X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע: שיטת לחישוב שווי מלאי צריכה להתבסס על כללים חשבונאיים מוכרים ויש להוכיח צורך אמיתי בסטייה מהם; חישוב מתוקן של מלאי צריך למנוע התעשרות של הנישום
▪  ▪  ▪
לפחות השווי להתכה

"נקודת המוצא היא כי השיטה שמאמץ עסק להערכת שווי המלאי שלו צריכה להתבסס על כללים חשבונאיים מוכרים. במקרה שבו בית עסק מבקש לסטות מהכללים החשבונאיים מוטל עליו הנטל להראות כי ישנו צורך אמיתי בסטייה מכללים אלו, וכי יש בשיטה שבה הוא נוהג כדי להעיד על שוויו של המלאי".
כך קובעת (יום ג', 8.7.14) שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז. היא מוסיפה: "הדברים אמורים במשנה תוקף בנוגע לבית עסק שמבקש לאמץ שיטה השונה מן המקובל עוד ביום הקמתו - בשים לב לכך שאין לו עדיין נתונים קונקרטיים שעליהם הוא יכול להסתמך בכל הנוגע לפעילותו".
בית המשפט העליון קיבל את ערעורו של פקיד שומה ירושלים וקבע, כי חברת חברת תכשיטי ג'י בי לא הייתה רשאית לנקוט שיטה משלה בחישוב ירידת ערך המלאי של התכשיטים שברשותה. החברה הסתמכה על מודל שפיתח רואה החשבון שלה וקבעה, כי ערך המלאי יורד עד לאפס לאחר ארבע שנים. פקיד השומה טען, כי בדיקה מדגמית מצאה פריטים בני יותר מארבע שיש להם שווי ממשי, וכי שיטתה של החברה מתעלמת מכך שלתכשיטי זהב תמיד יהיה ערך כלשהו - לפחות לצורך התכה.
שינוי של הלכה מ-1977
ברק-ארז נדרשה להכריע גם בשאלה מה יהיה שוויו של מלאי הפתיחה של החברה לשנת 2002, כאשר כאן חל היפוך עמדות. פקיד השומה טען שמדובר במלאי בשווי אפס - לפי השיטה של החברה - בעוד היא טענה, שאם תתקבל עמדת פקיד השומה לגבי אופן חישוב ירידת הערך, הרי שיש להחיל אותה גם על המלאי עימו פתחה את שנת 2002. "ככל ששווייה של יתרת הפתיחה גבוה יותר משוויה של יתרת הסגירה כן גדל שיעורו של ניכוי ההוצאות בגין כך", מסבירה ברק-ארז את משמעות המחלוקת.
גם בנקודה זו קיבלה ברק-ארז את עמדתו של פקיד השומה, תוך שהיא משנה הלכה שנקבעה בביהמ"ש העליון עוד בשנת 1977. היא מצדיקה זאת בשינוי שעברה פרשנותם של דיני המס מאז סוף שנות ה-70 - "מפרשנות דווקנית הנוטה לטובת הנישום אל פרשנות תכליתית, שעניינה הגשמת המטרות הערכים והאינטרסים שדיני המס נועדו להגשים". בהקשר של המלאי, אומת ברק-ארז, יש למנוע התעשרות בלתי מוצדקת של הנישום על חשבון קופת המדינה.
לצד הכנסה רעיונית
על המקרה שבפניה אומרת ברק-ארז: "קבלת הגישה שמוצעת על-ידי החברה תוביל, הלכה למעשה, למצב בו היא תוכל לנכות פעמיים הוצאות בגין אותם פריטי מלאי - פעם אחת כשהעריכה את שוויים באפס, היינו כשניכתה את ירידת הערך של המלאי, ופעם שנייה - אם תמכור אותם פריטים בשנת 2002 לאחר שערכם 'קם לתחייה' לכאורה. ברי כי ניכויה של הוצאה לצורכי מס פעמיים מנוגד בתכלית לדיני המס ולמטרות שאותם הם נדרשים לממש".
ברק-ארז מוסיפה: "אפשר שמענה מלא לקושי זה יכול היה להימצא על בסיס אימוץ הגישה הגורסת כי בשנה הראשונה שבה מוחלת שיטת החישוב החדשה - ייקבע אומנם מלאי פתיחה לפי שיטתו של פקיד השומה (במקרה זה, לפי מחיר עלות), אבל במקביל תיזקף הכנסה רעיונית לעסק בגין עליית שוויו של המלאי בדרך זו (הכנסה שבהמשך תקוזז כנגד ירידת שוויו של המלאי, ככל שתהיה כזו בשנים עתידיות)".
השופטים יורם דנציגר וצבי זילברטל הסכימו עם ברק-ארז. תכשיטי ג'י בי ואחד מבעליה, נסים יונסוף, חויבו בתשלום הוצאות בסך 75,000 שקל. את הנישומים ייצגו עוה"ד יוסי רומנו וג'ק בלנגה, ואת המדינה - עו"ד קמיל עטילה.

תאריך:  09/07/2014   |   עודכן:  09/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מקשה על יצירתיות בשווי מלאי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
אזעקה נשמעה בגוש-דן ולאחריה שמעו תושבים רבים כמה פיצוצים    בין היעדים שהותקפו - ביתו של בכיר בזרוע הצבאית של חמאס שהיה מעורב בחטיפת גלעד שליט    הליגה הערבית פנתה למועצת הביטחון בדרישה לקיים דיון חרום
איתמר לוין
ישלם 40,000 שקל להוצאת ספרים וליורשיה של אלונה אינשטיין, שטענו להפרת זכויותיהם בעשר תמונות של הזמר שהיו שייכות לאוסף הפרטי של אשתו אלונה
יצחק דנון
מיד"ר פסגות תובעת 3.2 מיליון שקל בטענה ללשון הרע, בעקבות אזכורה בכתבה של פרויקטים כושלים של תמ"א 38 בראשון לציון
יצחק דנון
התובע טוען שיבואנית קפסולות האספרסו וחברת פז לא כוללות כיתוב עברי על הקפסולות הנמכרות ברשת חנויות Yellow    סכום התביעה המבוקש: 15 מיליון שקל
איתמר לוין
אורי היקרי חויב בתשלום לאחר שלא הגיש כתב הגנה בתביעת מי שהיו ראש עיריית פ"ת בפועל, סגנו והשופטת נגה אהד    בקשתו לביטול פסק הדין נדחתה לאחר שלא התייצב לדיון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il