה, אוסטריה, שבדיה ועוד).
בעקבות המתווה החדש של מבחני מיצ"ב אמר
אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ למצוינות בחינוך, וחבר ועד החינוך כי "מבחני המיצ"ב הם מערכת הניווט של הרצף שבין בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. בהיעדרם, קבלת ההחלטות עלולה להסתמך רק על התנסויות אישיות, על אינטואיציות, ועל תפיסות עולם, שכולן הכרחיות, אך לגמרי לא מספיקות.
הורביץ הדגיש כי: "כפי שאיננו יכולים לדמיין טייס שאינו ניזון מנתונים על מצב הטיסה, מאמן כדורסל שאינו אוסף סטטיסטיקות על ביצועי השחקנים, או רופא שקובע טיפול בלי לשלוח את החולה לבדיקות דם ורנטגן, כך גם המדידה בחינוך, משמשת כאבן יסוד בסיסית למקצועיות שבלעדיה לא ניתן באמת לצפות לאמון הציבור".