X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דוחה את כל הטענות נגד חיובו האישי של עורך דין בהוצאות: זו לא פגיעה בחופש העיסוק או בזכות הקניין מדגיש: יש להשתמש בכלי זה רק בעקבות מעשה חמור ואם אין אמצעים אחרים
▪  ▪  ▪
גרוניס. מימי המנדט [צילום: פלאש 90]

לבית המשפט יש סמכות טבועה לחייב עורך דין בהוצאות אישיות, אם כי ראוי שהוא יעשה זאת במשורה. כך קובע (יום ב', 29.9.14) נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס.
גרוניס חוזר על הלכה שנקבעה עוד בימי המנדט הבריטי ואושררה פעמים רבות בידי בית המשפט העליון, בדבר הסמכות הטבועה לחיוב עורך דין בהוצאות. לדבריו, סמכות זו לא נועדה לשמור על כבודו של בית המשפט, אלא לאפשר לו למלא את תפקידו וכדי למנוע ניצול לרעה של הליכי משפט ואי-צדק בולט.
עוד אומר גרוניס כי אין לקבל את הטענה לפיה יש לטפל רק בכלים משמעתיים עורך דין שאינו נוהג כראוי בבית המשפט, ולכן יש להימנע מחיובו בהוצאות. לדבריו, לא כל התנהגות שכזו מהווה גם עבירה אתית, והליך זה גם אינו נותן פתרון למצבים בהם צריך בית המשפט להגיב בצורה מיידית על התנהגותו של עורך הדין.
טענה נוספת שדחה גרוניס היא שמדובר בפגיעה בחופש העיסוק של עורך הדין. הוא חוזר על עמדתו העקרונית, לפיה אין להרחיב את השימוש בטענות לפגיעות בזכויות חוקתיות, ויש להוכיח תחילה שבכלל נפגעה זכות חוקתית. גרוניס מוסיף: "קשה לקבל טענה לפיה חופש העיסוק או הזכות לחרות מקימים לעורך דין זכות להפר את חובותיו כלפי בית המשפט (ולעיתים גם כלפי הלקוח שלו), להתעלם מהנחיות בית המשפט ולפגוע בניהולו התקין של המשפט".
עוד נטען, כאילו הטלת הוצאות אישיות מהווה פגיעה בזכויות הקניין של עורך הדין. על כך אומר גרוניס, כי אומנם מדובר בסוגיה סבוכה יותר, אך מאחר שעל בית המשפט להתריע לפני שהוא מטיל הוצאות - הרי שבסופו של דבר מדובר בפגיעה שעורך הדין הביא על עצמו. גרוניס גם דוחה את הטענה לפיה יש צורך בהסמכה מפורשת בחוק שתאפשר לבית המשפט להטיל הוצאות כאלו.
גרוניס גם אומר כי אין להסכים עם הטענה לפיה בית המשפט - שהוא הצד הנפגע מהתנהגות עורך הדין - גם יהיה זה שיחייב אותו בהוצאות. "חזקה על בית המשפט כי ישמע את טיעוני עורך הדין בנפש חפצה. ויוזכר, כי אין המדובר בהליך אדברסרי בין עורך הדין לבין בית המשפט, כי אם בהחלטה דיונית במסגרת סמכותו של בית המשפט לנהל את ההליך. בנוסף לאמור, הותוו בפסיקה הנחיות עזר לעניין השימוש בסמכות להטיל הוצאות על עורך דין", הוא אומר.
לבסוף אומר גרוניס: "הטלת הוצאות צריכה להישקל רק בעקבות מעשה חמור, וככלל ראוי להימנע מכך אם יש בידי בית המשפט אמצעים אחרים המאפשרים לו להבטיח את תפקודו התקין. עם זאת, אין בידי להסכים עם העמדה לפיה הארכה בחקירת עדים ואי-ציות להנחיות בית המשפט בנוגע לאופן ניהול החקירה או הטיעון לא תצדיק, ככלל, חיוב עורך דין בהוצאות".
הדברים נאמרו בהחלטתו של בית המשפט העליון לדחות את בקשתה של עו"ד אירינה גלפנבויים לערער על חיובה בהוצאות של 500 שקל על התנהגותה הגסה בבית המשפט למשפחה בבאר שבע. בית המשפט המחוזי כבר חייב אותה ב-2,500 שקל נוספים בדחותה את ערעורה, ובית המשפט העליון הוסיף 15,000 שקל. גרוניס מעיר: "אף בבקשה שלפנינו בחרה המבקשת להמשיך ולהטיח האשמות קשות כנגד בית המשפט לענייני משפחה. זאת, חרף הערותיהן החוזרות ונשנות של הערכאות הקודמות. אין זו הדרך לטעון נגד החלטות בית המשפט".
השופטים ניל הנדל וצבי זילברטל הצטרפו לפסק דינו של גרוניס. את המדינה ייצגה עו"ד נעמי זמרת, ואת לשכת עורכי הדין - עוה"ד יחיאל כשר ואביעד לחמנוביץ'.

תאריך:  30/09/2014   |   עודכן:  30/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גרוניס: סמכות טבועה לחייב עו"ד בהוצאות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פס"ד מרתק - אם כי שגוי לטעמי
pix37  |  30/09/14 13:59
2
האם ניתן לחייב גם שופט או פרקל
דין אחד לכולם  |  30/09/14 15:46
3
גרוניס- במקום הראשון מבין שופט
משפטני  |  1/10/14 01:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
בחודש שעבר נרשמה ירידה של 38% בלינות התיירים לעומת אשתקד    שמואל צוראל: נתוני לינות התיירים היו הנמוכים מבין כל חודשי אוגוסט מאז 2002
מירב ארד
העלות הכוללת להקמת שדה התעופה מוערכת בכ-1.6 מיליארד שקלים כאשר חלקה של דניה סיבוס בפרויקט מוערך בכ-116 מיליון שקלים
יפעת גדות
בשנים האחרונות חלה עלייה הדרגתית בחלקם של בני 65 ומעלה באוכלוסייה    כמחצית מבני 65 ומעלה הם מעל לגיל 75    כ-17 אלף בני 65 ומעלה גרו במשק בית יחד עם אדם אחד נוסף שאינו קרוב משפחתם    כ-83% מהגברים בני 65 ומעלה גרים עם בת זוג
יצחק דנון
החברה המעניקה ביטוח אשראי לייצוא טוענת שהחברה הישראלית נותרה חייבת 4.2 מיליון שקל ליצרנית דגי סלמון מנורבגיה
עידן יוסף
מפכ"ל המשטרה דנינו הנחה את כל הקצינים מדרגת סגן-ניצב ומעלה להתייצב לבדיקת גלאי אמת    התרה בקצינים רבים שבחרו לחמוק מהבדיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il