X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש המחוזי בתל אביב קובע לראשונה:

כללים לתרומות לעמותות בייצוגיות

השופט יצחק ענבר קובע: הסדרי פשרה בייצוגיות הכוללים תרומות לעמותות יחייבו תצהירים על הקשרים בין הצדדים, על דרך השימוש המתוכננת בכסף ועל ניצולו בפועל
▪  ▪  ▪
ענבר. "קשה להלום" [צילום: בוצ'צ'ו]

סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, יצחק ענבר, קובע לראשונה (16.9.14) כללים לאישור תרומות לעמותות במסגרת תביעות ייצוגיות. לצד זאת, קורא ענבר למחוקק לקבוע מנגנון מחוץ לבתי המשפט אשר יטפל בנושא.
ענבר מתייחס למגמה המתרחבת של מתן תרומות לעמותות במקום פיצוי לציבור שנפגע במישרין מן המעשים נשוא התביעות הייצוגיות, ועומד על הבעייתיות שבמצב זה. הצדדים ובאי-כוחם עלולים להשתמש בתרומות להאדרת שמותיהם; קיים חשש שתיבחר עמותה שהייתה אמורה ממילא לקבל תרומה בגין תביעה אחרת או הסכם קודם; עלול להיות קשר בין הצדדים לבין העמותה, באופן שחלק מהכסף יגיע לכיסיהם; התרומות עלולות לעבור למטרות שלא להן נועדו.
לדברי ענבר, "במצב דברים זה קשה להלום, כי הסדר פשרה הכולל הסכמה בדבר ניתוב הפיצוי לעמותות - שאין בצידו ולו ניסיון להקהות את חומרתם של החששות שפרטנו קודם - הענה 'הסדר ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה'", כפי שדורש חוק תביעות ייצוגיות.
קורא למחוקק להתערב
לדעת ענבר, אין מקום שבית המשפט הוא שיבחר את העמותות, וכאמור הוא קורא למחוקק למצוא פתרון לסוגיה. היועץ המשפטי לממשלה דיווח לענבר, כי הממשלה תומכת בהצעתה של ח"כ עדי קול להקים קרן ייעודית אליה יועברו כספים כאלו. עוד נמסר, כי משרד המשפטים שוקל להשתמש בוועדת העזבונות למטרה זו, אם כי הדבר מחייב החלטת ממשלה ואולי גם חקיקה. בינתיים, אומר ענבר, יש למצוא פתרונות במצב הקיים - והוא מציג אותם:
  • הצדדים ובאי-כוחם יסבירו בתצהיר כיצד נבחרו העמותות וימסרו גילוי נאות על קשרים איתם, אם יש כאלו; לא כל קשר יביא לפסילה, מדגיש ענבר.
  • הנתבעת תצהיר על העברות כספים קודמות ועתידיות לעמותה, ותוסיף: "התרומה נשוא ההסדר אינה כלולה ולא תיכלל בעתיד בהתחייבויותיה או בתוכניותיה הפילנטרופיות של הנתבעת אלא היא מעבר להן, לא הוסכם קודם לכן על העברתה לגורם הנתרם, ואף אין מדובר בתרומה שאותה התחייבה הנתבעת לתת בהסדר פשרה קודם כלשהו".
  • על העמותה להיות בעלת אישור ניהול תקין מרשם העמותות; היא תפרט בתצהיר כמה קיבלה בתביעות ייצוגיות קודמות ומה עשתה בכסף; היא תציג הסכמה של מוסדותיה לקבלת התרומה ופירוט על ייעודה; היא תגיש לצדדים ולבית המשפט דוח ותצהיר על השימוש בפועל בכסף.
תביעה נגד הבנקים
במקרים המתאימים יש להעדיף עמותות-גג, המחלקות את הכספים לעמותות הפועלות באותו תחום - מוסיף ענבר. מדובר במקרים בהם סכום הפיצוי הוא משמעותי, אך קשה לאתר עמותות בעלות ניסיון מוכח הפועלות בתחום המתאים. עמותת-הגג תגיש גם היא תצהיר, בו ייאמר בין היתר כיצד יחולקו הכספים בין חבריה, היא תבטיח שתיטול מן התרומות רק סכומים סבירים לכיסוי הוצאותיה, תבהיר כיצד תפקח על השימוש בכסף בידי העמותות ותמסור דיווח על העברות הכספים.
הדברים כלולים בהחלטתו של ענבר בנוגע להעברת 6 מיליון שקל לעמותות במסגרת תביעה ייצוגית נגד בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, הבנק הבינלאומי וחברת שב"א בנוגע לגביית עמלות במשיכת מזומנים ממכשירי שב"א. הצדדים הסכימו שהכסף יחולק לעזר מציון, משאלת לב, בית השאנטי, אל"י ותנו לחיות לחיות - אך ענבר קבע שכעת עליהם לעמוד בתנאים שפירט לפני שיאשר את העברת הכספים.

תאריך:  22/09/2014   |   עודכן:  22/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כללים לתרומות לעמותות בייצוגיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
ועדת הכלכלה אישרה תקנות להפחתת צריכת האנרגיה של ממירים לשידורי טלוויזיה    קבעה כי התקנות יחולו על כל סוגי הממירים כולל ממירי עידן פלוס וממירים לקליטת שידורי טלוויזיה באמצעות האינטרנט
מחלקה ראשונה
ועדת הכלכלה אישרה: מפעלים עם 35 משאיות ומעלה או 45 אוטובוסים ומעלה יחויבו להעסיק באופן ישיר קצין בטיחות במשרה מלאה    היו"ר ברוורמן: "לאחר מסע ייסורים מסוים נקבל יותר בטיחות בטיפול במשאיות ובאוטובוסים"
עידן יוסף
מזהיר כי הסכנות הגדולות נמצאות במה שסמוי מן העין    "בעולם מכירים בזכותנו להגן על עצמנו אך בפועל כובלים אותה. אנו פועלים על-מנת שהזוועה לא תחזור"    "ארגוני הטרור מחכים לנו שנתפורר מבפנים"
עידן יוסף
תוקם רשות לאומית חדשה להגנה אופרטיבית בסייבר שתפעל לצד מטה הסייבר הלאומי ותחבר בין המערכות האזרחיות והביטחוניות
עידן יוסף
נמשכים צעדי הסולידריות עם עובדי הדואר ומאבק עובדי הקבלן    יימשכו העיצומים בדואר ישראל וצפויים שיבושים בפעילות היחידות השונות בשירות המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il