X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
"עם כל הכבוד לאשליות של שופטים, זה שהנאשם מודה בשלב של גזר הדין - ייתכן שזה בגלל שהסבירו לו שכדאי שיביע חרטה. אני לא כל כך מתרשם שזו הודאה כנה"
▪  ▪  ▪
הנדל. עוול במשפט שלא במתכוון

"הספק הסביר הוא העיקרון החשוב ביותר במשפט הפלילי והוא המבדיל אותו מיתר סוגי המשפט, וזאת כדי למנוע טעויות". כך אומר (יום ב', 16.6.14) שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל. הוא דיבר ביום עיון במרכז האקדמי למשפט ועסקים לרגל פרסום ספרו של פרופ' בועז סנג'רו בנושא הרשעת חפים מפשע.
לדברי הנדל, "יש חשש שחף מפשע יורשע, וזה דבר נורא. אפשר לחיות עם התוצאה שמישהו עובר עבירה ולא תופסים אותו, ככל שחשוב שהוא כן ייתפס. לעומת זאת, אם מישהו לא-אשם נקבעה אשמתו והוא נשלח לבית סוהר - יוצא, ללא כוונה, שהרשויות ובית המשפט גרמו לעוול במשפט.
"אני לא יודע כמה זה קורה; אני קצת ספקן להתייחסות לכל מיני סטטיסטיקות הנלקחות מארה"ב. אבל אם זה קורה לאדם אחד, זה מספיק חמור כדי למשוך את תשומת הלב ולשאול כיצד מטפלים בתופעה". לדעת הנדל, ייתכן שחשוד יודה במעשים שלא עשה - וזאת בשל לחצים עקיפים, כגון: אם שוטר היה מזהיר אותו שהוא ואשתו ההרה יוחזקו במעצר, אלא אם כן אחד מהם יודה.
הנדל הזכיר, כי לפי ההלכה היהודית - אדם לא יכול כלל להודות במישור הפלילי. זאת, בניגוד לכלל במישור האזרחי, לפיו "הודאת בעל דין דומה לעדות מאה עדים". הנימוקים לכך, הוסיף הנדל, תקפים גם היום: חשש מפני משאלת מוות הנובעת מרגשי אשמה שאינם בהכרח מוצדקים (נימוק שהעלה הרמב"ם 800 שנה לפני זיגמונד פרויד); האיסור על אדם לפגוע בעצמו, שכן הגוף שייך לבורא עולם (נימוקו של הרדב"ז), המתקשר לשאלה האם עדותו של נאשם מהימנה גם אם הוא מעיד נגד עצמו; ההודאה גורמת לסינוור של השופט (נימוקו של הרב שמעון שקופ), כי הוא רוצה שהנאשם יאשר את דבריו.
הנדל הוסיף: "אני יודע שהרבה שופטים - ואני מקווה שאני לא ביניהם יותר מדי, וכרגע זה פחות כי אני לא שומע תיקים עם ראיות - מרגישים טוב כאשר נאשם שכפר לכל אורך הדרך והורשע, מודה בשלב של גזר הדין. עם כל הכבוד לאשליות של שופטים, זה שהוא מודה בשלב של גזר הדין - ייתכן שזה בגלל שהסבירו לו שכדאי שיביע חרטה. אני לא כל כך מתרשם שזו הודאה כנה".
הנדל אומר כי לאור הסברים אלו יש לבחון הודאות של נאשמים. יש לראות מיהו המודה, כאשר יש להיות זהירים מאוד בהודאות של קטינים, מפגרים וחסרי בית משום שאלו קבוצות בסיכון. עוד יש להביא בחשבון שיקולים מתורת המשחקים: לא תמיד ההחלטה רציונלית, בשל חוסר ידע. כך יכול להיות שאפילו שחזור יהיה מוטעה משום שהחשוד מרגיש מה השוטרים רוצים והוא מנסה להשביע את רצונם, גם לאור הבטחות שהוא מקבל. "האם זוהי עדות שהייתי מקבל מעד אחר", מיקד הנדל נקודה זו.
לבסוף יש לשקול את כל ה"דבר-מה" הנוספים: לפעמים יש דבר-מה מסייע, לפעמים הוא חסר, לפעמים הוא סותר. יש לבחון את כל הפרטים ולא להיסחף אחרי נטיית-היתר לקבל הודאות, הדגיש הנדל. יש לראות הודאות גם במשקפיים פסיכולוגיות, הבוחנות מה אנשים עושים בתנאי לחץ שכאלו, ולראות מה יכול לחזק אותן ומה סותר אותן, סיים.

תאריך:  18/06/2014   |   עודכן:  18/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ניל הנדל / Neal Hendel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"זהירות מפני נטיית היתר לקבל הודאות"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מי מפקח על המשטרה? ביה"מ חותמת
רפרף  |  18/06/14 09:55
2
הגיע הזמן להעזר בFMRI בחקירות
ראובן גרפיט  |  18/06/14 10:00
 
- אתה חוזר על הצעה טוטליטרית זו
רפרף  |  18/06/14 10:59
3
המשך...מי מפקח על המשטרה?
רפרף  |  18/06/14 10:00
4
להלן ציטוט מדויק ממה שכתב הנדל
אהוד פרלסמן  |  18/06/14 10:53
 
- לא מדובר במאמר. מדובר בהרצאה.
יוכבד  |  18/06/14 12:32
 
- לא מאמר ולא הרצאה אלא החלטה.
אהוד פרלסמן  |  18/06/14 14:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הלנה קיל הותירה בידיה סכומים ניכרים מתוך כספים שהעבירו לה לקוחותיה לתשלום תמורת דירה שרכשו    בית הדין: לא נמצאו נסיבות מקלות שיכולות למנוע הרחקה לצמיתות במקרי מעילה
יצחק דנון
החברה מבקשת מבית המשפט לקבוע שהגישה בזמן השגה על חיובי ארנונה בגין הנכס בראשון לציון, לאחר עיכוב שנבע לדבריה מאובדן המסמכים הרלוונטיים בעת השריפה בנתניה
יפעת גדות
שיתוף פעולה בין קק"ל למועצה האזורית מטה יהודה, וועד הכפר עין ראפה הפך 'מזבלה פיראטית' לפינת חמד תיירותית
איתמר לוין
פרופ' בועז סנג'רו: יש מקרים שחוקרים מטעים את התובעים ואת השופטים וזה עלול להגיע לפברוק ראיות    "ההודאה אינה מלכת הראיות אלא קיסרית הרשעות השווא"
עידן יוסף
בלילה נעצרו כחמישים מחבלים ממשוחררי עסקת שליט ושני חברי פרלמנט של החמאס    מקור מצרי: "מגעים ראשוניים" עם ישראל ועם הפלשתינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il