ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (יום ב', 10.11.14) תקנות שהגיש
משרד התחבורה מתוקף חוק הטיס, שנועדו להסדיר את חובת הרישוי למפעילי כלי רחיפה למטרה מסחרית. כיום נדרשים הפועלים בתחום לרישיון הפעלה מבצעית ממנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) או רישיון מסחרי שנותן שר התחבורה. נציגת רשות התעופה האזרחית, עו"ד יבינה זכאי בראונר, הסבירה כי התקנות מציעות להסדיר שימוש בכלי רחיפה מסוג מצנח ממונע גלגלי, מצנח רחף, מצנח רחף ממונע, גילשון אוויר וגילשון אוויר עם מנוע עזר. ההסדרה תתמקד ברישוי אישי של המדריכים והמפעילים המסחריים הפועלים בתחום, בכללים להפעלה בטוחה של הכלים בקביעת המרחב האווירי להפעלת הכלים ועוד.
ח"כ
יצחק וקנין, שעמד בראשות הישיבה, ביקש לברר אם בתקופה האחרונה יש עלייה בתאונות, ועודכן על-ידי היועצת המשפטית של רת"א, עו"ד רננה שחר, כי לא ידוע על החמרה וכי לא היו לאחרונה אירועי בטיחות עם הרוגים או פצועים. ח"כ וקנין ביקש שבישיבה הבאה ישתתף גם החוקר הראשי של תאונות אוויריות במשרד התחבורה, יצחק רז, על-מנת שיתייחס לנושא. מנהל התעופה הכללית ברת"א, אבי נוי, אמר כי השנה ידוע על תאונה אחת עם הרוג אחד, שבה היה מעורב אדם שהרכיב אחד אחר בצורה לא חוקית על גילשון. הוא הוסיף כי ברת"א לא מזהים עלייה במספר נפגעים ולא החמרה. "יש מקרים חריגים של סטייה מהנהלים והם מטופלים", אמר.
לחזור הביתה בשלום וקנין ציין כי אפילו שמדובר בתחביב צריך לתת את הדעת על הנעשה בענף, להסיק מסקנות ולהפיק לקחים כדי למנוע את התאונה הבאה. "זה לא יכול להיות מופקר", אמר ח"כ וקנין. חבר הנהלת קלוב התעופה, עמרי טלמון, אמר כי חוקרים מתייחסים לכמעט תאונה כמו אל תאונה. לדבריו, מספר הכמעט תאונות הוא מאוד גדול וצריך להתייחס לזה ברצינות. מנכל רת"א,
יואל פלדשו, אמר כי הרשות לא יכולה להיות אחראית על כל אדם ולהתקין תקנות שהיא לא תוכל לאכוף. לדבריו, מצב כזה יהיה הרבה יותר גרוע, כי אנשים ילמדו לא לקיים את התקנות. לכן, הסביר פלדשו, התקנות נועדו להסדיר את פעולת המדריכים בתחום ואת המפעילים המסחריים, ומי שמשתמש בכלים הללו באופן פרטי כתחביב יצטרך לשמור על עצמו.
יו"ר עמותת הממ"גים (מצנח ממונע גלגלי - טרקטורונים ממונעים), ניר מירב, אמר כי מי שמפעיל כלי רחיפה מתכנן גם להמריא וגם לחזור הביתה בשלום, וכל מה שצריך זה לתת לו כלים להחליט אם הכלי תקין ואם הוא יכול לחזור בשלום. "מזה שנתיים שאנחנו לא מחלקים רישיונות והכל בסדר, אנשים נוהגים באחריות. הממ"ג זה כלי התעופה הבטוח ביותר, ללא תאונות וללא הרוגים". עם זאת, סגן יו"ר עמותת EAA, שלמה אלימלך, אמר מנגד כי אחת הבעיות באה לידי ביטוי למשל במנחת עין ורד בשרון, שם ממריאים ונוחתים גם ממגים לצד אולטרה לייט, כאשר ממ"ג לא צריך מכשיר קשר ואי-אפשר לדעת מתי הוא ממריא או נוחת.
בדיון אישרה הוועדה את סעיף ההגדרות והחלה לדון בפרק רישוי הרחפן שבתקנות. הוועדה אישרה סעיפים הנוגעים לקורס ההכשרה הנדרש, הידע המקצועי והמבחנים העיוניים שידרשו לעבור מבקשי הרישיון. הוועדה תמשיך את הדיון בתקנות בשבועות הקרובים ותעסוק גם בנושא הכללים להפעלה בטוחה. כאמור, לפי דרישת ח"כ וקנין לדיון הבא יוזמן גם החוקר הראשי של תאונות אוויריות במשרד התחבורה.