שירותי בריאות כללית מפלה את מבוטחיה העולים מאתיופיה במתן שירותי רפואה. כך נטען (יום ב', 1.9.14) בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הקופה.
בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז, נאמר, כי חלק מן העולים מתקשים לקבל שירותי רפואה בסיסיים בשל פערי תרבות והעדר שליטה בעברית, ומשום שמערכת הרפואה הציבורית לא השכילה להנגיש להם את שירותיה. כתוצאה מכך מקבלים העולים טיפולים רפואיים ליקויים מבלי שנלקחת מהם אנמנזה רפואית ראויה, מבלי שמתקבלת הסכמתם מדעת לטיפול הרפואי, ומבלי שמבוצע מעקב ראוי אחרי מצבם וצרכיהם.
בפברואר 2011 הוציא מנכ"ל משרד הבריאות חוזר המורה לגופים המעניקים שירותי רפואה, לרבות קופות החולים, לפעול להנגשת השרותים לכלל האוכלוסייה, כולל עולי אתיופיה. על-פי החוזר, על הקופות לוודא שבעת הטיפול במי שאינם דוברי עברית, ייעזרו הצוותים הרפואיים במגשרים לשוניים או במרכזי תרגום טלפוני.
לטענת התובעים, מוגוס טמנו ואמוחאי מקונן, שעלו ארצה בראשית שנות ה-90 ואינם דוברי עברית, אף שחלפו 3.5 שנים מאז הוצא חוזר המנכ"ל ולמרות שחלפו 18 שנים מאז חקיקת חוק זכויות החולה, אין לשירותי בריאות כללית כל תוכנית להנגשה לשונית של השרותים למבוטחיה.
למרות שבקופה מבוטחים 70,000 איש שעלו מאתיופיה, נטען עוד, היא מעסיקה רק 24 מגשרים לשוניים בהיקפי משרה שונים. בכך מותירה הקופה את גורלם של מבוטחיה ליכולות אלתור שלהם ושל הצוות הרפואי. בתביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד רותם אלוני-דוידוב ונמרוד טאובר, נטען, כי רק בני מזל שיש להם קרוב משפחה היכול להתלוות אליהם לבדיקה, או אלה שהמגשר הטלפוני התפנה וליווה אותם, יכולים לקבל טיפול רפואי סביר. ביתר המקרים, עליהם לשוב במועד אחר, ובהעדר מענה טלפוני באמהרית - עליהם להגיע לסניף רק לשם קביעת תור.
אשר על כן טוענים התובעים, כי העולים מאתיופיה מופלים על יד שירותי בריאות כללית בשל ארץ מוצאם וגזעם, ואינם מקבלים שרותי רפואה בסיסיים ובוודאי לא כאלה העומדים בסטנדרטים הרפואיים המקובלים בישראל. ביהמ"ש מתבקש להורות לכללית לקבוע נהלים ברורים להנגשת השירותים ולפצות כל אחד מחברי הקבוצה ב-5,000 שקל. טרם הוגש כתב הגנה.