שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע,
אליהו ביתן, פסק בארבעה מקרים שונים בניגוד להוראה מפורשת הקבועה בחוק. כך קובע (יום ד', 2.7.14) בית המשפט העליון.
סעיף 42 לפקודת התעבורה דן בפסילת רישיון וקובע: "פסילה שהטיל בית משפט מקבל או מהחזיק רשיון נהיגה לפי פקודה זו תחל ביום מתן גזר הדין אם לא הורה בית המשפט הוראה אחרת... בחישוב תקופת הפסילה לא יבואו במנין - ...תקופה שבה נשא בעל הרישיון עונש מאסר על העבירה שבגללה נפסל כאמור".
למרות הוראה מפורשת זו, קבע ביתן בארבעה מקרים, כי הפסילה תתחיל להימנות מיום מתן גזר הדין - אשר כלל עונשי מאסר בפועל לנהגים שביצעו עבירות תעבורה חמורה. נימוקו של ביתן היה רצונו לאפשר לנהגים לקבל בחזרה את רשיונותיהם בסמוך לשחרורם מהכלא, כדי שיוכלו להשתקם.
המדינה ערערה על ארבעת גזרי הדין והשופט
נעם סולברג קיבל את ערעוריה. הוא אומר: "לשון סעיף 42 לפקודת התעבורה הנ"ל, הריהי מפורשת וברורה. היא מורה כי בחישוב תקופת הפסילה לא תבוא במניין תקופת המאסר. הוראת סעיף 42 הנ"ל אינה סובלת פרשנות אחרת.
"גם ההיגיון מורה כך: אין טעם ולא תוחלת בפסילת רישיון נהיגה כשזו 'נבלעת' בתקופת מאסר, שבה ממילא בּטל כל אסיר מנהיגה. גם תכלית החקיקה אינה באה על סיפוקה לפי דרכו של בית המשפט המחוזי, שיקולי הגמול וההרתעה נמוגים, ואין מענה הולם לסכנה הנשקפת לציבור מפני נהיגתם של הארבעה הנ"ל, סכנת נפשות".
סולברג מוסיף וקובע, כי ביתן סטה באחד המקרים מהוראות החוק בנקודה נוספת: המדינה והנאשם הסכימו, במסגרת הסדר טיעון, כי עונש הפסילה יתחיל להימנות לאחר המאסר. ביתן קבע למרות זאת שהפסילה תחל להימנות מיום מתן גזר הדין, ובכך סטה מהסדר הטיעון מבלי לנמק זאת כדרישת המחוקק.
השופט
אליקים רובינשטיין הוסיף: "בכל ההוקרה לשיקולי שיקום, שכל בתי המשפט חייבים בהם, בתי המשפט מחויבים בראש וראשונה לחוק הספציפי שבגדרו ניתנת הכרעתם, והחוק ברור כשמש בצהרי היום. תקופת פסילה שבגדרי המאסר היא תרתי דסתרי, הייתה כלא הייתה או שמא לא הייתה ולא נבראה, וכפי שציין חברי, לא רק שאין לה נפקות ממשית אלא אינה משרתת את תכלית הפסילה, להגן על הציבור מגחמת עבריינים.
"העוברים עבירות מעין אלה שבתיקים הללו, אינם יכולים שלא להיענש בפסילה. בנידון דידן עסקינן בארבעה תיקים שונים שנדונו בין מארס ליוני 2013, ובית המשפט קמא 'שיד"רבהם 'מדיניות שיפוטית' מסוימת, שמבלי לפגוע בכוונתו הטובה, בה אין ספק, אינה יכולה לעמוד".
השופט
ניל הנדל הצטרף לסולברג ורובינשטיין. את המדינה ייצגה עו"ד עידית פרג'ון, ואת הנהגים - עוה"ד נועם בונדר, טל ארד וסמיר אבו-עאבד.