העסקת קרובי משפחה עדיין קיימת בתאגידים ממשלתיים גדולים, אם כי היקפה ירד ביחס לבדיקתו של
מבקר המדינה לפני שבע שנים. הדבר נובע בעיקר מירידה במספר בני המשפחה שהתקבלו לעבודה בתקופת הביקורת. כך קובע (יום ד', 29.10.14) מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
חברת נמל אשדוד ממשיכה להיות השיאנית: 36% מהעובדים בה הם קרובי משפחה (לעומת 44% בדוח הקודם); שיעור הקרובים שהתקבלו לעבודה הוא 18% (לעומת 32%). במקום השני ממשיכה לצעוד רשות שדות התעופה: 25% מהעובדים (לעומת 35%) ו-14% מכלל המתקבלים (לעומת 28%). בחברת החשמל 24% מהעובדים הם קרובי משפחה (לעומת 27% בפעם הקודמת); כאן נרשמה צניחה בשיעור קבלת הקרובים והוא עומד של 6% בלבד (לעומת 27%).
בנמל חיפה עומד שיעור הקרובים על 22% (לעומת 27%), ושיעור המתקבלים - על 7% (לעומת 20%). ברכבת ישראל רק 1% מהמתקבלים היו קרובים (לעומת 24% בפעם הקודמת), ושיעור הקרובים מכלל העובדים ירד ל-11% (לעומת 13%). אותו שיעור של קבלת עובדים נמצא בחברת מקורות (לעומת 7%), ואילו בקרב כלל העובדים עומד שיעור הקרובים על 9% (לעומת 14%).
כפיפות וניגודי עניינים התאגידים שנבדקו לא הקפידו על אי-העסקת קרובי משפחה בתפקידים שיש בהם יחסי כפיפות, עבודה באותה יחידה או בתפקידים שיש בהם
ניגוד עניינים, בניגוד לתקנות העסקת קרובים. על-אף הערת משרד מבקר המדינה בדוח הקודם, תופעה זו עדיין קיימת.
במאי 2013 הועסקו בנמל חיפה כ-70 קרובי משפחה באותן מחלקות ובאותם סקטורים; 61 מהם הועסקו במחלקת תפעול ובסקטור ציוד מכני. ל-25 מבין עובדי חברת החשמל יש קרובי משפחה המועסקים עימם ביחסי כפיפות; המבקר קורא לחברה לנסות למצוא פתרון למקרים אלו. בחברת החשמל וברשות שדות התעופה היה שיעור העסקת קרובי משפחה של עובדים בכירים ושל חברי ועדים גדול מהשיעור הממוצע של העסקת קרובים באותם תאגידים.
הליך מינוים של עובדים בכירים בחברת נמל אשדוד מצביע על חשש לעירוב שיקולים זרים או על הטיית ציונים שנעשו במטרה להעדיף מועמדים שהנהלת החברה או גורמים אחרים בחברה חפצים ביקרם, וכל זאת בניגוד לכללי מינהל תקין ובניגוד לחוק. רשות החברות אישרה לנמל להעסיק מועמדים שהעסקתם עלולה לגרום למצבים של ניגוד עניינים או לכפיפות עם קרובי משפחתם.
רשות החברות מתעלמת מהמבקר על אף הערות מבקר המדינה בדוח הקודם, לא בחנה רשות החברות את הצורך להחיל את הוראות התקנות בעניין הליכי קבלת עובדים על כלל העובדים בחברות הממשלתיות, ולא רק על העובדים הבכירים או על בעלי שש הדרגות הגבוהות ביותר. כמו-כן לא נקבעה חובה לקיים מכרז לקליטת כלל העובדים בחברות הממשלתיות. הרשות אף לא בחנה את הצורך להבהיר את המונח "קרוב משפחה" בתקנות.
רשות החברות טרם הסדירה את הליכי הקבלה של כלל העובדים בחברות ממשלתיות. התהליכים להוצאת חוזר שיסדיר את הליכי מינוי עובדים בכירים התמשכו שנים. במרס 2013 פרסמה רשות החברות חוזר בנושא הליכי האיתור והמינוי של פקידים בכירים בחברות ממשלתיות, אולם באוקטובר 2013 הודיעה רשות החברות על ביטולו.
רשות החברות לא פרסמה כללים ברורים או הנחיות לחברות הממשלתיות בנוגע להליכי המינוי של משרות אמון. דבר זה עלול לשמש פתח למינויים לא תקינים העלולים להביא לידי בחירתם של עובדים לא מתאימים או חסרי כישורים למילוי משרות אלו.
"אין להשלים עם התופעה" המבקר קובע: "אין להשלים עם תופעה של היווצרות משפחות מורחבות של קרובים ומקורבים שעלולות לפגוע בניהול התקין של גופים אלה ולעשות ברכוש הציבורי כבתוך שלהן. הוראת מנהל רשות החברות על ביטול החוזר ממרץ 2013 יש משום נסיגה ופגיעה בסדרי הפיקוח של הרשות על החברות הממשלתיות. על מנהל הרשות לבחון החלטה זו ואת השפעותיה.
"על הנהלות התאגידים הציבוריים שנבדקו להמשיך לפעול למיגור התופעות הקשות שהועלו בביקורת ולהתמודד בנחישות עם גורמיהן כדי לעוקרן מן השורש. על היועץ המשפטי לממשלה, רשות החברות הממשלתיות והנהלות המשרדים הנוגעים בדבר להירתם למשימה של הפסקת התופעות האמורות ללא דיחוי ובכל דרך, לרבות שינויי חקיקה לפי הצורך, כדי לאפשר להנהלות התאגידים להתמודד עימן ביתר יעילות".
לבסוף אומר המבקר: "גיוס והעסקה של קרובים ומקורבים בגופים הציבוריים עלולה לפגוע בחובת הנאמנות שלהם כלפי הציבור, וכן במתן שוויון הזדמנויות ובייצוג הולם לכל קבוצות האוכלוסייה. אין להשלים עם תופעה של היווצרות משפחות מורחבות של קרובים ומקורבים שעלולות לפגוע בניהול התקין של גופים אלה ולעשות ברכוש הציבורי כבתוך שלהן.
"בהוראת מנהל רשות החברות על ביטול החוזר ממרץ 2013 יש משום נסיגה ופגיעה בסדרי הפיקוח של הרשות על החברות הממשלתיות. על מנהל הרשות לבחון החלטה זו ואת השפעותיה.
"על הנהלות התאגידים הציבוריים שנבדקו להמשיך לפעול למיגור התופעות הקשות שהועלו בביקורת ולהתמודד בנחישות עם גורמיהן כדי לעקרן מן השורש. על היועץ המשפטי לממשלה, רשות החברות הממשלתיות והנהלות המשרדים הנוגעים בדבר להירתם למשימה של הפסקת התופעות האמורות ללא דיחוי ובכל דרך, לרבות שינויי חקיקה לפי הצורך, כדי לאפשר להנהלות התאגידים להתמודד עימן ביתר יעילות".