X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
גרפים וחתכים מתקדמים
חדש ברשת
התבוננות חסרת תקדים בתוככי תקציב המדינה
האתר החדש מאפשר פיענוח והצגה של תקציב המדינה בשלביו השונים של תהליך אישורו ומימושו, בכלים מתמקדמים מובילי הפרויקט: "תקציב המדינה שמוצג לציבור מרוקן ממשמעות ע"י ההעברות התקציביות. הכלי שבנינו מאפשר באמת לגלות איפה הכסף"

הסדנא לידע ציבורי תשיק (יום ה', 4.12.14) בכנס מיוחד בכנסת את אתר "מפתח התקציב", המאפשר, לראשונה, לבחון את תקציב המדינה כפי שהוא באמת, תוך חשיפה של השיטות השונות בהן משתמשת הממשלה על-מנת לשנות את התקציב מייד לאחר אישורו.
האתר מציג נתונים השוואתיים, המחולקים על-פי נושאים ושנים. עוד מציג האתר לראשונה את כלל ההעברות התקציביות ודברי ההסבר שלהן ואף מאפשר לנתח בקשות להעברות נוספות, בשקיפות ובעומק חסרי תקדים. העבודה על אתר התקציב נעשתה על-ידי מתנדבי הסדנא לידע ציבורי ותוך שיתוף פעולה עם אגף התקציבים באוצר.
באתר ניתן כבר עכשיו לצפות בסדרה של דוגמאות לשינוי מהותי של תקציב המדינה שאושר בכנסת ע"י ועדת הכספים.
כך למשל, תקציב החטיבה להתיישבות שקפץ ב-955% ב-2013, וב-803% השנה או התמיכה בכוללים - ניתן לראות כיצד בשנים 2006 עד 2008 בוצעו העלאות של מאות אחוזים בתקציב לעומת 2013-4 בהן בוצעו קיצוצים חריפים בסעיף זה.
במסגרת העבודה על האתר נעשתה לראשונה עבודת תחקיר קפדנית שמקשרת היסטורית את סעיפי התקציב הנוכחי עם הסעיפים המקבילים להם בתקציבי עבר, מידע שנכון להיום לא קיים אפילו במשרד האוצר. בהמשך מתכוונים אנשי הסדנא להתעמק גם בהכנסות המדינה ובנושאים נוספים כמו ההתקשרויות עם ספקים. המערכת כולה תוצג היום בכנס מיוחד אותו תארח חברת הכנסת סתיו שפיר בכנסת.
אדם קריב, המתכנת הראשי של הפרויקט, מסר: "בארבע השנים האחרונות אנו עובדים על הנגשת ופתיחת תקציב המדינה. במהלך העבודה הבנו שהתקציב שהממשלה מציגה לציבור ומביאה לאישור חברי הכנסת מרוקן ממשמעות לאורך השנה ע״י כמות עצומה של העברות תקציביות. מיד לאחר אישור התקציב מתחילות מדי שנה בוועדת הכספים סדרה של העברות אשר מהר מאוד הופכות את התמונה התקציבית על פיה ומחלקות באופן שונה לגמרי את העוגה. אתר "פותחים את התקציב" מפנה זרקור אל הפרקטיקות שמאפשרות לתקצב מחדש ולשנות במחשכים את חלוקת המשאבים במדינה, ומהווה כלי מרכזי ביכולת של ח"כ"ם וגופי חברה אזרחית לפקח ולבקר את התנהלות הממשלה ולגלות באמת איפה הכסף".
מושון זר אביב, המעצב הראשי של האתר: "תקציב המדינה הוא לא ספר וגם לא עוד אוסף של טבלאות ומספרים, הוא סיפור. זהו הסיפור על האופן שבו הממשלה מוציאה את המיסים שלנו, על הדרך שבה מדיניות מתממשת, סיפור שנוגע לכל אחד ואחת מאיתנו. הבעיה היא שהסיפור הזה אף פעם לא נכתב בשפה שהציבור או אפילו חברי הכנסת היו מסוגלים להבין. מה שאנחנו עושים ב״פותחים את התקציב״ זה לעזור לציבור לפענח אותו. בנינו ממשק גרפי נוח עם בועות צבעוניות וצירי זמן מפורטים שמאפשרים לבחון ולבקר את תקציב המדינה: גם כהצעה וגם לאור מאות ואלפי השינויים שהוא עובר לאורך השנה, דרך ההעברות התקציביות. הוספנו גם ממד השוואתי: איך סעיף בתקציב עומד ביחס לשנים קודמות וביחס לסעיפים אחרים, מי נהנה מהתמיכות המצורפות לסעיף וגם איך נראה הסעיף בסוף השנה לעומת בתקציב שאושר בתחילתו.״
הסדנא לידע ציבורי היא עמותה של אנשי תוכנה, עיצוב ותוכן הפועלים בהתנדבות להגברת מעורבות הציבור בחברה ובמדינה, על-ידי איסוף, פתיחה והנגשה של מידע ציבורי וידע אזרחי. באמצעות טכנולוגיות מתקדמות וקוד פתוח, פעילים ושליחי ציבור פועלת הסדנא ל"שחרור" המידע הציבורי ולתמיכה במערכות עיון, ניתוח ולמידה שיפיקו ידע ציבורי.

תאריך:  03/12/2014   |   עודכן:  03/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התבוננות חסרת תקדים בתוככי תקציב המדינה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תוחתי על!! כל הכבוד, המשיכו!
איש ישראלי  |  3/12/14 15:46
2
לינקים שבורים
יובל3  |  3/12/14 16:02
3
תיקון ללינקים
מושון  |  3/12/14 21:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תקציב המדינה
רו"ח ראובן שיף
העלאת מיסים כדרך למימון ההוצאות הנוספות בתקציב המדינה, עלולה להיות הרת אסון למשק. מוטב להגדיל את הגרעון בשנת 2015, אך לזכור שמדובר בצעד זמני שאינו מהווה פתרון לבעיות היסוד של המשק
שירות גלובס
שר האוצר בכנס חברי המועצות ברשויות המקומיות: "התקציב מאפשר לנו לדאוג שההורים שלנו יקבלו טיפול רפואי ואת האפשרות להזדקן בכבוד"
עופר וולפסון
יואל נווה הציג את מבנה תקציב המדינה בוועדת הכספים והזהיר כי ההעלאה בשכר תפחית את כדאיות ההעסקה של עובדים חדשים ולא מיומנים ותפגע בתחרותיות    "פוטנציאל הצמיחה במשק נמוך עד שנת 2019"
עופר וולפסון
ח"כ סתיו שפיר הגישה רביזיה על ההעברה, שההצבעה עליה תתקיים מחר    חלק נכבד מהשימושים בסכום - חסויים    מקור ההעברה: סעיף 13 בתקציב המדינה עבור "הוצאות שונות"
עופר וולפסון
שר האוצר בהצגת תקציב 2015 בוועדת הכספים: " "לא נסכים לקיצוץ נוסף בתקציבים החברתיים. זה תקציב שמטפל בבעיות האמיתיות של מעמד הביניים והשכבות החלשות"
רשימות נוספות
תקציב השלטון המקומי יגדל ב-600 מיליון שקל  /  עופר וולפסון
החלה ההצבעה על תקציב המדינה  /  עידן יוסף
תקציב המדינה יעלה להצבעה הלילה  /  עופר וולפסון
מחשיך לפיד  /  איתמר לוין
חסרי בושה  /  איתמר לוין
תקציב ללא משקולות  /  ארז וינר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il