X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מוניות שירות. ענף בקיפאון [צילום: פלאש 90]
פרסום ראשון ב-News1
רפורמה במוניות: 2,000 קווים לתחרות חופשית
שר התחבורה סיכם עם ראשי הענף על איתור 3,000 קווים שבהם ישולבו גם הנהגים הקיימים החשש: הדרג הפקידותי עלול לטרפד את התוכנית בתפר של תקופת הבחירות לכנסת
השר ישראל כ"ץ [אורי מרשנסקי]

דרושה רציפות שלטונית
זה קרה בתחילת שנות התשעים. שר התחבורה אז היה משה קצב, שגילה נכונות לפתור את הבעיות בענף הבטיח להביא לפתרונן. הזמן חלף והבעיות לא נפתרו. נהגי המוניות התרעמו על השר, ונציגיהם חזרו אל השר. קצב הופתע: לא קיבלתם מה שביקשתם? הרי הוריתי על כך! כבר למחרת קבע השר פגישה עם צמרת משרד התחבורה ושאל מדוע לא בוצעו הדברים. הפקידים גמגמו, אך בתקופתו של קצב לא יצאו הדברים אל הפועל. מי שיישם אותם היה שר התחבורה הבא ישראל קיסר, שגם הקפיד לעקוב אחר היישום.
הארגון-מחדש בענף המוניות מתבקש. כדי לאפשר יישום חלק שלו מוכנים נהגי המוניות לוויתורים כואבים כמו כתב ויתור על סובסידיה ושלא ייעשה שימוש בשבת ברב-קו. רפורמה חשובה זו אינה יכולה להרשות לעצמה להפוך לאות מתה. על פקידי משרד התחבורה להפסיק לראות במוניות השירות נטל, לשנס מותניים ולקדם לטובת הנוסעים והענף את הרפורמה גם בתקופת התפר שבין הממשלה ה-33 לממשלה ה-34.

ביום ראשון האחרון (30.11.14), יממה לפני שהיה ידוע על הליכה לבחירות, נפגש שר התחבורה ישראל כ"ץ עם צמרת משרדו ועם נציגי ענף המוניות וסיכם עימם על ארגון-מחדש בענף, שיביא לראשונה מזה שנים רבות לפתיחת קווים חדשים ברחבי הארץ.
בנאום שנשא בסוף השבוע (יום ה', 4.12.14) בכינוס התאחדות האיכרים בישראל שהתקיים בתל אביב בזכות התחרות במשק, חשף שר התחבורה פרטים על הרפורמה המסתמנת, ורמז כי מערכת הבחירות הקרבה עלולה לסכל אותה.
כיום רשאיות מוניות השירות לעבוד בקווים שהוגדרו להן מראש ולאסוף נוסעים. בתקופה בה שימש מאיר שטרית כשר תחבורה נחתם הסכם שנועד לעזור לנהגי מוניות השירות, שבמסגרתו הוחלט להקפיא את המצב הקיים ולא לתת רשיונות למפעילים חדשים. כך קרה שמתוך כ-2,300 קווים נשארו 1,200 פעילים והענף התנוון.
כ"ץ: "היו אצלי ביום ראשון ראשי הענף ואמרו: נאמר לך את האמת - מה שעשית בחיפה ובראשון לציון (הגדלת שירות ורפורמת תעריפי התחבורה הציבורית) טוב למדינה, אבל אנחנו פשוט חוסלנו". הוא הסביר כי אם בעבר היה מחיר נסיעה מראשל"צ לתל אביב 15.50 ש"ח היום הוא 6.90 ש"ח באוטובוס, וכי לא נוספו קווי שירות של מוניות במקומות בהם נוספה אוכלוסייה דוגמת מודיעין בגלל הקיפאון בענף. כמו-כן, בתל אביב כולה לא נוספו עוד 10 קווי מוניות כפי שהיה ראוי ויש רק שניים (קווי 5-4 שנוסעים כמעט על אותו מסלול וקו 16). "הענף נסוג אחור בתחרות מול האוטובוסים ובתחרות בתוכו. האוצר לא רוצה לאשר להם רב-קו (הן בשל קריסת הענף והן מחשש כי יידרש בהמשך למתן סובסידיות). בטח שלא יאשרו להם", אמר כ"ץ והציג את מתווה הרפורמה שלו:
"אמרתי להם: אתם יודעים מה? נגיד שאני אומר לכם עכשיו נעשה תחרות. נמנה צוות שיאתר איפה יש צורך ב-3,000 קווים של מוניות שירות ונִפתח את הענף. אלה שמפעילים ימשיכו, ואלה שכבר לא פעילים ייצאו מהענף, ונפתח 2,000 קווים לתחרות חופשית. אמרו לי: 'אנחנו מוכנים', כי אין להם מה להפסיד - כי הכל התנוון".
במשך שנים נעלה המדינה את ענף המוניות נעילה הרמטית. אפילו כאשר שונו כבישים ומסלולים נאסר על קווי מוניות השירות לסטות מהם. כך למשל, דבר לא הפריע למדינה לקבוע שמוניות לא יוכלו לנוע על "השטיח האדום", מסלול המטרונית במטרופולין חיפה, וזאת מבלי לאפשר למוניות השירות לנסוע על צירים חלופיים. ניתן להמשיל זאת לחנות פתוחה שכל צירי הגישה אליה סגורים.
חוסר הגמישות התפעולית גרם להפסדים כבדים של כשני מיליארד שקלים. קווים רבים (כמחצית) גוועו מאליהם, ואלה הקיימים אינם רווחיים ופועלים רק כדי לשרוד. הטיפול בענף המוניות נדחה במשך שנים רבות ובענף רווחה התחושה כי משרד התחבורה פועל בשירות אגד ומבקש לחסל את השירות המונה 52 תאגידים.
במשרד התחבורה דחו את הטענות ואמרו כי "נושא הפעלת כרטיסי רב-קו במוניות השירות מקודם על-ידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, בשיתוף עם ארגון מוניות קווי השרות. נערכו מספר דיונים וכעת נבחנים היבטים כלכליים וטכנולוגיים של הפרויקט". למרות ההצהרות וההבטחות שום צעד מעשי לא נעשה במהלך השנים האחרונות. לפני שלוש שנים הוקמה ועדה לפתיחת הענף לתחרות בראשות המפקח על התעבורה, אולם מזה כשנתיים לא זומנו חברי הוועדה.
יושב-ראש ארגון נהגי ובעלי המוניות, פריד אברהם, שמח על הבשורה אך מפגין מידה לא מבוטלת של ספקנות באשר לסיכויי מימושה של הרפורמה, עם פיזורה של הכנסת ועזיבתו של השר כ"ץ את התפקיד. "אני חושש שהפקידים יעשו הנדברקס", אמר פריד ל-News1, "ובמקום הרפורמה המיוחלת נקבל עוד נייר ועוד נייר".

תאריך:  06/12/2014   |   עודכן:  06/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רפורמה במוניות: 2,000 קווים לתחרות חופשית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
התוכנית תבוטל יום אחרי הפריימר
tאלון_  |  7/12/14 02:11
2
משרד התחבורה לא ייתן לזה לקרות ל"ת
סמואלו  |  7/12/14 12:17
3
בחיפה מצב התח"צ קטסטרופה
אייל2  |  13/12/14 11:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
משבת לשבת גוברת "גלישת" האוטובוסים לתוך השבת    בניגוד להצהרות משרד התחבורה לירושלים המשיכו לזרום קווים גם 3 שעות אחרי כניסת שבת    משרד התחבורה נמנע מאכיפה והתופעה מתרחבת לישובים נוספים בהם בנימינה, צפת, קיסריה, מודיעין וחצור הגלילית
עידן יוסף
משרד התחבורה: מצב האוטובוסים הממוגנים באיו"ש - קטסטרופלי    יו"ר ועדת המשנה לענייני איו"ש ח"כ יוגב: מערך האוטובוסים הממוגנים באיו"ש בקריסה. עד שלא יקרה אסון, איש לא יתעורר
איציק וולף
כך חשף כתב News1 בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת על הפרת הסטטוס-קוו בנושא הפעלת תחבורה ציבורית בשבת    משרד התחבורה מתכחש לפרשנות החוק הנהוגה עשרות שנים וטוען שההפרות הן "תקלות שתוקנו"
עידן יוסף
כך טוען בכיר במשרד התחבורה במהלך דיון על ההתנכלויות לנהגים בתחבורה הציבורית, בעיקר נהגים ערבים    המשטרה: יש לנו נוסעים סמויים באוטובוסים    מנכ"ל קווים: בתיאום ניתן לפתור את רוב הבעיה    נהג: אוסרים עלינו להפעיל מצלמות בטיחות, כדי לא לפגוע בצנעת הנוסעים הדתיים
עידן יוסף
מבקר המדינה עורך ביקורת על התחזוקה ברכבת ומזהיר את שר התחבורה כי אם לא יתוקנו מיידית הליקויים עלול אסון להתרחש    הפרטים הקטנים שמאחורי הקלעים במכתב המבקר מעידים כי ברכבת ישראל לא הפנימו שמדובר בתקלות בטיחות חמורות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il