X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יו"ר בנק הפועלים לשעבר טוען שהעסקת מאכערים היא חוקית ולא היה מקום להרשיעו בשל העסקתו של מאיר רבין לחלופין נטען בערעור, כי אפילו לשיטתו של רוזן - היה עליו לזכותו
▪  ▪  ▪
דנקנר ומאיר רבין. טעות בדין [צילום: פלאש 90]

השופט דוד רוזן הפך במחי יד את העסקתם של מאכערים מנוהג נפוץ ולגיטימי לעבירה פלילית של מתן שוחד. כך טוען (יום א', 17.8.14) יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, בערעורו במשפט הולילנד.
דנקנר הורשע בכך שהעביר 1.3 מיליון שקל למאיר רבין תמורת קידום הפשרת קרקעותיה של חברת תעשיות מלח שבראשה עמד, ונדון לשלוש שנות מאסר, קנס של 500,000 שקל וחילוט של מיליון שקל. רוזן קבע, כי רבין הועסק כמאכער - שתפקידו להשיג יתרונות בלתי חוקיים, ולכן מדובר בתשלום שוחד. לחלופין קבע רוזן, כי רבין קיבל את הכסף כדי לשחד גורמים במינהל מקרקעי ישראל ובראשם המנכ"ל דאז, יעקב אפרתי (שזוכה מחמת הספק). את ערעורו של דנקנר הגישו עוה"ד יעקב וינרוט, עמית חדד ואופיר חוגרי, ולצידם עוה"ד נבות תל-צור, טל שפירא, יורם ראב"ד ויוסי בנקל.
לדברי הסניגורים, רוזן עצמו אמר במהלך המשפט, שנכון לעכשיו - העסקת מאכער איננה שוחד. ואולם, בפסק הדין הוא ביצע תפנית של 180 מעלות ו"גילה שכל ניהול המשפט היה מיותר. שכן, די היה באימוץ עמדת ההגנה כדי להרשיע את המערער" - שכן כל הגנתו של דנקנר התבססה על כך שהעסקתו של רבין כמאכער הייתה לגיטימית.
"עד שיוצא להם מהאוזן"
בערעור נאמר, כי קביעתו של רוזן היא גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה, שכן על פיה - כל בחירה ביועץ הנהנה מקשרים אישיים במוסדות השלטון תהיה מתן שוחד. המחוקק התכוון לאסור להניע את עובד הציבור למשוא פנים מהותי, ולא לכל ניצול של היכרות איתו, נטען. "פרנסתו של המאכער איננה מהפליה או משוא פנים מהותי או נוהלי, אלא מעצם קביעת מושבו בתוך הביצה הביורוקרטית", תוך שהוא מנדנד ללא הרף לפקידים הרלוונטיחם כדי לקדם את עניינו של לקוחו, "עד שהדברים יוצאים להם מהאוזן".
עוד נטען בערעור, כי למרות שרוזן אמר שלא ישתמש בעדותו של שמואל דכנר נגד נאשמים שסניגוריהם לא חקרו אותו בחקירה נגדית - בפועל הוא משתמש בה נגד דנקנר. לטענת הסניגורים, עדותו של דכנר לפיה רבין נשכר בידי דנקנר לצורכי שוחד, היא "עדות סברה, ועם כל הכבוד, סברת כרס, באחת מתוך עדויות רבות של עד המדינה שבהן אמר את ההפך הגמור, ובדברים הנסתרים מניה וביה".
לחלופין טוענים הסניגורים, כי על-פי שיטתו של רוזן - היה עליו לזכות את דנקנר. זהו מצב מובהק של טעות בדין: הרי עד לפסק דין זה, מעולם לא נקבע שהעסקת מאכער היא שוחד. זהו גם מצב ברור של הגנה מן הצדק, שכן איש מלבד דנקנר לא הועמד לדין על העסקת מאכער, ואפילו כלפיו לא נטען שהעסקת יתר המאעכרים (אריה דרעי, אבי דרכסלר, מיכה גולדמן ואחרים) הייתה בלתי חוקית. טעות נוספת היא בהחלת הנורמה בצורה רטרואקטיבית, נאמר עוד בערעור.
הסכום לא היה גבוה
הערעור פורס בהרחבה את תרומתו של רבין לקידום הפשרת הקרקעות, ודוחה את קביעתו של רוזן לפיה הוא לא הצדיק את הסכום שקיבל ולכן אין לראותו אלא כתשלום בלתי חוקי. בין היתר מוזכר, כי בשנים 2005-2002 קיימו דנקנר ורבין 48 פגישות, אך רוזן החליט - ללא כל ראיה - שהם סתם ריכלו על נתיבי השוחד של רבין. עוד נטען, כי אין להסיק דבר מכך שרבין הועסק זמן ממושך ללא חוזה, שכן דנקנר הוא אדם בלתי פורמלי וגם עם אחרים לא היו לו חוזים. הסכום שקיבל רבין לא היה גבוה, בהתחשב בכך ששווי ההפשרה היה 700 מיליון שקל, נאמר עוד.
טענה נוספת היא, כי רוזן לא יכול היה להרשיע את דנקנר במתן שוחד בשתי חלופות: שרבין היה מאכער או שרבין היה שליח להעברת השוחד. עצם קיומה של החלופה, אומרים הסניגורים, מלמד שלרוזן היה ספק סביר בשאלת העבירה שביצע דנקנר - ולכן היה עליו לזכותו. עוד נטען, כי דנקנר לא הסתיר את התשלומים לרבין, ולכן לא היה מקום להרשיעו בהלבנת הון.
בערעור על חומרת העונש נטען, כי רוזן התעלם משורה של גורמים המחייבים להטיל על דנקנר עונש סמלי בלבד: הראשוניות של ההרשעה, מתחם הענישה המקובל בעבירות שוחד, תרומתו של דנקנר לחברה, נפילתו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא ונסיבותיו האישיות והמשפחתיות.

תאריך:  17/08/2014   |   עודכן:  17/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דני דנקנר: רוזן הפך נוהג לגיטימי לעבירה
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
דנקנר ממש בדיחה: מאכער זה לגיט
רחובות   |  17/08/14 12:09
 
- לחקור מאיר רבין בטלטלה ! ! !
יהודי חרד.  |  17/08/14 23:28
2
מאכער = סרסור לדבר עבירה ל"ת
נבלת פורן  |  17/08/14 12:26
3
מאכער יועץ להלבנת כספי שוחד
א.כ  |  17/08/14 12:27
4
גלמים מברברים את עצמם לדעת
אהרון שחר  |  17/08/14 12:59
5
דני דנקנר "התבלבלת" אתה הגנב
קימלמן  |  17/08/14 13:38
6
מה היינו עושים בלי רוזן?  ל"ת
רוזן יקיר שלטון   |  17/08/14 14:37
7
חלאת האדם דנקנר היה משוכנע
צורי  |  17/08/14 16:45
8
danny dankner a real crook!
abraham rotman  |  17/08/14 16:50
9
האם מטווך הוא מאכער? ל"ת
שב"ז  |  17/08/14 17:15
10
אכן חציר העם. ל"ת
בבונים אחד אחד.  |  18/08/14 02:08
11
הפושע הנקלה דנקנקר
צורי  |  15/09/14 14:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט הולילנד - הערעור
איתמר לוין
בעוד אורי לופוליאנסקי נדון לשש שנות מאסר על שוחד למרות מצבו הרפואי הקשה, המדינה השלימה עם שנת מאסר בלבד לאישה חולה שנהגה בשכרות, הרגה אדם ופצעה אנושות שניים אחרים    ההבדל אומר דרשני
איתמר לוין
רומז בערעורו: לרוזן יש דעה קדומה ולפיה חרדים הם רמאים    טוען שרוזן לא יכול היה להרשיע אותו בקבלת שוחד רק משום שהיה מאכער    "העניש אותי על שהייתי יד ימינו של דכנר"
איתמר לוין
סגן ראש עיריית ירושלים לשעבר בערעורו במשפט הולילנד: העדר החקירה הנגדית מחייב להתעלם מהעדות השקרית; יש להעניק הגנה מן הצדק בשל אי-העמדתם לדין של מעורבים אחרים
איתמר לוין
סנגיוריו של אהוד אולמרט טוענים שעדותו במשטרה של אחיו, בדבר קבלת כספים משמואל דכנר, אינה כוללת מינימום של פרטים ועובדות; "יוסי עשוי היה לאשר אירוע שכלל לא התרחש"
איתמר לוין
סניגוריו של אולמרט: רוזן למעשה יצר תנועה מעגלית, בה הסיק מסקנות מדבריו של דכנר - וראה בהן תמיכה בדבריו של דכנר    "רוזן דחה ללא הנמקה ראיות של ההגנה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il