X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לפחות 150 שקל פיצוי לנוסע על אוטובוס שאיחר או על נסיעה באוטובוס מלוכלך זה מה שמציעים חברי כנסת ויובא להכרעה של הממשלה בקרוב
▪  ▪  ▪
ומה יאמר החוק לגבי חיילים שאינם נדרשים לשלם? [צילום: פלאש 90]
   עידן יוסף
חשיפה: שר התחבורה ביטל במחי-יד אלפי תלונות נוסעים

   עידן יוסף
טיפול בתלונות למשרד התחבורה נמשך מאות ימים

   עידן יוסף
אגף תחבורה ציבורית טייח תלונות ציבור

   עידן יוסף
לאן נעלמו אלפי תלונות למשרד התחבורה

ככה כן בונים חומה
לנוסעים בתחבורה הציבורית מומלץ על-פי רוב לא לפנות לחברת התחבורה הציבורית שמפעילה את השירות, אלא ישירות למשרד התחבורה. ממש לאחרונה "שדרג" המשרד את עמוד הגשת התלונות אליו. אבל במקום לפשט את ההליך הוא רק סרבל אותו, שם "שדות חובה" מיותרים. האריך את קוד האבטחה מ-3-2 תווים בעוד כמה תווים, כולם באנגלית, ועדיין לא מתאפשר שימוש בטפסים מקוונים. במילים אחרות, במקום שיקלו על נוסעי התחבורה הציבורית באופן הגשת התלונות, הופכים את התהליך לסיזיפי ומייגע באופן שמוציא את החשק להגיש תלונות בעתיד.
ואף על-פי כן, עד שמשרד התחבורה יתעשת ויהיה עם הפנים לנוסע, עדיין מומלץ לפנות אליו ולא לחברה המפעילה שבלא מעט מקרים מטייחת את מחדליה. על ההפרות והחריגות אותן מבצעות החברות הן מקבלות קנסות גבוהים, שהופכים את החריגות ללא משתלמות עבורן.
למילוי טופס תלונה על קו בתחבורה הציבורית לחץ כאן

תלונות אותן מגישים נוסעים בתחבורה הציבורית נגד חברות התחבורה הציבורית ומתבררות כמוצדקות מסתכמות ברוב הפעמים בקנס מינהלי למפעיל ובאפס פיצוי למתלונן. אופן התנהלות זה של משרד התחבורה יוצר מצב בו נוסעים אומרים נואש ואינם טורחים להגיש תלונות.
הצעת חוק חדשה אותה הגישו חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני ויעקב אשר מיהדות התורה וח"כ יריב לוין מהליכוד מבקשת לשנות את המצב, ולחייב כי לפחות 30% מסכום העיצום המינהלי שהוטל יועבר למתלונן על-ידי משרד התחבורה.
בתנאי המכרזים שהמדינה מפרסמת וההסכמים עליהם חתומים בעלי רישיונות לקו שירות להסעה באוטובוסים או מוניות, ישנו הסדר, לפיו בעל רישיון שאינו עומד בתנאי הרישיון, או שהוא עובר על החוק, ישלם למדינה פיצוי מוסכם, בסכום הקבוע במכרז או בהסכם. כך לדוגמה, בתנאי המכרז להפעלת תחבורה ציבורית באשכול אשדוד-יבנה-תל אביב, אותו תפעיל חברת אפיקים, נקבע, כי מפעיל השירות יידרש לשלם למדינה פיצויים מוסכמים, בשל אי-עמידה בתנאי הרישיון. דוגמאות לפיצויים מוסכמים שנקבעו: אי-ביצוע נסיעה – 2,000 שקלים חדשים, חריגה מלוח הזמנים (הקדמה או איחור) – 500 שקלים חדשים, אי-עצירה בתחנה – 1,000 שקלים חדשים, הסעה מעל 10 נוסעים בעמידה באוטובוס בינעירוני – 1,000 שקלים חדשים, אוטובוס מלוכלך – 500 שקלים חדשים, אי-הוספת נסיעת תגבור, בשל אוטובוס מלא בתחנת המוצא – 1,000 שקלים חדשים, עבירה על תקנות התעבורה – 1,000 שקלים חדשים.
עד לפני כשנתיים, משרד התחבורה העמיד לדין חברות תחבורה שלא עמדו בתנאי הרישיון, ואם בית המשפט הרשיע את החברות, העונש שהושת עליהן הסתכם בדרך כלל בקנסות בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים חדשים לקופת המדינה, ובפיצוי שנע בדרך כלל בין 0 ל-1,500 שקלים חדשים, לאזרח שבעקבות תלונתו הוגש כתב האישום. הנוסעים היו למעשה עדים במשפט ולא צד, ומשרד התחבורה למעשה ניצל אותם כדי להשיג הרשעה, ובחלק מהפעמים אף לא דרש פיצוי עבורם.
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי לפני כשנתיים, בוטל הצו שהסמיך את חוקרי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לגבות עדויות ממתלוננים, ובעקבות כך הופסקה העמדתן לדין של חברות התחבורה. לדברי המציעים, כיום, הסנקציה היחידה נגד חברות התחבורה במקרים של הפרת תנאי הרישיון היא חיובם בפיצוי מוסכם שנקבע בתנאי המכרז, הרישיון או ההסכם.
הדברים אינם מדויקים. עד ל-16 במאי 2012 הייתה לחוקרים במשרד התחבורה סמכות "לחקור כל אדם" בקשר לביצוע עבירות על 'צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעה באוטובוסים ובמוניות)'. צו פיקוח זה, יחד עם צווים אחרים, בוטל. כל העבירות על צו הפיקוח הן גם עבירות על תקנות התעבורה, אך לחוקרי משרד התחבורה לא הייתה סמכות לחקור עברות על תקנות.
השלב הבא היה להסמיך את חוקרי משרד התחבורה לחקור עבירות על תקנות התעבורה. דא עקא, לשר התחבורה יש סמכות (מכוח סעיפים 31, 30 ו–32 לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957) להסמיך חוקרים לחקור עבירות על צו פיקוח, אך אין לו סמכות להסמיך חוקרים לחקור עברות על תקנות. היחיד שיכול להסמיך חוקרים לחקור עברות על תקנות הוא השר לביטחון הפנים. ואכן, ביום ה-23 בדצמבר 2012 הסמיך השר לביטחון הפנים את חוקרי משרד התחבורה לחקור עבירות על תקנות התעבורה, ומאז ועד עתה יש להם את הסמכות לחקור את החשוד בעבירה על תקנות התעבורה. החוקרים שהוסמכו הם סימה שונטל בגאיו, רמי בינו (במקור בטעות - רמזי), דוד יוסף, רבקה כהן, מירב פלור, שרונה קרסגי וסלי עופר נוח.
יתרה מכך גם לאחר ביטול הצו הרשיעו בתי משפט נהגים בתחבורה הציבורית בעבירה על התקנות למרות שבכתב האישום שהוגש לפני ביטול הצו הואשמו הנהגים בעבירה על צו הפיקוח.
ח"כ אורי מקלב הסביר כי התיקון המוצע לפקודת התעבורה יחזיר לקדמותו את ההסדר לפיו המתלונן יקבל את הפיצוי המגיע לו, וכן יעודד את ציבור הנוסעים להגיש תלונה כשבעל הרישיון אינו עומד בתנאי הרישיון, דבר שיגרום לשיפור וייעול השירות בתחבורה הציבורית. לדבריו, להצעה זו אין כל משמעות תקציבית, לאור העובדה שבעקבות התיקון צפוי שיוגשו יותר תלונות על-ידי ציבור הנוסעים, כך שגם קופת המדינה תצא נשכרת.
נראה כי ניסוח הצעת חוק זו באופן שאינו מחייב כי המתלונן יהיה בהכרח נפגע ישירות מהעבירה יעודד אזרחים לגלות אזרחות טובה ולדווח על חריגות בשירות. עם זאת, אין בהצעה התייחסות לסך הפיצוי למתלונן יחיד במקרה שבו כמה מתלוננים הגישו את אותה תלונה על אותה הפרה. כמו-כן לא מתייחסת הצעת החוק לתביעות שהגיש משרד התחבורה לבתי המשפט בהן נפסק קנס למפעיל.
ועדת השרים צפויה לדון בהצעת החוק ותגבש את עמדת הממשלה בנושא.

תאריך:  03/11/2014   |   עודכן:  04/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
עידן יוסף
תשמש כצומת מרכזי לניהול המידע על הפעילות בכרטיסי הרב-קו ובכרטיסי נייר    תשמש לניהול הידע לצורך ניתוח ותכנון התחבורה הציבורית    יו"ר ועדת הכלכלה דורש ממשרד התחבורה לוח זמנים ברור לתיקון כשלי הכרטיס החכם
עידן יוסף
עקב תקלה לא ניתן היה לקבל מידע במוקד השירות של משרד התחבורה, באתר כל-קו ובאתר אגד    אגד: פועלים לתיקון התקלה בהקדם
עידן יוסף
אם עד יום ראשון לא תבוטל תוכנית התייעלות של הקואופרטיב, מזהירים ההסתדרות וועד עובדי אגד מפני עיצומים הדרגתיים עד לכדי אי-גביית תשלום מהנוסעים
עידן יוסף
תפעיל עשרות קווי אוטובוס עירוניים ובין-עירוניים בסביבות אשדוד, יבנה ורחובות    השירות יוגדל ב-50 אחוזים בממוצע    לראשונה: תחבורה ציבורית לישובי קבוצת יבנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il