X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע לראשונה: החוזים בין הדיירים לבתי האבות הם חוזים צרכניים - המעניקים יתר הגנה במקרה של עושק קובע: בית האבות מלון עדן נהריה עשק קשישה וכך קיבל ממנה מאות אלפי שקלים
▪  ▪  ▪
עדן נהריה. ניצול מצוקה [צילום: האתר הרשמי]
עוה"ד, הפסיכיאטר והשופט
1. עו"ד דוד גל הוא שהחתים את המנוחה קרולה גרזון על חוזה העושק לטובת בית האבות, מטעמו פעל. הפסיכיטאר ד"ר גבריאל לני, שנשכר גם הוא בידי בית האבות, נתן חוות דעת לפיה גרזון הייתה כשירה לחתום על החוזה - אך התברר שהוא הסתמך על בדיקת CT שנערכה 16 חודשים קודם לכן, ואף הודה שבניגוד לדבריו, גרזון לא ביקשה להיבדק אלא נדרשה לעשות זאת. לשני אלו יש חלק לא קטן, לפחות מוסרית, באותו חוזה שעשק את הקשישה בת ה-91.
2. הערעור הוגש לבית המשפט העליון בשנת 2008. פסק הדין ניתן שש שנים מאוחר יותר, ללא כל סיבה ניכרת לעין. דומה שאלמלא פרישתה של השופטת עדנה ארבל, היה חנן מלצר עלול להתעכב עוד יותר בכתיבתו. לא מכובד ולא ראוי לבית המשפט העליון.

חוזים בין בתי אבות לבין דייריהם הם חוזים צרכניים - עובדה המעניקה יתר הגנה לדיירים ומרחיבה את האפשרות לטעון שמדובר בעושק שלהם. כך קובע לראשונה (יום א', 21.9.14) בית המשפט העליון.
לדברי השופט חנן מלצר, להגדרה זו יש "השלכה לעניין המדיניות המשפטית הראויה בתחום זה, שאיננה חופפת, בהכרח, למדיניות המשפטית החלה על עסקות 'מסחריות' 'רגילות'. במה דברים אמורים? - החקיקה הצרכנית איננה ניטרלית. מטרתה היא להגן על הלקוח הצרכני. תכליתה הינה לצמצם את אי-ההוגנות הנובעת מחוסר השוויון הכלכלי והמקצועי, המובנה, שבין הספק ללקוח הצרכני.
"...הנה כי כן, 'דיני החוזים הכלליים מופעלים בצורה ליברלית יותר כאשר הרוכש הוא צרכן והצד האחר הוא עוסק מסחרי'. בתוך כך, נטייתו של בית המשפט להתערב בעסקות צרכניות תהיה, ככלל, גדולה יותר מנטייתו להתערב בעסקות שמקובל לראותן כ'מסחריות'. כך בפרט בכל הקשור למצבים של 'עושק צרכני', וזאת לנוכח כוונתו הברורה של המחוקק, כפי שבאה לידי ביטוי מפורש בלשון סעיף 3 לחוק הגנת הצרכן - להרחיב, במידה ניכרת, את ההגנה על הצרכן".
מלצר ממשיך ומסביר את ההיבט המעשי: "משמעות הדבר היא כי ה'עושק', שיש בכוחו להביא לביטולה של העסקה מהסוג האמור איננו מתמצה רק בניצול 'מצוקת המתקשר, חולשתו השכלית או הגופנית או חוסר נסיונו'... אלא שהוא עשוי לכלול גם: ניצול 'אי ידיעת השפה שבה נקשרת העסקה', ניצול 'בורותו' של הצרכן, כן: 'הפעלת השפעה בלתי הוגנת עליו'".
הדברים נאמרו בהחלטתו של בית המשפט העליון לדחות את ערעורם של בית האבות מלון עדן נהריה ובעליו, דני ומיקלוש שוורץ, על החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה לפסול צוואה בה העניקה להם דיירת 700,000 שקל. מלצר קבע, כי הצוואה - שנחתמה שלושה שבועות לאחר פטירת בעלה של הדיירת - הייתה עושק משום שלא תורגמה לגרמנית (שפת-האם שלה) ומשום שהיא הוחתמה עליה תוך ניצול מצוקתה הנפשית והגופנית.
על-פי הצוואה, העברת הכסף הייתה אמורה לבוא במקום תשלום עד סוף חייה של הדיירת - שהייתה אז בת 91 והלכה לעולמה זמן קצר לאחר מכן. מלצר מציין, כי על-פי תחשיביו של בית האבות עצמו, הסכום בו דובר היה גבוה ב-50% מזה שהיה גובה בנסיבות רגילות. בצוואה לא היה כל היגיון כלכלי, וברור שהמנוחה נאלצה לחתום עליו כתנאי להמשך מגוריה בבית האבות. ומלצר מסכם: "רק פתי יאמין כי חוזה שכזה, בנסיבות שכאלה, נחתם מתוך 'בחירה חופשית', במשמעות המשפטית של הדברים, ולכן מדובר בעושק במשמעותו ובנפקותו המשפטית".
מלצר אישר את פסיקת המחוזי, לפיה עדן ושוורץ יחזירו ליורשיה של המנוחה את הכסף שקיבלו מתוקף הצוואה, בניכוי 20,000 שקל - הסכום שהיה עליה לשלם עד פטירתה. הם גם חויבו בתשלום הוצאות בסך 30,000 שקל. השופטים סלים ג'ובראן ועדנה ארבל הסכימו עם מלצר. את עדן ושוורץ ייצגו עוה"ד יעקב ריבנוביץ ואסף סמואל, ואת היורשים - יוסף ומרים קסל - ייצג עו"ד חנניה לוינגר.

תאריך:  22/09/2014   |   עודכן:  22/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מרחיב ההגנה לדיירי בתי אבות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
יבנו 300-250 דירות על מגרש ברחוב סלמה 46 בתל אביב    עסקה ראשונה של הקבוצה בדרום תל אביב    בניין משרדים ומסחר ישן יהרס, ועל המגרש יבנו 10-8 קומות    4 חדרים בכ-1.5 מיליון שקל, פנטהאוזים ב-2.3 מיליון    פרויקט ב-450 מיליון שקל
מירב ארד
היום יעברו בנתב"ג 56,465 נוסעים בכ-370 טיסות    ביום ראשון הקרוב צפויה תנועת שיא עם קרוב ל-70,000 נוסעים בנתב"ג    היעדים המובילים: יוון, טורקיה, איטליה
יצחק דנון
טוענת שבאג מכרה בחנויות בנתב"ג מוצרים שלא הייתה רשאית למכור - דבר שאילץ את הרשות לפרסם מכרז חדש שנכשל    תובעת 4.4 מיליון שקל
עופר וולפסון
241 אלף שנרשמו בלשכות התעסוקה נותרו ללא תעסוקה בחוד שעבר    שיעור העובדים מקרב הבוגרים בכלל האוכלוסייה ירד ל-60.1%
הדר פרבר
אשתו של נהג המונית הבריטי שנחטף בסוריה על-ידי ארגון דאעש פונה לארגון שיחוס על חייו של מי שהצטרף לשיירה הומניטרית כדי לעזור לאזרחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il