X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע: חוק העזר החדש מעניק פרס למי שרמסו ברגל גסה את החוק הקודם, פוגע בשוויון בין בעלי העסקים ופוגע בצורה בלתי מידתית בעיקרון של יום המנוחה השבועי
▪  ▪  ▪
סער. פגיעה [צילום: ארז חרוד/עושים צילום]
לפני שצועקים "כפייה דתית"
לפני שקופצים וצועקים "כפייה דתית", יש לזכור את העובדות הבאות: מי שניהל את ההליך נגד פתיחת המרכולים בת"א בשבת היו בעלי חנויות מכולת, שטענו לפגיעה אנושה ביכולת התחרות שלהם - ולא שום גוף דתי. מי שקבע שעיריית ת"א רומסת את החוק היה שופטת בג"ץ מרים נאור - ולא בד"ץ. מי ששב וקבע שחוק העזר העירוני החדש הוא מתן פרס לעבריינים, היה השופט המחוזי מאיר יפרח - ולא הרב הראשי. גם סער איננו חובש כיפה, והנימוקים המרכזיים בהחלטתו הם שוב השוויון העסקי, מניעת רמיסת החנויות הקטנות, אי-מתן פרס למי שהפרו את החוק במשך שנים - וגם הערך החברתי והתרבותי של השבת.

שר הפנים, גדעון סער, פסל (יום א', 29.6.14) את חוק העזר של עיריית תל אביב, שביקש להתיר פתיחת חנויות גדולות בשבת במרכז העיר. סער אישר רק את פתיחתן של חנויות במתחמי נמל תל אביב, נמל יפו ו"התחנה".
בג"ץ קבע אשתקד, כי עיריית תל אביב מפרה את חוק העזר שלה-עצמה כאשר אינה אוכפת את סגירתן של חנויות בשבת. ההחלטה התקבלה בערעור של בעלי חנויות מכולת בעיר, אשר טענו לאפליה בכך שרשתות פועלות בשבת ויוצרות תחרות בלתי הוגנת מולם. בתגובה, אישרו מועצת העיר ורון חולדאי חוק עזר חדש, שהכשיר בדיעבד את פתיחת החנויות בצירי התנועה העיקריים בעיר. בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע שמדובר בחוק פסול, המעניק פרס למי שהפרו את החוק הקודם.
לדברי סער, "הוראות חוק העזר המוצע פוגעות בשוויון ההזדמנויות המסחרי ומאפשרות תחרות בלתי הוגנת בין בעלי עסקים בעלי האמצעים ובין עסקים קטנים. הן מייצרות לחץ על בעלי העסקים הקטנים לפתוח את החנויות שלהם בשבת בניגוד לחוק, פוגעות ביום המנוחה שלהם ובזכותם לבלות עם משפחותיהם ביום המנוחה הכללי המשותף לכולם".
סער קובע: "אין ספק כי פתיחת חנויות למימכר מזון הינה נוחה לאוכלוסייה רחבה, אך ספק אם היא עולה כדי צורך חיוני. זאת ועוד: לא הונחה תשתית עובדתית שיש בה כדי לשכנע שנבחרה החלופה שפגיעתה בערכים אחרים היא המידתית ביותר.
"תל אביב, המפורסמת בשל היותה 'עיר ללא הפסקה', ואשר חרתה על דגלה את ערכי הסובלנות, החרות והשוויון הינה מקור לגאווה. הזכויות של הפרטים כצרכנים פוטנציאליים הינן יחסיות ואינן חזות הכל. כל זכות הינה זכות מוגבלת אשר יש ותיסוג לאחור כאשר היא מתנגשת עם ערכים, זכויות ואינטרסים חשובים אחרים אשר עומדים מנגד. לא פעם מימוש של זכות של ציבור אחד, פוגעת בזכותו של ציבור אחר. במקרים כאלה, יש למצוא את האיזון הראוי בין הזכויות המתנגשות".
סער מדגיש את חשיבותו של עקרון יום המנוחה השבועי ומוסיף: "שמירת צביון יום השבת, וייחודו, בין היתר, על-ידי צמצום המסחר בעיר, מהווה אינטרס חשוב במעלה לציבור הישראלי ככלל ולציבור היהודי בפרט במדינתו... לייחודה של השבת בפרהסיה הישראלית יש רקע והקשר דתי, אך היא נשענת גם על אדנים תרבותיים, היסטוריים ולאומיים. השבת מהווה ביטוי מרכזי לזהות היהודית במובנה הרחב.
"...אישור חוק העזר המוצע עלול להוות צעד משמעותי במדרון חלקלק בעקבותיו ילכו גם רשויות נוספות, שבסופו נראה כי אופי המסחר ביום השבת לא יהיה שונה מהותית מכל יום אחר במהלך השבוע. התרה של פעילות מסחרית, יש בה פוטנציאל להתרחבות עתידית שכן יהיה קשה להציב חיץ בין סוגי מסחר שונים המותרים ואסורים".
לסיכום אומר סער: "חוק העזר המוצע בא להכשיר פעולתם של למעלה מ-300 בתי עסק למימכר מזון בגודל של עד 800 מטר, אשר משך שנים רמסו את חוק העזר ברגל גסה. בנוסף, החוק מעניק לראש העיר להתיר לפתוח בעתיד מספר נוסף, בלתי מוגבל, של בתי עסק נוספים וזאת מבלי שפורטו קריטריונים וללא צורך לקבל אישור ממועצת העיר. חוק זה פוגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל וחורג מן הכלל בדבר איסור מסחר בשבת בצורה בלתי סבירה".

תאריך:  29/06/2014   |   עודכן:  29/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סער פסל חוק לפתיחת חנויות בת"א בשבת
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
תותח החלטה אמיצה ונכונה.. ל"ת
יוסף הצדיק..  |  29/06/14 17:02
2
המסגרת פשוט מטעה ושגויה
אלוניהו  |  29/06/14 17:21
3
סער ארגנטיניה שקרן........
פאני  |  29/06/14 17:54
 
- הוא התחיל לשמור שבת יאמר לזכות
יהודי חרד  |  30/06/14 15:53
4
להשביצ את הכל גם במתחמים
איריס כהן  |  29/06/14 19:18
5
סגירת חנויות בשבת
פלטילון  |  29/06/14 23:43
6
אסור לתת להזיה של גדעון סער...
לא יקום ולא יהיה  |  30/06/14 01:25
7
ברכות חמות לסער על החלטתו
פלא יועץ  |  30/06/14 09:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
ההסתדרות היא הארגון היציג בקרב 700 עובדי החברה, הנחשבת היום לאחת המובילות בישראל בתחום שירותי הקרקע לחברות תעופה בינלאומיות
איתמר לוין
הורה לרשות השידור לנמק מדוע לא יבוטל מינויו של נסטלבאום למנהל חטיבת החדשות בערוץ הראשון, בעקבות הרשעתו בדין משמעתי בהתנהגות שאינה הולמת
יצחק דנון
בעלי דירות בראשון לציון טוענים שארבעה דיירים מונעים את ביצוע הפרויקט ובכך גורמים להם נזקים של מיליוני שקלים
איתמר לוין
מבקשת להורות למפקח על הבנקים ולנגידת בנק ישראל לנהל חקירה שתביא להדחת האחראים בבנקים למתן האשראי לדנקנר ולאי.די.בי ותבטיח את גביית מלוא החוב
מירב ארד
העובדים הירדנים נדרשים במטרה לספק פתרון יציב וזמין של כוח אדם עבור בתי המלון באילת    אלי גונן: איתות עבורנו שהממשלה לא מתעלמת מתרומת תעשיית התיירות למשק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il