X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פסק דין חושף כיצד הפעילו מקורבים לבכירי משרד הביטחון לחצים כבדים לבחון מערכת שהציעו לגילוי מנהרות - למרות שהדרג המקצועי בצה"ל קבע שאין בה פתרון לבעיה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
סממן לרפובליקת בננות
מישהו יוצא רע מאוד מהסיפור הזה. אם צה"ל צדק והפתרון של האחים אלתר ושותפיהם לא היה ממשי - משרד הביטחון בזבז זמן, משאבים ותשומת לב שהיה צורך להשקיע במציאת פתרון מעשי למנהרות. אם משרד הביטחון צדק - צה"ל טעה בגדול כאשר הכשיל פתרון שכזה. מה שברור הוא, שהיכולת להשפיע בנושא ביטחוני כה רגיש באמצעות קשרים אישיים, היא סממן של רפובליקת בננות.

בכירים במשרד הביטחון לחצו על בכירים בצה"ל לבחון מערכת לגילוי מנהרות, למרות שחוות הדעת המקצועית של צה"ל הייתה שבהצעה אין כל חידוש. כך חושף (יום א', 10.8.14) פסק דין שהותר לפרסום.
פסק הדין ניתן בתביעתם של יזמי המערכת - האחים דורון וישראל אלתר, אמיר רחמני ומשה רוטשילד - נגד משרד הביטחון, בידי שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן. היא קבעה, כי התנהלותו של המשרד עוררה לכל הפחות סימני שאלה כבדים, והורתה להעביר את פסק דינה למבקר המדינה ולמבקר מערכת הביטחון.
היזמים הציגו את המערכת המוצעת בשנת 2001 - תחילה באירוע חברתי בו פגש דורון אלתר את משה יעלון, שהיה אז הרמטכ"ל. הוא הפנה אותו לאלוף פיקוד הדרום דאז, דורון אלמוג, שמצא שהפתרון אינו מספק. היזמים הציגו אותו שוב בשנת 2003 בפני מי שהיה אז קצין ההנדסה של פיקוד דרום וכיום דובר צה"ל, מוטי אלמוז, וגם הוא סבר שאין בו מענה לכריית מנהרות חדשות.
בשנת 2004 הוצג הרעיון בפני אל"ם (מיל.) זאב לירון, דודו של דורון אלתר, והלה הציג אותו בפני מנכ"ל משרד הביטחון דאז, עמוס ירון. האחרון שלח את אלתר לגורמים בכירים בפיקוד דרום, אשר שבו וקבעו שהפתרון אינו מספק. בהמשך שנת 2004 שכנעו היזמים את סמנכ"ל משרד הביטחון דאז, ויקטור בר-גיל, לבחון את הצעתם, ומשלחת של המשרד יצאה לראות את המערכת בעיר אוסטין שבטקסס.
"לא ראיתי כזה לחץ"
לטענת היזמים, לאחר ביקור זה הובטח להם שהמערכת שלהם תירכש מהם כספק יחיד, אך משרד הביטחון הפר הבטחה זו ופרסם מכרז. היזמים ביקשו בו 37.6 מיליון שקל, והפסידו לחברת פולדמיר בניין שביקשה 17.2 מיליון שקל בלבד. אלא שגם פולדמיר וגם ארבע המתמודדות האחרות שהצעותיהן היו בטווח של 25% מעל אומדן המשרד, לא יכלו לעמוד בלוח הזמנים - והמכרז בוטל.
היזמים טענו בתביעתם, כי משרד הביטחון הפר את הבטחתו לרכוש את המערכת שהציעו והשתמש בסוד המסחרי שהציגו בפניו כדי ליצור את אפיון המכרז. משרד הביטחון טען בתגובה, כי היזמים הפעילו לחצים אדירים תוך ניצול קשריהם עם בכירים, כדי לעקוף את ההתנגדות החד-משמעית של הדרגים המקצועיים בצה"ל. בר-גיל העיד:
"אין ספק שהיה לחץ מצד הצבא למצוא פתרון למנהרות האלה. אני לא חושב שאזרח במדינת ישראל יודע למצוא את הבטן הרכה של הצבא בנושא המנהרות האלה ולהפעיל לחצים אדירים מראש הממשלה, אלוף פיקוד, קצינים בכירים, ראש מטה פיקוד דרום. 36 שנים עבדתי במשרד הביטחון ובחיים שלי לא ראיתי קבוצת לחץ כל כך חזקה, כל כך מקושרת, שלפעמים נדמה לי שאני חי בכלל באיזו פלנטה אחרת".
"לא בערוצים המקובלים"
עוד התברר, כי המשלחת שיצאה לאוסטין לא כללה נציג של אגף אמצעי לחימה במפקדת זרועות היבשה, ובפועל כלל לא ראתה את הכלי שלשמו נסעה. אגמון-גונן גם מצאה, כי מינהל הבינוי של משרד הביטחון אינו נוהג להפעיל שיקול דעת עצמאי, אלא מסתמך על חוות הדעת של יחידות הבינוי הצבאיות. היא מסכמת את שנחשף לנגד עיניה:
"במצב דברים זה, מתבקשת אחת משתי מסקנות; הראשונה, כי משרד הביטחון התנהל בעניין זה באי סדר ובאופן בלתי מקצועי, אף על-פי שהמדובר בסוגיה ביטחונית מהמעלה הראשונה. השנייה, כי משרד הביטחון ביקש לקדם את ההתקשרות עם היזמים שלא בערוצים המקובלים, בשל היכרות מוקדמת של היזמים עם בכירי מערכת הביטחון. כך או כך, ברור כי התנהלות משרד הביטחון לא הייתה ראויה".
אגמון-גונן דחתה את טענתם של היזמים להפרת סוד מסחרי בקובעה, כי כלל לא היה להם סוד כזה. עוד נקבע, כי משרד הביטחון לא הבטיח להם התקשרות בנוהל ספק יחיד, וגם אם ניתנה הבטחה כזו - היא הייתה חסרת תוקף.
לעומת זאת קבעה אגמון-גונן, כי משרד הביטחון ניהל בחוסר תום לב את המו"מ עם היזמים סביב המכרז וגרם להם להבין שבסופו של יום תבוצע ההתקשרות איתם. בשל כך חויב המשרד לפצותם ב-50,000 דולר - ההשקעה הנוספת שביצעו לקראת המכרז - בתוספת ריבית והצמדה מאז דצמבר 2004. המשרד גם ישלם הוצאות בסך 20,000 שקל. את היזמים ייצג עו"ד צבי נצר, ואת המדינה - עו"ד מיכל פליגלר (שטיין).

תאריך:  10/08/2014   |   עודכן:  10/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"סימני שאלה כבדים על משהב"ט בנושא המנהרות"
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
למה רק במנהרות? למה רק
xpuhkr  |  10/08/14 16:57
2
לא מובן
שמ  |  10/08/14 17:40
3
אולי הפתרון המוצע היה
בר ברע  |  10/08/14 18:05
 
- חמאס 40 מטר למטה?ביבי 80
ראיס-פוטין-טיל400  |  11/08/14 12:37
4
היתכן שמקרהו של תת אלוף רמי
צורי  |  10/08/14 18:34
5
השאלה העיקרית היא למה
רותי א.  |  10/08/14 18:34
 
- פרימידה של החיים
א.כ  |  10/08/14 19:59
 
- בקיצור-חמאס הבייבי של ביבי-ברו
ראיס-פוטין-טיל400  |  11/08/14 12:44
6
מערכת הביטחון ידע על מנהרות
ראיס-פוטין-טיל400  |  11/08/14 12:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
איציק וולף
למרות הדיווח על הסכמה פלשתינית להארכת הפסקת האש לשלושה ימים נוספים החל בשעה 00:00 נשמעו מאז השעה 15:00 אזעקות רבות ברחבי דרום הארץ
עו"ד חיים שטנגר
הגיע הזמן שממשלת ישראל, תתנער מרבצה ובמקום להיגרר אחרי החמאס, תגדיר מטרות מלחמת עזה, הלוא הוא מבצע צוק-איתן, לא כמטרות של חיסול המנהרות, אלא כמטרות של הבטחת שלומם של תושבי מדינת ישראל, בכלל ותושבי יישובי עוטף עזה, בפרט
איציק וולף
שר החוץ ממשיך לתקוף חזיתית את מדיניות ראש הממשלה אל מול חמאס    במסגרת המאבקים הפוליטיים צפוי השר שמיר להתפטר מהכנסת על-מנת שייכנס במקומו חבר כנסת נוסף מישראל ביתנו
עו"ד אברהם פכטר
ביבי נמצא כעת בצומת דרכי החלטה    אם המהלך של יציאה מדורגת מעזה שנעשתה לאחרונה, לאחר פיצוץ רוב המנהרות יצליח הוא יצא גדול ויגרוף שבחים מכל הכיוונים, והיה והמהלך יכשל זה יחשב ככישלון ואז הוא יחטוף גם מכל הכיוונים    צריך להיות ריאלי - עזה וסביבתה נחרבו קשות, חמאס הוכה מעל ומתחת לקרקע, ומעל לכל יש כ-400,000 פליטים רובם ללא בית וללא עתיד    העולם מסתכל רואה - וממשיך להיות עוין
יוסי בלום הלוי
מעבר לצורך לשנות את מבנה קו ההגנה בגבולות ישראל, לשפר את אמינות התצפיות הדיגיטליות, יש לתכנן תורת לחימה רב ממדית, כמענה לאיומי התקיפה מהתווך התת-קרקעי, כלפי הבטן הרכה של יישובי הגבול, מתקנים חיוניים ויחידות צה"ל. זו משימה חיונית למניעת הנטישה ההמונית של ישובי עוטף עזה, המהווה ניצחון גדול לטרור החמאסי
רשימות נוספות
מלחמת בני תרבות וברברים  /  מחלקה ראשונה
נתניהו: לא ננהל מו"מ תחת אש  /  איציק וולף
לשכות המסחר: לבחון מחדש מודל הפיצוי לעסקים  /  איציק וולף
אובמה נכשל, גם בישראל  /  מתי דוד
לאן ולמה ממהרים קברניטנו?   /  גרשון אקשטיין
דחלילי קרטון  /  אריה גל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il