X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לדברי בכיר בתעשיית הגז, "במקום שבו היסודות הכלכליים טובים, עסקה תתממש, ובמקרה של טורקיה אין לי ספק שהיא תתממש"
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

השותפים לזכויות במאגר לוויתן לא יפסיקו ניסיונותיהם למכור גז לטורקיה - כך אמר מנכ"ל קבוצת דלק אסי ברטפלד לפני ימים אחדים בראיון לסוכנות הידיעות "בלומברג". אמירה זו באה בתגובה לדברי שר האנרגיה הטורקי, טאנר יילדיז, שטען כי "טורקיה לא תחתום עם ישראל על הסכם להקמת צינור גז, על-רקע המתיחות המדינית שנוצרה ביניהן במבצע צוק איתן".
להערכת גורמים ישראלים, האופציה הטורקית עדיין רלוונטית. לדברי בכיר בתעשיית הגז, "במקום שבו היסודות הכלכליים טובים, עסקה תתממש, ובמקרה של טורקיה אין לי ספק שהיא תתממש".
לדברי מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, אלון ליאל, שנחשב לאחד המומחים הבולטים בישראל ליחסים עם טורקיה, "אין ספק שישראל צריכה למכור ואין ספק שטורקיה רוצה את הגז. טורקיה מאוד זקוקה לגז הישראלי למרות כל מיני התבטאויות כולל זו האחרונה של שר האנרגיה הטורקי". ליאל טען כי ההסכמים עם מצרים ועם ירדן מבורכים, אולם האזור הזה בלתי יציב, וטורקיה, לעומת זאת, נחשבת מדינה יציבה מאוד.
בחודשים האחרונים ניהלו בעלי הזכויות בלוויתן מגעים עם חברות טורקיות ובמארס 2014 קבוצות טורקיות ובהן Turcas ו-Zurlu הביעו עניין במו"מ מול השותפות. האופציה המועדפת ליצוא הגז מלוויתן היא באמצעות צינור לדרום טורקיה שאורכו 500 ק"מ. אחד הקשיים שעל הפרק הוא שהצינור אמור לעבור במים הכלכליים של קפריסין, ולפי אמנת הים נדרשת הסכמתה של קפריסין לכך. עד כה ראשי הממשל בקפריסין דחו את הרעיון על-רקע היחסים המתוחים בין קפריסין לטורקיה, שכבשה את חלקו הצפוני של האי ב-1974. בנוסף, קפריסין מנסה להתחרות בטורקיה כמדינת מעבר לאנרגיה מאסיה לאירופה.
לדברי ליאל, "אם לא נייצא את הכמויות העודפות שלנו לא יהיו פה עוד קידוחים. יש פה נכס אסטרטגי, שיכול להיות דבק להסכמים מדיניים חשובים".
למה טורקיה צריכה את הגז הישראלי
סוגיית יבוא הגז מישראל נדונה בכנס שנערך בתחילת החודש באיסטנבול, שכותרתו "גיוון מקורות האנרגיה של טורקיה ואירופה". בין השאר נדונו דרכים ליבוא גז ישראלי לטורקיה. כמחצית החשמל של טורקיה מיוצר באמצעות גז טבעי. צריכת הגז הכוללת של המשק הטורקי גדולה פי 7 מזו של הישראלי והיא צפויה לגדול במהירות ולהכפיל עצמה ב-20 השנים הקרובות.
מול הביקוש הגואה לגז סובלת טורקיה מהיעדר מקורות גז משל עצמה ונאלצת לייבא את הגז מכמה ספקים (ראו תרשים), במחירים גבוהים. לפי הערכות, טורקיה משלמת לאירן כ-15 דולר ליחידת חום (MMBTU), על הגז שהיא רוכשת ממנה לרוסיה כ-12 דולר, ולאזרבייג'ן כ-10 דולר. לצורך השוואה, המחיר המקומי בישראל הוא כ-5.75 דולר, והמחיר הממוצע באירופה ל-2014 צפוי להיות כ-10.5 דולר. כדי שיוכלו להתחרות בשוק האירופי, הטורקים מנסים למצוא דרך להוזיל את מחיר הגז שלהם. מחיר הגז בטורקיה גבוה יחסית כי רוב חוזי הגז שלה צמודים עדיין למחיר הנפט, ויש בכך סיכון. באירופה, מנגד, בשנים האחרונות רק כ-50% מהחוזים צמודים למחיר הנפט, ויתר החוזים מושפעים מביקוש והיצע בשוק תחרותי.

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  16/09/2014   |   עודכן:  16/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האופציה הטורקית למכירת גז עדיין על הפרק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ישראל לא צריכה להעביר את הגז
קורן מטבריה  |  17/09/14 11:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
האישור יאפשר לממונה על ההגבלים לפטור את בעלי הרישיון מהסדר כובל ולאפשר מכירתו מבלי הגדרתו כמונופול    מועצת הנפט, אשר אישרה את השינוי, המליצה לאשר גם מתן רישיון חדש לתקופה של עד 5 חודשים ברישיון "חלץ-כוכב", והוספת שטחים לרישיון "מגידו-יזרעאל"
אלעזר לוין
"הממשלה הקציבה 90 מיליון שקל, כדי להכשיר 2,000-1,000 פועלי בניין ישראלים בבניין, ולהקטין את המחסור"    מויאל נבחר מחדש למזכיר הסתדרות פועלי הבניין
אלעזר לוין
ב-20 באוקטובר יימכרו מגרשים לכ-1,350 דירות    ישיבות ועדת המכרזים בוטלו, כי מועד הגשת המכרזים נדחה בגלל "צוק איתן"    המגרשים העיקריים - בנהריה, בחריש ובבאר שבע
אלעזר לוין
בנאום באשקלון לא התייחס לפיד להחלטת ראש הממשלה על הקפאת החקיקה    סירב לענות לשאלות עיתונאים    יו"ר השמאים: להפעיל את "מחיר מטרה"
יצחק דנון
בקשות לתבוע 12 מיליון שקל משופרסל ומגה בטענה שאינן מסמנות את העוף כנדרש בחוק ומוכרות אותו באריזות שניתן לפתוח ולסגור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il