X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופט מזוז קבע כי האיסור שהטיל משרד הבריאות על ייבוא ושיווק הסיגריות ניתן בלא סמכות ועל כן בטל מעיקרו הביע הבנה לכוונת משרד הבריאות לשמור על בריאות הציבור אך הדגיש כי אין בכך כדי לפעול בניגוד לגדרי החוק והסמכות
▪  ▪  ▪
[צילום: יח"צ]
[צילום: פלאש 90]

בית המשפט העליון ביטל את החלטת משרד הבריאות לאסור ייבוא סיגריות אלקטרוניות לישראל. השופט מני מזוז קבע כי החלטת המשרד ניתנה בחוסר סמכות ועל כן היא בטלה מעיקרה.
פסק הדין ניתן בעתירה שהגישה חברת אי. סיג בע"מ, אשר ביקשה לייבא ולשווק בישראל סיגריות אלקטרוניות. באפריל 2012 פנתה אל משרד הבריאות במטרה לוודא שאין מניעה לייבא את הסיגריות. בתשובה שניתנה על-ידי מנהלת אגף הרוקחות במשרד הבריאות נאמר כי כאשר מדובר במוצר שמכיל ניקוטין המיועד לבליעה, למציצה, ללעיסה או לשאיפה - למעט טבק וסיגריות רגילות - הוא מוגדר כתכשיר רפואי שלא ניתן לשווק בישראל ללא רישום כדין.
רישום זה, לא היה בידי החברה ועל כן היא פנתה שוב למשרד הבריאות בבקשה שישקלו שנית את עמדתם. גם בפעם זו הייתה התשובה שלילית. הפעם הוסיפו אנשי משרד הבריאות וציינו כי מכיוון שניקוטין הוגדר בפקודת הרוקחים כ'סם מרפא' חל איסור לייבא סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין "אלא אם תוכח יעילות ובטיחות המוצר והוא נרשם כתכשיר לפי הפקודה".
חברת אי. סיג בע"מ עתרה לבית המשפט וביקשה ממנו להוציא צו על תנאי שיורה למשרד הבריאות לתת טעם לאי ביטול הדרישה להתנות ייבוא ושיווק סיגריות אלקטרוניות ברשימתן כתכשיר על-פי פקודת הרוקחים, בזמן שכלל לא מדובר בתכשיר רפואי כפי שהוא מוגדר בפקודה.
השופט מזוז בחן בפסק הדין את פקודת הרוקחים וציין כי בעוד ההגדרה של רעל רפואי המופיעה שם היא טכנית, הרי שהגדרתו בצו הרוקחים מכילה הגדרה עניינית-מהותית אשר קובעת כי מדובר ברעל לצרכי בדיקה, אבחון, הקלה, טיפול, ריפוי או מניעת מחלות. "בהכרעה בין שתי פרשנויות אפשריות מן הבחינה הלשונית יש לבחור בזו שמגשימה את תכלית החקיקה בצורה הטובה ביותר", קבע והוסיף כי בחינת 'הסביבה החקיקתית' של ההוראות המסדירות שימוש ברעלים רפואיים מובילה למסקנה כי יש לפרש את הוראות פרק ז' לפקודת הרוקחים, הפרק שעליו נשען משרד הבריאות באוסרו ייבוא ושיווק סיגריות אלקטרוניות, כמוגבלות לשימוש ברעלים רפואיים לצרכים רפואיים.
לדבריו, חריגה להוראות הללו ניתן למצוא בפרק ז'1 לפקודה, העוסק במוצרי צריכה. בפרק זה מוסמך שר הבריאות לפקח על מוצרי צריכה לשם מניעת סיכונים לבריאות ממוצרי צריכה המכילים חומרים רעילים.
"נוכח הבדל בייעוד השימוש לרעלים לא ייפלא כי המגבלות המוטלות לפי פרק ז' לפקודה על רעלים רפואיים המיועדים לשימוש רפואי מחמירים בהרבה לעומת המגבלות בפרק ז'1 החלות על חומרים רעילים במוצרי צריכה", קבע והוסיף כי משרד הבריאות עצמו וגורמי החקיקה הממשלתיים היו בדעה שאין להחיל את הוראות פרק ז' לפקודת הרוקחים על סיכונים הנובעים משימוש בחומרים רעילים במוצרי צריכה.
"המסקנה העולה מכל המפורט היא כי החלטת המשיבים לאסור ייבוא סיגריות אלקטרוניות, אשר נסמכה על הוראות פרק ז', ובפרט על הוראת סעיף 48 לפקודה, ניתנה בלא מקור סמכות", קבע. לדברי מזוז, כלל יסוד של המשפט המינהלי הוא כי "רשות מינהלית אין לה סמכות אלא אותה סמכות שהוענקה לה לפי חוק". כלל זה מבוסס על עקרון חוקיות המינהל, שנועד להבטיח את שלטון החוק ואת ההגנה על זכויות הפרט. פעולה של רשות מינהלית בהיעדר סמכות פוגמת בחוקיות הפעולה, ולרוב תוצאתה היא בטלות הפעולה המינהלית".
מזוז הוסיף כי הקפדה יתרה על קיומו של מקור סמכות ברור נדרשת במיוחד כאשר פעולה של רשות מינהלית פוגעת בזכויות אדם. "במקרה כזה אף נדרש כי מקור ההסמכה יהיה ברור ומפורש, ועל כן ככלל אין די בהצבעה על הוראת חוק כללית שיכולה להתפרש כמקור סמכות לפעולת הרשות. כאמור, בענייננו נסמכו המשיבים על הוראת סעיף 48 לפקודת הרוקחים. אולם סעיף זה - כמו פרק ז' בכללותו - לא מקנה למשיבים את הסמכות, כמפורט לעיל, להגביל את פעילותה של העותרת, אשר אין חולק כי זו איננה בתחום הרפואה והתרופות. לדברים אלה יש משנה-תוקף נוכח העובדה כי החלטת המשיבים מגבילה באופן חמור ומשמעותי את חופש העיסוק של העותרת, וזאת כאמור מבלי שיש בידם להצביע על מקור סמכות כלל, לא כל שכן מקור ברור ומפורש כנדרש".
מזוז ציין כי ככלל, פעולה של רשות מינהלית שנעשתה ללא סמכות היא נעדרת תוקף ועל כן בטלה מעיקרה. הוא הסביר כי אומנם ישנם מקרים שבהם ישנן נסיבות המצדיקות שלא להגיע לתוצאה של בטלות או בטלות מלאה של הפעולה הפגומה, אך הן לא מתקיימות במקרה הזה. על כן אין מנוס מהמסקנה בדבר בטלות של החלטת המשיבים.
הן מזוז והן השופטים נעם סולברג ומרים נאור שהצטרפו לדעתו הביעו את סלידתם מן הסיגריות האלקטרוניות ואת הבנתם לניסיון של משרד הבריאות למנוע את שיווקן לשם שמירה על בריאות הציבור. בשל כך, הציע השופט סולברג שלא לבטל מייד את האיסור לייבא ולשווק את הסיגריות, אלא רק בעוד 100 ימים. זאת, על-מנת שהממשלה והכנסת יוכלו למצות את פעולותיהן בנושא עד אז.

תאריך:  04/12/2014   |   עודכן:  04/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון ביטל איסור ייבוא סיגריה אלקטרונית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
טוענת שהסיבה האמיתית בגללה החליט אולמרט שלא להעיד בדיון המחודש בפרשת טלנסקי - היא רצונו להימנע מלהתעמת עם גרסאותיו במשטרה ובעדותו    מבקשת מביהמ"ש להבהיר לאולמרט ששתיקתו עלולה לחזק את הראיות נגדו
יפעת גדות
אחד מכל שמונה נפרד מבן זוג בהודעת טקסט, אחד מכל 20 (5%) אמרו כי שלחו הודעת פייסבוק פרטית ושלושה אחוזים הודו כי העלו פוסט על הפרידה לפייסבוק
עופר וולפסון
יאיר לפיד בנאום פרידה לאנשי משרדו: "כשאני אצא ואכנס לאוטו שלי ואסתכל אחורה בפעם האחרונה, אני אדע דבר אחד - רווחתם, שלומם, ביטחונם וכלכלתם של אזרחי ישראל נמצאות בידיים הכי טובות שאפשר. אזרחי ישראל צריכים להאמין לכם תמיד שרק טובתם לנגד עיניכם".
מירב ארד
הרוב גם מאמין כי מעמדה של ארה"ב במזה"ת נחלש מאוד אך סבור כי ארה"ב תסייע לישראל ברגע האמת    באשר לאיומים המשמעותיים על ישראל - הטרור נתפס בעיני הישראלים כאיום המשמעותי ביותר
איתמר לוין
השופט עוזי פוגלמן התייחס להחלטת ההגנה במשפט הולילנד שלא לחקור את זקן על דבריה, לפיהם מסרה לאורי מסר 50,000 שקל שקיבלה מדכנר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il