X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ד"ר עמית מור: "התלות של מדינת ישראל רק במאגר הגז תמר, מהווה איום אסטרטגי לבטחון המדינה" צופה הוזלה של 15% במחירי החשמל בתחילת 2015 על הכנסות הנפט של ארגון הטרור דאעש: "מרוויחים עד 1.4 מיליארד דולר בשנה"
▪  ▪  ▪
עמית מור, מנכ"ל משותף אקו אנרג'י [צילום: גדי פישרמן/ גוונים רעננה]

"התלות של מדינת ישראל רק במאגר הגז תמר, מהווה איום אסטרטגי לבטחון המדינה", כך אמר היום (ב’, 3.11.14) ד"ר עמית מור, מנכ"ל משותף בחברת אקו אנרג’י יעוץ כלכלי-אסטרטגי, מומחה בינלאומי בתחום משק האנרגיה ומיוזמי ועידת אנרגיה ועסקים 2014 שהתקיימה היום בת"א.
ד"ר מור צופה הוזלה של כ-15% במחירי החשמל בתחילת 2015. כמו-כן, לדבריו, ירידת מחירי הנפט ב-20% בשבועות האחרונים תחסוך למדינה מיליארד וחצי דולר לשנה ולכל משפחה כ-140 שקלים לחודש בממוצע. "כשל טכני כלשהו או פיגוע אסטרטגי באספקת הגז משדה הגז ’תמר’ עלול להביא להפסקות חשמל ממושכות שהכלכלה בישראל לא תוכל לעמוד בהן", ציין מור.
"עם כל הכבוד לדאעש או לאירן, איום ביטחוני ואסטרטגי גדול ואמיתי על מדינת ישראל היום הוא העיכוב בפיתוחו של שדה הגז 'לוויתן' - כשל כלשהו בתמר עשוי להביא להפסקות חשמל ממושכות לתקופה ארוכה", הוסיף ד"ר מור. להערכתו, "הפחם - משקלו הולך ופוחת באספקת החשמל למשק, אין מספיק מזוט וסולר כדי לפצות על מחסור בגז ולכן הסכנה היא גדולה ומהווה איום משמעותי לישראל.
מור אמר כי "מימון הפיתוח של שדה לוויתן בהשקעה של 6.5 מיליארד דולר מותנה בחתימה על הסכמים אסטרטגיים חשובים ליצוא גז למצרים וירדן, שעדיין אין ערובה כי יתממשו. אם לא יחתמו בחודשים הקרובים ממשלת ישראל תהיה חייבת לקחת על עצמה לממן את הקמת תשתית ההולכה והטיפול בגז לכניסה הצפונית מהשדות ’לוויתן’ ו-’תמר’.
עוד הוא אמר כי קיימת חשיבות לאומית להבטחת ייבוא של גז טבעי נוזלי (LNG) לאורך זמן, עד שיוקמו שלושה צינורות אספקה בלתי תלויים מהשדות הימיים לחופי המדינה, וזאת ע"מ להבטיח אספקה רצופה של גז במקרי חרום. "הפתרון של המצוף, הממוקם 10 ק"מ מחופי חדרה, שדרכו יסופק גז טבעי ממיכליות שיפרקו את מטענן מול חופי קפריסין, לא מספק", אמר מור. "המדינה צריכה לצאת למכרז BOT ארוך טווח, שיאפשר עגינה של מיכלית מגזזת בעשר השנים הקרובות. אם יש צורך, המדינה יכולה לחכור שתי מכליות. האחת מגזזת, שתעגון דרך קבע מול חופי חדרה, והשנייה שתוביל LNG משווקים בעולם".
כאמור, בהתייחסו למשק החשמל, אמר מור כי הוא צופה ירידה של כ-15% במחירי החשמל בתחילת 2015: "עם הגדלת השימוש בגז הטבעי הזול משדה תמר לפני כשנה וחצי, חלה ירידה משמעותית בעלות ייצור החשמל שתתבטא גם בירידה במחיר החשמל כבר בתחילת 2015".
מור אמר כי המדינה היא הגורם העיקרי להיווצרות החוב האדיר של חברת חשמל, שעומד היום על סך של 70 מיליארד שקל. "הממשלה לא יכולה להמשיך לעצום עיניים ולהתנער מהמשבר הפיננסי של חברת החשמל, אותו היא יצרה בכך שהיא מחד-גיסא הטילה על החברה להשקיע מיליארדי שקלים בשנה בהקמת תחנות כוח ורשת הולכה וחלוקה, ומאידך-גיסא לא הזרימה הון בעלים לחברה, ודאגה שלא להעלות את תעריפי החשמל, שהינם מתעריפי החשמל הנמוכים בעולם המערבי. החברה גם היא חייבת להתייעל מאוד. חוסר המשילות והיכולת להגיע לסיכומים לגבי הרפורמה ההכרחית בענף גורמת לכאוס במשק החשמל ולעצירת כניסתם של יצרני חשמל פרטיים נוספים היכולים להגדיל את התחרות באספקת החשמל".
על חזון התחבורה הנקייה בישראל אמר מור כי "תגליות הגז הגדולות יכולות לאפשר לישראל להקטין למינימום את השימוש בנפט בתחבורה עד שנת 2030. עיקר צי הרכב יוכל לנוע באמצעות גז טבעי בשלוש טכנולוגיות עיקריות: רכב חשמלי - הטענת מצברי רכב בחשמל שכ-70% ממנו ייוצרו בגז טבעי; כלי רכב ממונעים בגז טבעי דחוס - CNG; ייצור מתנול - דלק דמוי בנזין שיופק מהגז הטבעי - גז המתאן - והמשך הנעת כלי הרכב בטכנולוגיה המוכרת של מנוע בעירה פנימי (רכבי בנזין וסולר).
"זהו חזון בר ביצוע: הגז הטבעי שלנו זול מאוד, ומחירו כרבע ממחיר הבנזין והסולר המיובאים (לפני מס). אנו מדינה של יזמים ויכולים להוכיח לעצמנו ולהדגים לעולם כי ניתן להקטין את התלות בנפט, שכ-70% ממנו מיועדים לתחבורה, וכ-60% מהרזרבות שלו נמצאות במדינות המפרץ הפרסי.בעתיד, ככל שנייצר יותר חשמל מאנרגיית השמש והרוח וככל שתסענה יותר מכוניות חשמליות על הכבישים, ניתן יהיה 'לנסוע על אנרגיית השמש' באמצעות הפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות והנעת מצברי הרכבים. למעשה תהליך זה כבר החל בזעיר ענפין".
"ירידת מחירי הנפט - ברכה לצרכנים, מכה למפיקים"
ד"ר מור מציין כי מחירי הנפט ירדו ביותר מ-20% בשבועות האחרונים, מכ-100 דולרים לכ-80 דולר לחבית, בעיקר בשל הגברת התפוקה בארה"ב, אשר תעקוף במהרה את סעודיה ורוסיה ותהיה למפיקת הנפט המובילה בעולם. גם סעודיה ולוב הגבירו את תפוקתם, וזאת בשעה שסין חווה ירידה בקצב הגידול בתוצר ובשיעור הגידול של צריכת האנרגיה שלה. החסכון לצרכנים בעולם בשל ירידת המחירים מסתכם ב-650 מיליארד דולר במונחים שנתיים; ארה"ב תחסוך כ-150 מיליארד דולר לשנה.
"ההוצאות על רכישת נפט ומוצריו בישראל יצטמצמו במיליארד וחצי דולר לשנה, מכ-7.5 מיליארד דולר לכ-6 מיליארד דולר. כל משפחה תחסוך בממוצע כ-140 שקל לחודש כתוצאה מירידת מחירי הדלקים, הבנזין, הסולר והגפ"מ. אירן, שהכנסותיה עמדו על 90 מיליארד דולר לשנה מיצוא הנפט ב-2011 לפני הטלת הסנקציות וירדו ל-25 מיליארד דולר לשנה אחרי הטלתן ביולי 2012, תצמצם עוד יותר את הכנסותיה - בכ-5 מיליארד דולר לשנה. רוסיה וסעודיה יצמצמו הכנסותיהן בכ-70 מיליארד דולר לשנה כל אחת".
על ארגון הטרור דאעש (המדינה האיסלאמית) אמר מור כי זה יושב על "חבית נפט". "הוא חולש על הפקת הנפט בסוריה ובעירק בהיקף של 50 עד 80 אלף חביות ביום. זהו כיום ארגון הטרור העשיר בעולם. אני מעריך את הכנסותיו הנקיות בכמיליארד עד מיליארד ו-400 מיליון דולר בשנה וזאת לאחר ניכוי של 40% תשלום עמלות מכירה לאלפי סוכנים ומתווכים. כדי לחסל את הארגון יש לחנוק את ערוצי הפצת הנפט לשוקים הבינלאומיים".

תאריך:  03/11/2014   |   עודכן:  03/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ישראל היום
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
”העיכוב בפיתוח ’לוויתן’ - איום גדול מדאעש”
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
עוזי יצחקי אומר כי משרדו נערך להגדלת ענף התובלה באמצעות משאיות    המשרד ישיק שני מסלולים לקיצור הליכי הרישוי לרכב כבד
עידן יוסף
תשמש כצומת מרכזי לניהול המידע על הפעילות בכרטיסי הרב-קו ובכרטיסי נייר    תשמש לניהול הידע לצורך ניתוח ותכנון התחבורה הציבורית    יו"ר ועדת הכלכלה דורש ממשרד התחבורה לוח זמנים ברור לתיקון כשלי הכרטיס החכם
אלעזר לוין
השיקה פרויקט בן 246 דירות ברמת השרון, העשוי לגדול ל-299 דירות    61 מהדירות יושכרו בהנחה של 20% ממחיר השוק    דירת 4 חדרים, 92 מ"ר, תושכר ב-4,140 שקל לחודש, בחוזה לטווח של עד 10 שנים    הראל תממן 80% מההשקעה
אלעזר לוין
ירכשו מרשות מקרקעי ישראל מגרש צמוד לחנות המשקאות ברחוב יפת    ישלם 3.1 מיליון שקל
עופר וולפסון
מועצת המובילים הנחתה את חברות ההובלה לא לפקוד את הנמל עד להודעה חדשה    הנזק לענך ההובלה מיום שביתה בנמל: 10 מיליון שקל    מחר דיון בביה"ד לעבודה בעתירת הנהלת הנמל נגד השביתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il