ועדת המשנה של ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים, בראשות ח"כ
דוד צור, קיבלה (יום ג', 24.6.14 דיווח בנושא תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשנת 2014 וכן סקירה על פעילות הרשות. ח"כ צור הזכיר כי תקציב הרשות אושר רק לאחרונה, ודרש לקבל הסברים על הסיבות שהביאו לאיחור בהגשת התקציב הן לשנת 2014 והן התקציב לשנה הקודמת, והאם הדבר פגע בפעילות הרשות. עם זאת הוא ציין כי לאחרונה עברה הרשות תהפוכה, ואף מונה לה מנכ"ל חדש, ואמר כי הוא מקווה שהיא תמשיך בעשייה המבורכת שלה לקידום הבטיחות בדרכים.
יו"ר הרשות, ד"ר יעקב שיינין, התייחס לאיחור בהגשת התקציב ואמר כי הוא נבע "מבעיה של ראייה בין ההנהלה למועצת הרשות". הוא הבטיח שהדבר לא יחזור על עצמו ואמר כי הרשות מתכוונת להגיש את התקציב לשנה הבאה לאישור כבר בסוף יולי הקרוב, לפי החוק. למרות הקשיים עד אישור התקציב לאחרונה, שיינין ציין כי הוא סבור שהרשות תצליח להוציא את כל תקציבה השנה, ואמר עוד כי הוא מקווה שתקציב 2015 יעלה ל-400 מיליון שקלים ותקציב 2016 יגיע ל-550 מיליון שקלים בהתאם לתקציב שנקבע בהקמת הרשות. הוא הוסיף כי הרשות לא מתכוונת להיות יותר צינור להעברת כספים. לדוגמה, ציין שיינין, כי הרשות תעביר כספים למשרד החינוך רק אם תהייה תוכנית מסודרת לחינוך לבטיחות בדרכים. בהקשר זה הוא הוסיף כי בכוונת הרשות לפעול לכך שהתלמידים ייבחנו בחינת בגרות בתורת הנהיגה והבטיחות בדרכים, שתוכל להחליף את המבחן העיוני.
שיינין אף בקר את פעולות הרשות ואמר כי משנת 2004 חלה ירידה חדה במספר ההרוגים בכבישים, מכ-500 הרוגים בשנה לפחות מ-300 לפי ההערכה ב-2015. לדבריו, כיום ישראל נמצאת במקום ה-11 בעולם מבחינת שיעור ההרוגים למיליארד ק"מ נסועה, ותוכנית הרשות עד 2020 היא להביא את ישראל לאחת מ-5 המדינות הבטוחות בעולם. המשמעות, הסביר שיינין, היא ירידה של מתחת ל-200 הרוגים. הוא ציין שני נושאים קריטיים שבכוונת הרשות לטפל, האחד הוא צמצום פגיעה בילדים במגזר הערבי, בעיקר בתאונות חצר, והשני הוא צמצום פגיעה בקשישים מעל גיל 65 במגזר היהודי. עוד ציין שיינין כי הרשות הגיעה להסכמה עם המשטרה לפיה כל דיווח על מפגעי בטיחות יועבר לחטיבת המבצעים שהוקמה ברשות, והיא זו שתמפה את הכשלים ותקבע קריטריונים וסדרי עדיפות לטיפול בהם.
ח"כ עפו אגבריה אמר כי תרבות הנהיגה בישראל נמוכה, והציע לפעול לחינוך והסברה לנהג הישראלי. עוד הוא ציין כי בכבישים חסרים מפרצי עצירה, וקרא להציב מצלמות מהירות בכבישים אדומים ומסוכנים, ולא במקומות בהם המצלמות הן מלכודות כסף. ח"כ
יעקב אשר אמר כי הרשות צריכה לקבל סמכויות אכיפה בכל מה שקשור לטיפול במפגעים בטיחותיים בכבישים. ח"כ
בועז טופורובסקי אמר כי מאז 2004 חלה ירידה של כ-5% בשנה במספר ההרוגים. לדבריו, הרשות הוקמה בשנת 2007 והירידה נשמרה כשהייתה לפני הקמתה, לכן נשאלת השאלה האם פעילות הרשות השפיעה על או לא השפיעה על הירידה במספר ההרוגים.
מנהל תחום מדיניות ציבורית בעמותת אור ירוק, יניב יעקב, מתח ביקורת על כך שהרשות פעלה כחצי שנה ללא תקציב מאושר, ואמר כי זה מחדל שאסור שיחזור על עצמו. הוא הוסיף כי מתוך 100 ניידות שהרשות הייתה צריכה להעביר למשטרה הועברו רק 25. לדבריו, תקציב של 550 מיליון שקל הוא צורך מידי, שכן הנזק הכלכלי של התאונות למשק נאמר בכ-15 מיליון שקל בשנה.
סגן ראש אגף תכנון במשטרה, תת-ניצב אלברט אוחיון, אמר כי עד לפני שבוע, אז אושר תקציב הרשות, המשטרה לא קיבלה כלום מהרשות, לא כסף ולא ניידות למעט אותם 25 ניידות למתנדבים. הוא הוסיף כי המשטרה משוועת לניידות מבצעיות חדשות. עוד ציין תנ"צ אוחיון כי כל שנה ישנה אי-ודאות באשר לתקצוב משמרות הזה"ב, מה שגורם לעובדים לעזוב. שיינין התייחס לכך ואמר כי הרשות מתכוונת להכפיל את השכר ולהכשיר 300 איש שיעשו זאת ב-3,000 בתי ספר. עוד ציין אוחיון כי המשטרה צריכה תקציב לרכישת ינשופים. לדבריו, אם לא ירכשו המשטרה לא תוכל ב-1 בינואר 2015 לבצע אכיפה בנושא השכרות. תקציבאית אגף התנועה, רב-פקד נוגה ברגר, ציינה כי 50% מתקציב אגף התנועה מגיע מהרשות והכסף הוא קריטי לקיום אגף התנועה מאחר שהמשטרה לא מעמידה לאגף אפילו הלוואת ביניים.
צור סיכם את הדיון ואמר כי אסור שיחזור על עצמו מצב שבו תקציב הרשות מוקפא מאפריל ומאושר רק באמצע יוני. הוא קרא לרשות להאיץ תהליכים כדי שהעיכוב לא ישליך באופן דרמטי על ניצול תקציב 2014, ולא יביא לפגיעה בבטיחות בדרכים. עוד ציין ח"כ צור כי הוועדה תפנה למשרד האוצר ותתמוך בהגדלת תקציב הרשות חזרה ל-550 מיליון שקלים בשנה. הוא קרא שלא לפגוע בתקציב משמרות הזה"ב וציין כי בכוונת הוועדה לדון בקרוב בכל נושא מבחני הנהיגה ועלות הטסטים וכן לקיים דיון שיעסוק בבטיחות בדרכים במגזר הערבי.