בהיות משרד האוצר משרד מטה מרכזי השותף לביצוען של רפורמות רוחביות במשק, מן הראוי שיתקיימו בו מתודות מסודרות בבנייתן של תוכניות העבודה ובביצוע מעקב ובקרה על יישומן ועל השגת יעדיהן. אלא שזה איננו המצב בפועל, מעלה דוח
מבקר המדינה (יום ד', 29.10.14). כמה מן הממצאים המרכזיים:
- במשרד האוצר אין גורם תכנון שמתווה תוכנית אסטרטגית ברמה המשרדית ומוודא שתוכניות העבודה של האגפים נגזרות ממנה, מממשות את יעדיה ומתואמות איתה. רק חלק מהאגפים פועלים על-פי תוכנית אסטרטגית אגפית. ראוי שמשרד האוצר יגבש את מטרותיו ואת יעדיו ויבנה תוכנית אסטרטגית משרדית ארוכת טווח, ועל פיה יוכנו התוכניות האסטרטגיות ותוכניות העבודה הפנימיות של כל יחידות המשרד ואגפיו, אומר המבקר.
- אין במשרד האוצר - ובכלל זה בלשכת המנכ"ל - גוף מרכז ומתכלל המופקד על המעקב, על הבקרה ועל הפקת הלקחים בנושא יישום תוכניות העבודה של כל אחד מאגפי המשרד. העדר מנגנון כזה פוגע בעבודת המטה של המשרד בכל הנוגע לבחינת יישומן של תוכניות העבודה ולבחינת השפעותיהן על השגת המטרות והיעדים ועל ביצוע הרפורמות והתהליכים שהמשרד מקדם.
- משרד האוצר טרם הטמיע מערכת ממוחשבת לניהול תוכניות עבודה באגפיו השונים. מערכת כזו אמורה לייעל את התכנון, את הבקרה ואת שיתוף הפעולה במשרד.
- משרד האוצר אינו מקיים תהליך סדור של הכנת תוכניות עבודה: מדריך התכנון הממשלתי הופץ למשרדי הממשלה ב-2007, והנהלת משרד האוצר אימצה את מתודולוגיית התכנון, המדידה והבקרה שנקבעה בו. למרות זאת לא הונחו אגפי המשרד לפעול על פיה.
- לא כל האגפים שנבדקו מבצעים מעקב, בקרה ודיווח שיטתיים על יישום תוכניות העבודה שלהם. אשר לאגפים שכן מבצעים זאת - קיימים הבדלים ניכרים ביניהם באופן הביצוע.
ליקוי מתמשך של ההנהלה המבקר מסכם: "הממצאים שבדוח זה מלמדים שמשרד האוצר לא עשה את כל הנדרש כדי להטמיע תהליכי תכנון, בקרה ומדידה בכל אגפיו. הדבר מקשה על המשרד לשפר את שיתוף הפעולה בין אגפיו ומלמד כי משילותו הניהולית אינה מספקת.
"התמשכות הטמעתם של תהליכי התכנון, הבקרה והמדידה, אופן העסקתן של חברות הייעוץ ועלות שירותיהן - כל אלה מלמדים על ליקוי מתמשך בעבודת הנהלת משרד האוצר בכל הנוגע לתהליכי התכנון והניהול של המשרד. הממצאים מחייבים כי תוגבר מעורבותו של שר האוצר בהטמעת תהליכי התכנון והבקרה במשרד".
על הנהלת משרד האוצר לפעול לכך שכל אגפיו ינהיגו תכנון וחשיבה אסטרטגית רב-שנתיים שמהם ייגזרו תוכניות העבודה השנתיות. מן הראוי שבפרקי זמן קבועים ימפה כל אגף את תחומי פעילותו וינתח את יעדיו הרב-שנתיים ואת מידת התאמתם לפעילותו המרכזית, מוסיף המבקר.