X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סגני הממונה על התקציבים ומנהל רשות המיסים, במכתב מחודש ינואר(!) לשר האוצר "יש לפסול את הרעיון לסייע לזוגות צעירים על-ידי החזר מע"מ...יש לזנוח את ההצעה, שתוביל לכאוס ולהתייקרויות" "גם המועצה הלאומית לכלכלה מתנגדת"
▪  ▪  ▪
ערן ניצן [צילום: שרון וידן]

"יש לפסול את הרעיון שלך, להחזיר מע"מ לזוגות צעירים הקונים דירה ראשונה" - כתבו, כבר ב-27 בינואר, שנים מבכירי האוצר, סגן הממונה על התקציבים ערן ניצן וסגן מנהל רשות המיסים ערן יעקב". המכתב נשלח לשר האוצר יאיר לפיד, כאשר נודע לבכירים במשרד על הרעיון ש'מגלגל' לפיד, לבטל מע"מ על דירות אלו. מכתבם לא השפיע על לפיד, שהמשיך לקדם בחשאי את תוכניתו, והודיע על כך בפומבי בראיון עיתונאי ב-19 במרס. מכתבם של ניצן ויעקב מצוטט בדה-מארקר (יום ב',14.7.14).
ניצן ויעקב מגלים במכתבם, שנודע להם כבר אז, שגם המועצה הלאומית לכלכלה מתנגדת לתוכנית. הם גם ידעו - כבר בינואר! - שבנק ישראל מתנגד לתוכנית, עוד לפני שהנגידה ד"ר קרנית פלוג הודיעה על כך רשמית.
קודם לכן, ב-21 בינואר, שלח הכלכלן הראשי במשרד האוצר, ד"ר מיכאל שראל, מכתב ללפיד, שבו הודיע גם הוא על התנגדותו. מאחר שמכתבו לא השפיע, החליט ד"ר שראל לאחר כחדשיים להתפטר. ניצן ויעקב, לעומת זאת, לא התפטרו עד היום.
"ביטול המע"מ עלול להביא להתייקרות הדירות"
ערן ניצן ממונה על תחום השיכון במשרד האוצר, וערן יעקב ממונה על נושאי תכנון וכלכלה ברשות המיסים. שני הבכירים לא חסכו במילים חריפות על התוכנית: "אנחנו ממליצים לזנוח את ההצעה, שיישומה יביא לכאוס בענף הדיור...ייתכן, שרבים שלא התכוונו לקנות דירה, יקנו אותה עכשיו כדי לנצל את המחיר הנמוך. בכך יגבירו את הביקושים ויביאו לעליית מחירים, ולא להורדתם. הציבור יחפש לקנות דירות במחירים "ממשלתיים" (ללא מע"מ). היזמים הם שיחליטו האם למכור במחירים אלו - או לא, ובכך יעבירו לידיהם את ההחלטה האם ואיך ליישם את מדיניות הממשלה. המהלך בלתי ישים".
זאת ועוד, הם כותבים: "כבר הוכח בעבר, שמע"מ אינו כלי לניהול מדיניות כלכלית. זהו מס פיסקאלי, שמטרתו היחידה היא לגייס מקורות למימון תקציב המדינה".
ניצן ויעקב כותבים עוד, כי ההצעה שהממשלה תקבע את המחיר המירבי, בכל ישוב, לדירות שיהנו מביטול המע"מ -אינה מעשית. לדבריהם, כל מי שפעיל בנדל"ן יודע,שלא די לקבוע מחיר ממוצע לדירה בישוב מסוים. אין דירה דומה לחברתה, ויהיה צורך לקבוע מחיר מירבי לכל דירה, לכל בנין, לכל פרויקט ולכל שכונה.
מה לתת במקום? מענקים והלוואות
שני הכלכלנים גם מציעים מה לתת במקום ביטול מע"מ: (1)מענקים לזוגות צעירים רוכשי דירות - מהלך שהופעל כבר בעבר, בעיקר באיזורי פיתוח, והביא להוזלת דירות רבות ולגידול במכירתן; (2) הלוואות בריבית נמוכה, כפי שהיה נהוג במשרד השיכון שנים רבות, ואף הוא סייע לצעירים לקנות דירות.
משרד השיכון התנגד
משרד השיכון הציע כבר בינואר תוכנית גולמית להחזר מע"מ על דירות יד ראשונה, ושלח פרטים ראשונים עליה לשר האוצר לפיד. לאחר מכן עיבדו כלכלני משרד השיכון את תוכנית "מחיר מטרה", ובדיונים פנימיים הוחלט לקדם אותה, ולהתנגד לתוכנית מע"מ 0% כפי שהציע שר האוצר. המחלוקת בין השרים נמשכה מספר חודשים, ולאמיתו של דבר לא יושבה סופית עד היום.
השר אריאל, שהוא גם יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, נקט בשבוע האחרון - בכמה צעדים, כדי להקטין ככל האפשר את חשיבות תוכנית מע"מ 0%, ואולי אף להביא לביטולה. אריאל מאמין, שהתוכנית שלו היא הטובה לשוק ולציבור, ולא התוכנית של לפיד.
העיתונאים הוזמנו לשמוע את תמיכת קנדל
אלו הצעדים האחרונים שבהם נקט אריאל:
  • שר השיכון הצביע רשמית על היתרונות בתוכניתו לעומת תוכנית לפיד. בין היתר, תוכנית "מחיר מטרה" תחול על דירות שמחירן עד 3 מיליון שקל, במקום 1.6 מיליון בתוכנית לפיד. התוכנית תהיה פתוחה לכל קונה, לעומת המגבלות הקשות התוכנית לפיד.
  • יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, הוזמן לישיבת מועצת מקרקעי ישראל, כדי שיתמוך בתוכנית מחיר מטרה. בניגוד למקובל, הוזמנו עיתונאים לישיבת המועצה (שבה דיברו גם השר ומנכ"ל הרשות) שבדרך כלל היא סגורה לתקשורת, כך שיכלו לשמוע את דברי קנדל.
  • יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ניסן סלומינסקי, הודיע רשמית על התנגדותו למע"מ 0%, והציע לתת במקום זאת מענקים לזוגות צעירים רוכשי דירות. סלומינסקי הוא, כמו השר אריאל, מבכירי מפלגת "הבית היהודי", והשניים מתואמים.
  • מכתבם של ניצן ויעקב נמצא זה חמישה חודשים וחצי בידי השר אריאל ובכירי משרדו, ולא הודלף עד היום. הוא הודלף לדה-מארקר "במקרה", השבוע, כאשר ועדת הכספים של הכנסת דנה בהצעת החוק למע"מ 0%. במשרד השיכון אומרים, שלא הם הדליפו את המכתב.

תאריך:  14/07/2014   |   עודכן:  14/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
לכאורה, פקיד טעה כשהמיר מאות אלפי קובצי מחשב, ורשם את השנה בשתי ספרות במקום בארבע    כל הנקראים נפטרו מזמן
עופר וולפסון
מרבית העובדים במפעלי הקיבוצים בדרום מתייצבים לעבודה בצורה סדירה למרות ירי הרקטות    ארכה נוספת לעסקים בדרום לתשלום המיסים התקופתיים
עידן יוסף
המשמעות: חמישה ערוצים מרכזיים יועלו לרשת האינטרנט    בתזכיר החוק הממשלתי מוצע לפטור את הגורם המפעיל ואת מפיצי המשנה מהסדרת הזכויות בשידורים אלה
יפעת גדות
מנכ"ל אביב AMCG תשתיות ותחבורה כיהן קודם לכן כמנהל חטיבת פרויקטים הנדסיים בחברה
יצחק דנון
הנתבעות: ישרכארט, לאומי קארד ופועלים אקספרס    הסכום: 200 מיליון שקל    העילה הנטענת: גביית עמלות המרה שלא כדין על עסקות בחו"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il