X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש העליון אישר את החלטת המחוזי בבקשה לתבוע חמישה אתרים ו-75 ספקים בטענה להפעלת משתתפים פיקטיביים במכרזים קובע: התובעים לא הצליחו לעמוד בסף ההוכחה לאישור התביעה
▪  ▪  ▪
"התוצאה מתסכלת" [צילום: אריאל בשור]

בקשה לתביעה ייצוגית בטענה להשתתפותם של מציעים פיקטיביים במכרזים אינטרנטיים, נדחתה סופית בידי בית המשפט העליון. הנשיא אשר גרוניס והשופטת אסתר חיות קבעו (יום ב', 22.9.14), כי המבקשים לא עמדו בתנאי הסף של סבירות שהתביעה תוכרע לטובתם.
ארתור פרנק ואסף קרקו ביקשו לתבוע את האתרים אולסייל, וואלה, נענע 10, סמייל מדיה ונטוויז'ן, וכן 66 יצרנים שמכרו את מוצריהם באמצעות אתרים אלו. טענתם הייתה, כי משתתפים פיקטיביים במכרזים - המופעלים מטעם הנתבעים - מקפיצים את המחירים, או "זוכים" במכרזים כדי למנוע זכייה אמיתית במחיר שאינו נוח לאתר או לספק. בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את הבקשה וחייב את המבקשים בתשלום הוצאות בסכום כולל של מיליון שקל.
חיות אומרת, כי אינה שוללת את האפשרות שקיימת תופעה פסולה כזו, אך לא די בחשד ובהיגיון כדי לבסס עילת תביעה ייצוגית. פרנק וקרקו ביססו את תביעתם על תוכנה שפיתחו ובאמצעותה ניתחו את המכרזים ותוצאותיהם, אך חיות קובעת שהיה עליהם לצרף חוות דעת של מומחים בנוגע לתקפות הנתונים. מדובר בחשדות לתרמית הגובלים בפלילים, מדגישה חיות, ובמצב כזה לא ניתן להסתפק בהיגיון ובשכל הישר. השניים גם לא הוכיחו שלנתבעות יש אינטרס להטות את תוצאות המכרזים, היא מציינת.
גרוניס אומר, כי תביעה זו מוכיחה את אמיתות האמרה "תפסת מרובה - לא תפסת". אם התביעה הייתה מאושרת, היא הייתה כרוכה בייצוג מספר אסטרונומי של קבוצות תובעים (בשל המספר העצום של המכירות הספציפיות), שקיימת שוֹנוּת רבה ביחס לנזקו של כל אחד מחבריהן. לדעת גרוניס, מוטב היה להגיש תביעה נגד אתר או שניים ונגד מספר מצומצם של ספקים; הפיצוי היה נמוך יותר, אבל הייתה מושגת המטרה של הפסקת הנוהג הפסול לו טוענים התובעים.
מקווה שלמדו את הלקח
גרוניס מוסיף: "מן החומר עלה, לכאורה, כי בגדרן של מכירות פומביות באינטרנט של מוצרי צריכה ננקטה פרקטיקה בלתי ראויה ושלא כדין של שימוש במשתתפים פיקטיביים". אולם הוא מסכים עם המחוזי וחיות, שהתובעים לא השכילו להציג ראיות ברמה המספקת כדי לאשר את התביעה. גרוניס אומר:
"התוצאה, על כן, הינה מתסכלת. אולם, בית המשפט אינו יכול לוותר על הדרישות שבחוק. יש לקוות שאתרי מכירות פומביות באינטרנט והספקים מבין המשיבים, שאמנם עשו שימוש במשתתפים פיקטיביים, וכן גופים דומים שאינם נכללים בין המשיבים, למדו את לִקחם והבינו שאין לאפשר למשתתפים פיקטיביים להשתתף במכירות פומביות, בוודאי שאין לשתף פעולה עם משתתפים פיקטיביים ועל אחת כמה וכמה שאין ליזום שיתוף של משתתפים שאינם מעוניינים באמת ובתמים לרכוש את המוצרים המוצעים".
השופטת בדימוס עדנה ארבל סברה בדעת מיעוט, כי יש לקבל את הערעור ולאשר את ניהול התביעה, למרות הקשיים הראייתיים. לדבריה, שלב האישור הוא רק הפרוזדור שלפני טרקלין התביעה עצמה, וברמה הנדרשת בשלב זה - עמדו התובעים.
לצד זאת, בוטל חיובם של פרנק וקרקו בהוצאות, כדבריו של גרוניס - שכן מדובר ב"בבעיה אמיתית שפגעה בצרכנים התמימים ואשר המערערים הניחוה בפני בית המשפט". את פרנק וקרקו ייצגו עוה"ד אסף רנצלר, עזגד שטרן ופרח רוסלר.

תאריך:  23/09/2014   |   עודכן:  23/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נדחתה ייצוגית על פיקציות במכרזי אינטרנט
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
להחרים את האתרים
מייקל  |  23/09/14 17:59
2
ניתן להוכיח בקלות... שוב הוכח
העליון מוטה  |  24/09/14 10:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
דירת 4 חדרים בצפון רחובות הושכרה ב-4,000 שקל לחודש
יצחק דנון
החברה עוסקת בגבייה עבור רשויות מקומיות ומוסדות ציבוריים    מדווחת על חובות של 29 מיליון שקל וטוענת שמבצע "צוק איתן" טרפד תוכנית הבראה
יצחק דנון
המדינה: הארבעה היכו בצורה קשה בדצמבר 2011 שני תושבים במזרח ירושלים    מואשמים בתקיפה בנסיבות מחמירות הגורמת חבלה של ממש
יצחק דנון
פרופ' עמוס תורן, מנהל המערך ההמטו-אונקולוגי לילדים, טוען שהחברה מפחיתה שלא כדין את הפיצוי בגין אובדן כושר עבודה לאחר שלקה במחלה קשה
איתמר לוין
הורה לביהמ"ש המחוזי בתל אביב לדון בתביעה של 15 מיליון שקל נגד אמיר ברנע, שנמחקה בנימוק שהתובעים לא הפקידו במועד את הערבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il