X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע: קיומה של "אפשרות סבירה" לתבוע בתוך מסגרת ההתיישנות נבחן במשקפיים סובייקטיביות של המקרה הספציפי הדיון עסק בתביעות פיצויים בגין פעילות של כוחות הביטחון
▪  ▪  ▪
ירי ליד ג'נין [צילום אילוסטרציה: AP]
שש שנים
שש שנים נדרשו לבית המשפט העליון לפרסם פסק דין בן 22 עמודים (ברוטו, כולל הרקע) בסוגיה משפטית-פרשנית, שלא הצריכה בדיקת ראיות או התחבטויות ערכיות. שש שנים. שזה אומר: ארבע-חמש שנים יותר מדי. אולי כדאי שהנשיא אשר גרוניס יקדיש את חודשי כהונתו האחרונים לבדיקת הקורה בביתו-שלו, במקביל לפעילותו החשובה לייעול ההליכים ביתר הערכאות.

בחינת השאלה האם לאדם הייתה "אפשרות סבירה" להגיש תביעת נזיקין נגד המדינה בתוך תקופת ההתיישנות, תיעשה במשקפיים סובייקטיביות של יכולתו-שלו, ולא במשקפיים אוביקטיביות של יכולת כללית. כך קובע (2.10.14) בית המשפט העליון.
בית המשפט העליון נדרש לראשונה למשמעותו של סעיף ההתיישנות בתיקון 4 לחוק אחריות המדינה בנזיקין. התיקון כולו בא לצמצם את האפשרות לתבוע את המדינה בגין פעולות כוחות הביטחון, במיוחד ביהודה ושומרון ובעזה. סעיף ההתיישנות קובע:
"לא ידון בית המשפט בתובענה שהוגשה לאחר שחלפו שנתיים מתאריך המעשה נושא התובענה, ואולם רשאי בית המשפט, אם שוכנע כי לא הייתה בידי התובע אפשרות סבירה להגיש את תביעתו בתוך התקופה האמורה, להאריך את התקופה בתקופה נוספת שלא תעלה על שנה אחת; היה התובע קטין בתאריך המעשה, תקופת ההארכה כאמור לא תעלה על שלוש שנים". השאלה שנדונה הייתה מהי "אפשרות סבירה".
גישה ליברלית יותר לקטינים
השופט חנן מלצר אומר: "נקודת המוצא הלשונית לפרשנות המונח 'אפשרות סבירה' היא - היווצרותן של נסיבות שבמסגרתן יכול האדם הסביר לפנות לערכאות. במסגרת בחינה זו יש לתת את הדעת לנסיבות המקרה, הן ה'פנימיות' והן ה'חיצוניות', שהרי מבחן הסבירות הינו 'מבחן אוביקטיבי המתחשב בנסיבות המיוחדות של האירוע'.
"...לא מדובר על תקופה שבה ניתנה הזדמנות סבירה אחת לכל הפחות להגשת התביעה, אלא שיש צורך להסתכל על התקופה כולה בצורה מיצרפית ולהסיק האם ייצרה התקופה עצמה, כמכלול, אפשרות סבירה להגשת התביעה. במילים אחרות, המונח 'אפשרות סבירה' 'משועבד' לתקופה, ולא עומד לפרשנות בצורה מנותקת הימנה". כיוון שכך, אם בתוך התקופה כולה יכול היה התובע להגיש את התביעה רק בחלון זמן צר אחד, אין לומר שהייתה לו אפשרות סבירה לעשות זאת.
לדעת מלצר, יש להעניק לסעיף זה פרשנות ליברלית כאשר מדובר בקטינים שהם הנפגעים והתובעים, וזאת משלוש סיבות: למנוע מצב בו ההתיישנות תחול לפני שהקטין עמד על דעתו; זכות הגישה לערכאות מחייבת פרשנות מצמצמת יחסית של מגבלת ההתיישנות; ויש להגן במיוחד על זכויותיהן של אוכלוסיות מוחלשות.
מחלוקת על התוצאה המעשית
השופט יצחק עמית מוסיף: "הנטל על התובע לשכנע כי במהלך כל התקופה, כמכלול, לא עמדה בפניו אפשרות סבירה להגיש את תביעתו לבית המשפט. לשם כך, על התובע להראות כי נבצר ממנו כלל לפעול (למשל, עקב מצבו הרפואי הקשה), ולחלופין, על התובע לפרט ולהציג בפני בית המשפט את הפעולות בהן נקט כדי לנסות להגיש את תביעתו, ואשר עקב הנסיבות האוביקטיביות שלא היו בשליטתו, נמנע ממנו לעשות כן לאורך התקופה". השופט אליקים רובינשטיין הסכים עימו.
עם זאת, השופטים היו חלוקים לגבי התוצאה האופרטיבית של התיק בו הועלתה הסוגיה: תביעתו של מאזן סעיד אחמד ח'שאן לפיצוי, לאחר שנפצע בשנת 2003 מירי חיילי צה"ל ליד ג'נין, בהיותו בן 14. מלצר סבר שיש לקבל את ערעורו של ח'שאן על דחיית תביעתו בשל התיישנות, משום שלא הייתה לו אפשרות סבירה להגיש אותה בזמן. עמית ורובינשטיין קבעו בדעת הרוב, כי היו די הזדמנויות כאלו ולכן בדין נדחתה התביעה. את ח'שאן ייצג עו"ד מוחמד מחאגנה, ואת המדינה - עו"ד דקלה שלו-אמסלם.

תאריך:  06/10/2014   |   עודכן:  06/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון על "אפשרות סבירה" לתבוע את המדינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
קיבלה פנייה מהרבנות הראשית על כך שבמוצרי חברת א.ג. אסף התגלתה תווית מטעה ולפיה בגד שנאסר ללבישה באיסור חמור הוא כשר
איציק וולף
עובדי המוסד לביטוח לאומי ועובדי משרד המשפטים מצטרפים לצעדי המחאה נגד פיטורי עובדי הדואר
אלעזר לוין
משרד השיכון:28.5% מהדירות הנמצאות בבניה עדיין לא נמכרו, לעומת 25% בעבר    סיבה עיקרית: ציפיה לביטול מע"מ    אישור רשמי: הקבלנים בונים פחות דירות בשל מחסור בפועלים
איציק וולף
סוכנות הידיעות האירנית החצי רשמית, איסנא, דיווחה על שני הרוגים בפיצוץ    גורמי אופוזיציה ציינו כי הדי הפיצוץ נשמעו והורגשו במרחק של קילומטרים רבים וכי האור שנגרם בפיצוץ היה חריג    מדובר בבסיס שאליו לא הורשו פקחי סבא"א להיכנס מאז שנת 2005
הנתבעים: אפריקה -מגורים ואזורים    התובעים, עשרות פרטיים, מכרו לפני שנים לשתי החברות מתחם ל-640 דירות בראשון לציון, בעסקה לפי 27.5%    קיבלו את הדירות, אך עתה דורשים סכומים נוספים    החברות: הסכומים מופרכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il