חברות הביטוח הקטנות, ואלו המוכרות ביטוח ישיר ללא סוכנים, מובילות בדרך כלל בשירות למבוטחים בביטוחי רכב ודירות. כך עולה מדוח אגף שוק ההון והביטוח במשרד האוצר. הדוח מבוסס על נתונים שמסרו החברות עצמן, והוא מודד בעיקר את משך הזמן לטיפול בתביעה. להלן הנתונים: - ביטוח מקיף לרכב: שלמה ביטוח במקום הראשון, עם 87 נקודות מתוך 100 אפשריות. חברת הביטוח הישיר AIG מיד אחריה - 86 נקודות. חברת ביטוח ישיר - 82, ויחד אתה באותו ניקוד חברת מגדל. החברות שאחריהן: הראל 80 נקודות, שומרה ואיילון 78, כלל ביטוח - 75, הפניקס - 73, הכשרה-ביטוח - 72, מנורה - 68, שירביט וביטוח חקלאי - 62.
- ביטוח דירות: AIG ושומרה יחד במקום הראשון - 86 נקודות, ביטוח ישיר - 81, מגדל - 79, שלמה - 77, אילון - 75, כלל והכשרה ביטוח - 73, הראל - 72, ביטוח חקלאי - 71, הפניקס - 69, שירביט - 68, מנורה - 62.
- ביטוחי בריאות משלימים: מנורה והראל במקום הראשון עם 79 נקודות. אחריהן הפניקס 77 נקודות, דקלה - 76, כלל ביטוח - 75, מגדל - 74, אילון - 73, ביטוח ישיר - 71. החברות הקטנות והישירות אינן פעילות בביטוחי בריאות וסיעוד.
- ביטוח סיעודי: מגדל במקום הראשון עם 74 נקודות, לאחריה כלל - 73, מנורה - 71, הראל - 66, הפניקס 63, דקלה - 31.
ביטוח רכב: יתרון לחברות ללא סוכנים ביטוח מקיף לרכב הוא ענף הביטוח מספר 1, בכל הנוגע לציבור הרחב ולשכיחות התביעות. המסקנות העולות מהנתונים הן: - למרות הטענות של לשכת סוכני ביטוח נגד החברות לביטוח ישיר, הצליחו שתי החברות הפעילות בתחום זה, ביטוח ישירו-AIG, להגיע למקומות בצמרת.
- החברה המובילה היא שלמה, חברה קטנה העובדות רק עם סוכנים. גם חברות קטנות יחסית,, כמו שומרה ואילון, הגיעו למקומות גבוהים. המסקנה לכאורה: לחברות קטנות קל יותר לתת שירות פרטני ואישי למבוטחים.
- הגודל הקטן אינו סגולה לשירות טוב. חברה קטנה אחרת, שירביט, נמצאת בתחתית, אולי מפני שאשתקד עברה משבר מסוים. נתוני ביטוח חקלאי אינם רלוונטיים, כי היא מבטחת רק בהתיישבות. גם הכשרה בתחתית, ללא תירוצים.
- האם החברות הגדולות נותנות שירות טוב? במגדל והראל המצב סביר פחות או יותר. בחברות כלל, הפניקס ומנורה המצב פחות טוב.
ביטוח דירות: יתרון לחברות הקטנות ולמגדל - גם בענף זה מובילות החברות הקטנות והישירות - AIG, שומרה וביטוח ישיר. מבין הגדולות, גם בענף זה נותנת מגדל את השירות הטוב ביותר, וחברות גדולות אחרות פחות טובות ממנה. גם כאן, שירביט בתחתית מפתיע לרעה המקום הגרוע והאחרון של מנורה.
הסוכנים: זוהי שימת מכשול בפני עיור לשכת סוכני ביטוח מגיבה על הממצאים, המעידים לכאורה על עדיפות לחברות המשווקות פוליסות ללא סוכנים. הלשכה: "האופן שבו נעשו הבדיקות הוא בבחינת שימת מכשול בפני עיוור: אגף שוק ההון לא בדק את היחס בין גודלה של החברה לבין מספר התביעות. בנוסף, לא ברור ולא פורט האם "סיום תביעה" פירושו תשלום מלוא הנזק, פשרה או דחית התביעה. המפקחת על הביטוח חייבת לפרסם את הנתונים המלאים". ביטוחי בריאות: ציונים נמוכים כל החברות קיבלו ציונים נמוכים בענפים אלו - פחות מ-80 נקודות, לעומת 78-86 בביטוחי רכב ודירות. בולט המקום האחרון והנמוך מאוד שקיבלה דקלה בביטוחי סיעודי. בנוסף, בביטוחי בריאות משלימים רגילים מובילה הראל, שהיא הוותיקה ביותר בתחום זה. אבל בענף החדש יחסית של ביטוח סיעודי, ירדה הראל למקום אמצעי. הציונים הנמוכים יחסית שקיבלו כל החברות מעידים כנראה על כך שכולן צריכות לשלם בצורה מהותית את השירות.
|