X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פקידי האוצר כנראה לא קראו היטב את האמנה בין המדינה לבין הקרן הקיימת האמנה תעכב לחודשים רבים, ואולי בכלל, כל ניסיון של המדינה להשתלט על כספי הקרן לקק"ל יש גם סנקציות נגד הממשלה
▪  ▪  ▪
[צילום: דרור ארצי, קק"ל]

ההצעה להלאים מאות מיליוני שקלים בשנה, לצורך עבודות תשתית של המדינה, הוא עוד הצעה הזויה מבית מדרשו של שר האוצר יאיר לפיד, ואולי גם של בכירים אחרים.
יחסי הנדל"ן בין הממשלה לקרן הקיימת מבוססים על אמנה, שנחתמה ב-28 בנובמבר 1961 בין הממשלה לבין קק"ל. מטעם הממשלה חתם שר האוצר לוי אשכול, ומטעם הקרן חתם היו"ר, יעקב צור. באמנה, מעבירה קק"ל את מגרשיה לניהול מינהל מקרקעי ישראל, שאותו ינהלו שני הצדדים בשותפות.
סעיף 6 לאמנה קובע, כי פירותיה של כל עסקה, כלומר מכירת מגרשים, יהיו שייכים לבעלים הרשום. במלים פשוטות: המינהל חייב להעביר לקק"ל את תמורת המכירות, בניכוי הוצאות כמקובל.
עתה מבקשת המדינה לשנות סעיף זה, ולקבוע בו כי "רשות מקרקעי ישראל תעביר למדינה סכום מסוים, כפי שיקבע מדי שנה, מתמורת המכירה". לא נוקבים בסכום, אך נראה שמדובר ב-65% מתמורת המכירות, משהו שינוע בין 470 ל-650 מיליון שקל לשנה, על-פי נתוני השנתיים האחרונות.
איך עושים זאת? כיצד מפרים אמנה חתומה? מפעילים את סעיף 20 לאמנה, האומר כי "אם אחד מבעלי האמנה ראה להביא שינוי באמנה, יתן הודעה בכתב לרעהו, ועליו להשיב תוך ששה חודשים". אלא שהאמנה אינה אומרת מה יקרה, אם הצד השני, קק"ל במקרה שלנו, תודיע שהיא מתנגדת. פורמלית, תוכל אולי המדינה להתחיל לקחת כספים מקק"ל ב-1 ביולי הקרוב, ששה חודשים לאחר אישור חוק ההסדרים. ההגיון העסקי המקובל אומר, עם זאת, שיהיה מו"מ בין הצדדים. אם הוא יכשל, תוכל קק"ל לכאורה לפנות לערכאות, ואף לבקש צו מניעה.
מתי כל זה יקרה? אי-שם לקראת סוף 2015, אולי ב-2016. במלים פשוטות, זה לא רלוונטי לגבי 2015. מיד נראה, שקק"ל לא תצטרך אפילו לפנות לערכאות.
המדינה תאבד שליטה על קרקעות קק"ל
האמנה בין המדינה לקק"ל נחתמה, כאמור, ב-28.11.61. היא מתחדשת אוטומטית אחת לחמש שנים. על כן, היא בתוקף עד נובמבר 2016. אם המדינה תרצה לבטל אותה, יהיה עליה להודיע על כך לקק"ל במאי 2016. המדינה מבקשת כאמור לתקן את האמנה ולא לבטלה בעוד שנתיים - מיד נראה מדוע.
סעיף 18 לאמנה קובע, שאם החוק יתוקן בניגוד לדעת קק"ל, היא תוכל להגיב מיד. במקרה כזה - כך קובע סעיף 20 לאמנה - תוכל קק"ל למשוך מיד את קרקעותיה מרשות המקרקעין, ולנהל ולמכור אותם כרצונה. במקרה כזה, כמובן, יעלה בעשן כל הסעיף בחוק ההסדרים, כי למדינה לא תהיה שליטה על קרקעות אלו. קק"ל תמכור אותן כרצונה ולפי האינטרסים שלה, ללא התחשבות במדיניות הקרקעית של המדינה.
מה נשאר? רק לאיים במס של 15%
מה נשאר למדינה? רק לאיים. אם קק"ל לא תסכים להעביר למדינה 650-470 מיליון שקל בשנה, תפעל המדינה לביטול הפטור ממס שיש לקרן. מדובר ככל הנראה על פטור ממס שבח. זהו מס של 25% על הפער בין המחיר שבו קנתה קק"ל את המגרשים, לבין מחיר המכירה. המגרשים נקנו לרוב בזול מאוד, אבל מחיר הרכישה צמוד למדד המחירים לצרכן, ואפשר גם לנכות הוצאות לאורך כל השנים.
נניח, שלמעשה מדובר על מס ריאלי שינוע סביב 15%. ברור, שקק"ל תעדיף למשוך את כל הקרקעות שלה, למכור אותן כרצונה ולשלם מס ריאלי של כ-15%, ולא לוותר על 65% מסך ההכנסות השנתיות.

תאריך:  05/10/2014   |   עודכן:  05/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
ראשי החברה זועמים על הצעת חוק ההסדרים, שלפיה תחויב קק"ל להעביר לממשלה 65% מהכנסותיה ממכירת מקרקעין    הסכום: 650-470 מיליון שקל לשנה    "החוק מנוגד לחוק יסוד זכות הקניין, ולאמנה בין הממשלה לבינינו"
איתמר לוין
בית המשפט התיר לפרסם את שמו של עורך הדין שהודה שגנב 14 מיליון שקל מחשבונות נאמנות של לקוחותיו במשך 16 שנים    הסדר הטיעון: חמש שנות מאסר
איתמר לוין
האתר פרסם צילום של כתבה שפורסמה בעיתון לבנוני, ובה מופיעה התמונה הידועה של שר הביטחון דאז מביט דרך משקפת סגורה    יפצה ב-6,000 שקל את אפרים שריר על הפרת זכות היוצרים
יצחק דנון
איתן יקותיאל מואשם, במסגרת הסדר טיעון, באשמת השפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך של חברות ציבוריות
אביתר בן-צדף
לאחר כיום חיפושים הודיעה מפקדת הצי החמישי, כי איש צוות האוויר נהרג, וגופתו לא נמצאה    המטוס המריא מספינה, המסייעת ללחימה בדאעש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il