X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פרסם את הנימוקים להחלטתו שלא להתיר לאחת מבנות הזוג להרות מביצית של בת-זוגה דעת הרוב: החוק אינו מאפשר הפריה שכזו דעת המיעוט: יש להכניס לחוק פרשנות שתאפשר אותה
▪  ▪  ▪
חוק הפונדקאות אינו רלוונטי [צילום: יח"צ]

חוק הפונדקאות וחוק תרומת ביציות אינם מאפשרים לזוג לסביות להביא ילד לעולם תוך שימוש בביציות של אחת מהן שיושתלו ברחמה של האחרת. כך קובע בית המשפט העליון.
בג"ץ דחה באוגוסט 2013 את עתירתן בנושא של ליאת משה ודנה גלוסקו, וכעת (18.9.14) פורסמו נימוקיהם של שבעת השופטים שדנו בעתירה. ארבעה מהם, שאת חוות דעתם העיקרית כתב אליקים רובינשטיין, דחו אותה. את דעת המיעוט העיקרית כתבה אסתר חיות.
התקלה של הרב הלפרין
רובינשטיין אומר, כי הנימוק העיקרי לדעת הרוב הוא שהן חוק הפונדקאות והן חוק תרומת ביציות אינם חלים על המקרה הנדון. הוא דוחה את הצעתה של חיות (שתובא בהמשך), לקרוא אל תוך חוק תרומת ביציות סעיף המאפשר לוועדת החריגים לאשר תרומת ביציות במקרה הנדון. לדברי רובינשטיין, חיות מסתמכת על דבריו של הרב ד"ר מרדכי הלפרין בדיונים על החוק, לפיהם בית המשפט יוכל להתיר גם הליך שהחוק אוסר. על כך הוא אומר:
"לצערי אירעה כאן לד"ר הלפרין, שהוא רב, גינקולוג וגם משפטן, ומחבר בעל זכויות רבות בתחום הרפואה ובמיוחד בענף הפוריות, 'תקלה סימפטומטית', קרי, המחשבה הרווחת בחוגים שונים כאילו בית המשפט עושה כאוות נפשו וכחפצו; יאמר הדין את אשר יאמר, בית המשפט ילך בדרכו שלו. הדין אינו 'תוכנית כבקשתך' גם לבית המשפט, ואולי בראש וראשונה לו. פרשנות היא תפקידו של בית המשפט ולא אחת ניתן הדין לפירושים שונים, ועל בית המשפט להכריע".
רובינשטיין מוסיף: "גם אילו חוקק סעיף הסל המוצע במסגרת הצעת חוק תרומת ביציות בחוק, ולטעמי ראוי היה שייחקק, שאלה היא ואותירנה בצריך עיון, אם היה מקום להיעתר לבקשת העותרות, וזאת נוכח הבכורה הניתנת במסגרת חוק תרומת ביציות להורות פיזיולוגית על פני הורות גנטית".
פגיעה בלתי מידתית
לדברי חיות, הקביעה בחוק תרומת הביציות לפיה הוא מוגבל לזוג הורים - גבר ואישה - פוגעת בזכותן של העותרות לאוטונומיה על גופן. היא קובעת: "העובדה שחוק תרומת ביציות אינו מקנה לוועדת החריגים שהוקמה במסגרתו סמכות כללית לבחון מקרים חריגים ויוצאי דופן, מוליכה אל המסקנה כי האמצעים שקבע ההסדר הכלול בחוק זה לצורך מימוש התכליות הראויות שביסוד חקיקתו, אינם מידתיים ולוקים בנוקשות ועלולים לגרום - כפי שאירע במקרה דנן - לפגיעה שרירותית בנשים אשר החוק לא התכוון כלל להגביל את זכותן להסתייע בטכנולוגיה הרפואית הרלוונטית לצורך הולדת ילד".
בשל כך, אומרת חיות, "לוקה החוק באי-קיומו של אמצעי מידתי שפגיעתו בזכויות היסוד פחותה". לדעתה, ניתן לתקן את חוסר החוקתיות בכך שבית המשפט יקרא לתוך החוק "סעיף נוסף לפיו תוסמך ועדת החריגים שכונן החוק, לאשר שאיבת ביציות, הקצאתן והשתלתן בגופה של אישה נתרמת, אם סברה הוועדה כי בנסיבות העניין קיימים טעמים חריגים ומיוחדים המצדיקים זאת".
לא דרך התקנות
ארבל סברה, כי חוק הפונדקאות וחוק תרומת ביציות אינם חלים על המקרה הנדון, ולכן יש להחיל עליו את ההסדר החוקי הקיים ולאפשר את ההפריה מכוח תקנות בריאות העם. רובינשטיין דוחה גם עמדה זו:
"סעיף ההגדרות בתקנות מבחין בין הליך של 'נטילת ביצית' שעניינו הוצאת ביציות מאשה והשתלתן בגופה שלה, לבין הליך של 'תרומת ביצית' שעניינו נטילת ביצית מאשה והשתלתן בגופה של אישה אחרת. תקנה 3 קובעת כי נטילת ביציות תיעשה אך ורק 'למטרה של הפריה חוץ גופית והשתלתה לאחר הפרייתה', נמצאנו למדים כי לא ניתן להחיל את הליך הנטילה המתייחס להליך הפריה חוץ גופית של אישה אחת בלבד, ביחס להליך הפריה חוץ גופית הדדית המבוקש על-ידי העותרות".
הנשיא אשר גרוניס, המשנה לנשיא מרים נאור והשופט סלים ג'ובראן הסכימו עם רובינשטיין. השופט חנן מלצר הסכים עם חיות. יצוין, כי המדינה הודיעה שהיא תאפשר לעותרות לעבור את ההליך בחו"ל, אך הן אמרו שההצעה אינה מעשית. את העותרות ייצגו עוה"ד יהודה רסלר ואמיר רוזנקרנץ; את המדינה ייצגו עו"ד נחי בן-אור ודנה בריסקמן; ואת הכנסת - עו"ד גור בליי.

תאריך:  21/09/2014   |   עודכן:  21/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: לסביות לא יוכלו לעבור הפריה הדדית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מה הסיכוי שמביצית כזו
ספוילר  |  21/09/14 10:00
2
מסקנה: אסתר חיות = שמאל קיצוני
אלי בין  |  22/09/14 14:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הערכות: בחירתו של מני מזוז מובטחת - ולצידו תיבחר שופטת; המועמדות המובילות: דבורה ברלינר ונאוה בן-אור    מרים נאור תיבחר לנשיאה מינואר הבא, ואליקים רובינשטיין - למשנה לנשיא
איתמר לוין
קובע שאם בעל תפקיד שמונה מטעם בית המשפט יסטה מהוראות בית המשפט או לא יבקש את אישורו, וכתוצאה מכך ייגרם נזק לחברה - הוא יהיה חייב לפצות אותה
טל פבל
השר לטכנולוגיית המידע והתקשורת בממלכה מסר כי המרכז החדש יסייע להגנת הסקטור העסקי הפרטי מפני פשיעה מקוונת
עידן יוסף
נתניהו מציג לרבין את עמוד השער של עיתון העיר: מתנחל עם כיפה המוצג כחיית טרף    "דברים כאלה שיוליוס שטרייכר לא עשה"
עידן יוסף
מעל אלף איש השתתפו במצעד בעלי החיים בתל אביב, שהתקיים בתל אביב    בצועדים: תמר זנדברג, אסף אמדורסקי, שי גולדשטיין, טל גלבוע, אלדד גל-עד ואחי נתן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il