בעבר: צוותי החינוך נדרשו תוך חודשים ספורים לגבש חוות דעת על התלמיד. במתווה החדש ובמסגרת הלמידה משמעותית, תלמידי כיתה י' אינם נגשים לבחינות הבגרות. הדבר מאפשר פינוי זמן ללמידה, כאשר המורים יוכלו לבצע מעקב מעמיק וקפדני אחר הקשיים התפקודיים של התלמיד.
תהליך התיעוד של צוותי החינוך יאפשר לזהות את סגנון הלמידה, את תפקודיו, את הצלחותיו ואת קשייו של התלמיד, ולהכיר את אופני הסיוע שניתנו לתלמיד, את התהליך שעבר ואת אופני ההיבחנות.
תהליך התיעוד יעשה בתהליך מתמשך, על-ידי מספר מורים ויהווה את הבסיס לדיונים בוועדות הבית-ספריות ולהגשת הבקשות להתאמות בדרכי ההיבחנות לוועדות התאמה מחוזיות לקראת בחינות הבגרות החיצוניות.
לגבי תוספת זמן: בעבר הורים שסברו שילדיהם זקוקים להתאמות של תוספת זמן החליטו מטעמם לשלוח את ילדיהם לאבחון דידקטי, או לאחר התייעצות עם המורה ו/או המנהל. הדבר היה כרוך בהוצאה כספית לא מבוטלת. במתווה החדש ועדה בית ספרית תבצע מעקב ותצפיות אחר תפקוד התלמידים, ובמידת הצורך תינתן לתלמיד תוספת זמן.
הצוות החינוכי מהווה גורם מקצועי המכיר את התלמיד על היבטיו השונים וככזה ניתן לו מרחב פעולה לתצפית, ליווי, טיפול, תיעוד ובחירת החלופה המתאימה לצד התאמות הנדרשות.
היבחנות באמצעות מחשב הוא נושא שבעבר לא היה הוגדר בהנחיות משרד החינוך. בתי ספר, על-פי שיקול דעתם ולעתים בהסתמך על אבחון, אפשרו לתלמידים להיבחן באמצעות מחשב. במתווה החדש הוועדה הבית ספרית תבצע מעקב ותצפיות אחר תפקוד התלמידים, ובמידת הצורך תינתן לתלמיד אפשרות להיבחן באמצעות מחשב.
כמו-כן, בעבר, הורים שסברו שילדיהם זקוקים להתאמות של הקראה ו/או הכתבה שלחו מטעמם את ילדיהם לאבחונים דידקטיים או פסיכו-דידקטיים או לאחר התייעצות עם הצוות החינוכי.
במתווה החדש בשלב הראשון, הוועדה הבית ספרית תבצע מעקב ותצפיות אחר תפקוד התלמידים ועל-פי הצורך ועל-פי שיקולי דעת של צוות ההוראה, התלמיד יישלח לאבחון. במקרים חריגים מעבר ל-10% מכלל השכבה, הטיפול יועבר לדיון בוועדה המחוזית.
יש לציין, כי מיומנויות של כתיבה וקריאה חיוניות מאוד לפיתוח מיומנויות החשיבה של הילד ותורמות להגשמה עצמית. מחקרים מראים, כי ישנם מקרים בהם תלמידים התקשו בגילאים הצעירים במיומנויות אלו, אך הצליחו להתגבר על כך בחלוף השנים, ולא נזקקו להתאמות שקשורות בלקות של קריאה או הכתבה.
לצורך התפתחותו והבשלתו המוח זקוק לגירוי ולהתנסות: הוא תלוי בהם והוא מתפתח כתגובה להם. למידה, מעצם טבעה, מספקת גירויים שוטפים המאפשרים הרחבה, העמקה ויצירת קשרים חדשים במוח שהם קריטיים להתפתחותו של המוח ולשמירה על תקינותו.
בסעיף היבחנות בעל פה ומבחן מותאם אין שינוי.