X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ראש ענף מודיעין-שטח באמ"ן לשעבר, סגן אלוף בדימוס אלי דקל: "אנשים שביצעו את מלאכת המודיעין בפועל, לא תוחקרו באמ"ן. המודיעין של צה"ל לא הפיק לקחים מהמלחמות הגדולות, מהמבצעים המיוחדים והסודיים, אלא אם הם הסתיימו באסונות ומליקויים במידע שאמ"ן מפיץ, ולעיתים הוא שגוי ומטעה"
▪  ▪  ▪
אלוף אהרון יריב [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

ביקורת חריפה על העדר תחקירים מסודרים, וממילא על אי-הפקת לקחים באגף המודיעין של צה"ל, השמיע ראש ענף מודיעין שטח באמ"ן לשעבר, סגן אלוף בדימוס אלי דקל, ב"סדנת אלפרדו להפקת לקחים", שעסקה בלקחים מנושאים מודיעיניים. לדברי דקל, אמ"ן אמור להפיק לקחים מתפקודו במלחמות ישראל, מן המבצעים המיוחדים והסודיים שבין המלחמות, ומן המידע שהוא מעביר באופן שוטף, שלעיתים הוא שגוי מאוד. לדבריו, גם ניסיונו האישי וגם מחקרו בתחום זה מלמדים שבאמ"ן אין תחקירים מסודרים על פעולותיו, וממילא אין הפקת לקחים.
כדוגמה, ניתח דקל את תופעת היעדר המידע שהיה לאמ"ן על מרכזי הפיקוד והשליטה של צבאות האויב במלחמות השונות. לדבריו, לאמ"ן לא היה שום מידע על מקום המטכ"ל המצרי ומפקדת החזית במלחמת ששת הימים. המידע שלכאורה היה אז בידיו ושאותו הוא הפיץ היה שגוי. מידע על חלק מן המפקדות האלה הגיע לאמ"ן רק במהלך מלחמת יום הכיפורים. לקראת סוף המלחמה תכנן צה"ל פשיטה של סיירת מטכ"ל על מפקדת החזית המצרית, אך שר החוץ האמריקני, הנרי קיסינג'ר, מנע זאת. במלחמת לבנון הראשונה, שבה דקל היה ראש ענף מודיעין שטח באמ"ן, לא ידע צה"ל היכן מוצב הפיקוד של הכוחות הסורים לבנון, והיכן שוכנת מפקדתו של יאסר ערפאת, ובמלחמת לבנון השנייה הוא לא ידע היכן מפקדתו של מנהיג החיזבאללה, חסן נסראללה. ללא ידע על מרכזי פיקוד ושליטה לא הייתה לצה"ל אפשרות לשבש, בפגיעה נקודתית, את מהלכי האויב. את ביקורתו פרסם דקל גם בספרו "מודיעין תלוש מהקרקע".
מעניין שראש אמ"ן במלחמת ששת הימים אלוף אהרון יריב המנוח הוצג כאחד המנצחים הגדולים של מלחמת ששת הימים, מונה לשר בממשלת גולדה מאיר, ליועץ לענייני מודיעין וניהל את מכון ללימודים אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב. המציאות הבלתי ידועה לרוב הציבור ואפילו לראשי המדינה והאוניברסיטאות הייתה אחרת.
ד"ר אורי מילשטיין, שהנחה את הסדנה, טען שהמודיעין האסטרטגי של צה"ל נכשל בכל מלחמות ישראל, מאז קום המדינה. כדוגמה הביא את מלחמת העצמאות: לקראת החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947 העריך שירות הידיעות של ה"הגנה" (ש"י) שהמלחמה תפרוץ רק כעבור שנתיים, בסוף 1949, ועד אז ישלוט האו"ם על ארץ ישראל ויעביר חלקי שליטה ליהודים ולערבים. הש"י גם העריך שבירושלים לא תהיה מלחמה, מאחר שהיא לא נכללה במדינה העברית או הערבית, אלא נועדה להיות עיר בינלאומית. בניגוד להערכות אלה, המלחמה פרצה למחרת ההצבעה באו"ם, והחזית הקשה ביותר הייתה בירושלים. כשלונות ארגון ה"הגנה" במלחמה על ירושלים גרמו לנסיגת ארה"ב מתמיכתה בהקמת המדינה, ולסכנה שהאו"ם יבטל את החלטת הכ"ט בנובמבר 1947. גם לש"י ולאמ"ן, גם לצה"ל וגם ולבן גוריון ולחבריו בממשלה, היה עניין להסתיר את המחדל הנורא הזה. הוא לא נחקר, ולא הופקו ממנו לקחים.
כשלונות אמ"ן, ממלחמת העצמאות ועד מבצע צוק איתן, נגרמו לדעת מילשטיין בגלל הכשרה לקויה בצה"ל בכלל, ובאמ"ן בפרט, שבה אין מייחסים חשיבות להיסטוריה צבאית ולתיאוריות צבאיות, אלא לניסיון של ראשי צה"ל ואמ"ן בלבד. מסתבר שניסיון דל זה מכשיל, יותר משהוא מכשיר את אנשי אמ"ן לתפקוד מיטבי.

צילמה וערכה: אופירה לוי

תאריך:  10/12/2014   |   עודכן:  10/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גולדה מאיר  יאסר ערפאת
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"באגף המודיעין של צה"ל לא היו תחקירים"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מדינה באשליה! ל"ת
or or  |  10/12/14 14:57
 
- נכון יותר - מדינה באי ל"ת
הבנה!  |  11/12/14 10:06
2
מזכיר לי
שמ  |  10/12/14 18:55
 
- בגלל שילוב של מורשת גלותית
אורי מילשטיין  |  12/12/14 18:59
3
בעבר צמרת הצבא הישראלי
הייתה קומוניסטית  |  11/12/14 10:14
 
- בכל אופן היא הייתה שטופת ל"ת
מוח  |  12/12/14 16:00
4
האמריקנים ייזמו ליכאורה ב-1973
יוסף אגמון  |  15/12/14 05:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מציעה להעמיד את מתחם הענישה על ארבע-שש שנים ולקבוע את עונשו בחלק התחתון של המתחם - לעומת שש שנות מאסר שהוטלו עליו במחוזי    הנימוק: העובדה שהתרומות ניתנו ליד שרה ומצבו הרפואי
עידן יוסף
בהקלטות שפורסמו בגל"צ נשמע שר הביטחון אומר: "רוצה לבנות יותר. ישראל נמצאת בנחיתות הכי גדולה במערכת הבינלאומית בכל הנוגע להתיישבות"
איתמר לוין
השופט אלון גביזון קורא לאגף השיקום להיות מעורב בחוזי ההעסקה של המטפלים בנכי צה"ל, כדי למנוע מצב בו ינצלו לרעה את תלותם של הנכים בהם
יצחק דנון
סטודנט לרפואה טוען, כי האוניברסיטה סירבה להעניק לו התאמות בשל מצבו הרפואי ובסופו של דבר סילקה אותה וסירבה אף להעניק לו את התואר הראשון
יצחק דנון
פרויקט אורנים ואלקטרה נדל"ן תובעות מחברת הביטוח 14 מיליון שקל, בטענה שלא פיצתה אותן על כשלים באריחים שגרמו לעיכוב של שנה בהפעלת המלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il