X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע: ההפקרה לאחר פגיעה מתייחסת להימנעות מהגשת כל עזרה, לא רק רפואית; האיסור על הבריחה נועד גם למנוע התחמקות מאחריות ולשמור על כבוד המת
▪  ▪  ▪
תכליות משנה של העבירה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

עבירת ההפקרה לאחר פגיעה ("פגע וברח") מתייחסת לא רק להימנעות מהגשת עזרה רפואית לנפגע, אלא גם לכל עזרה אחרת; מטרתה גם להביא לכך שהפוגע לא יחמוק מאחריות. כך קובע (יום ג', 16.12.14) בית המשפט העליון, בהרחיבו את גדריה של עבירה זו.
לדברי השופט נעם סולברג, אכן התכלית העיקרית של העבירה היא למנוע מצב בו הנהג הפוגע נמנע מלהושיט עזרה רפואית לנפגע - דבר המגדיל בצורה משמעותית את סכנת מותו של האחרון. אולם לצד תכלית זו קיימות תכליות-משנה: "מניעת התחמקות מאחריות לתאונה, שיתוף פעולה עם רשויות אכיפת החוק בחקירת נסיבות גרימת התאונה והאחראים להתרחשותה, וכן גם דאגה לכבוד המת", כדבריו של סולברג.
סולברג ממשיך וקובע, כי בשל תכליות-משנה אלו - גם אם הנפגע נהרג מיד, יורשע הנהג הבורח בהפקרה ולא רק בניסיון הפקרה: "ה'עזרה' אינה מתמצית בסיוע רפואי לאדם חי בלבד, וממילא אין להכיר עוד בסייג לחובה להושיט עזרה מקום בו מתקיימת אצל הנהג ודאות סובייקטיבית בדבר מות הנפגע טרם עזיבתו את מקום התאונה; וגם אין להסתפק בהרשעה בעבירת הניסיון מקום בו הסתבר לנהג בדיעבד כי הנפגע מת מיד על אתר".
הדברים נאמרו בהחלטתו של בית המשפט העליון לדחות את ערעורו של רוני לוי על הרשעתו בהפקרה לאחר פגיעה, בתאונה בה נהרגו בני הזוג שני וחי-זיו קריאף. לוי טען, כי השניים נהרגו בו במקום ולכן יש להרשיעו רק בניסיון הפקרה, אך כאמור סולברג דחה גישה זו.
לעומת זאת, החליט בית המשפט העליון להקל בעונשו של לוי ולהעמידו על 26 חודשי מאסר במקום 36 חודשים שגזר בית המשפט המחוזי מרכז. סולברג מציין כנימוק לכך את העובדה שעונש זה חרג בצורה משמעותית מן הענישה שהייתה מקובלת בעת שהוטל (אוקטובר 2013), ואומר שהגם שמוסכם שיש להחמיר את הענישה על עבירה זו - על ההחמרה להיעשות בהדרגה.
האם להתחשב בחולשת אנוש?
סולברג מוצא שיקול נוסף להקלה מועטה בעונש: העובדה שעל-פי חוות דעת רפואית, לוי ברח ממקום התאונה משום שלא יכול היה להתמודד עם תוצאות מעשהו. לדברי סולברג, "לא בנקל ניתן להבחין בין מי שבאמת ובתמים הפקיר נפגע בזירת תאונת דרכים מחמת דחק נפשי שלא איפשר לו להושיט עזרה, לבין מי שלגביו אין מדובר אלא בכסות ובתירוץ להימלטותו".
עם זאת, "לצורכי ענישה, ראוי אופוא להתחשב במידה מסוימת, מועטה, בחולשה האנושית הנ"ל. מועטה, אמרתי, על-מנת למנוע מניפולציה והעמדת-פנים, כמו גם כדי לעודד הושטת עזרה ולמנוע בריחה. התרופה לחולשה האנושית, היא גם, ברוב המצבים, בענישה הולמת. לבטח יש צורך בחינוך ובהסברה, אך גם ענישה ראויה מסוגלת לתרום להכוונת ההתנהגות".
בנקודה זו חלקה עליו המשנה לנשיא, מרים נאור, אשר הסכימה להפחתת העונש רק בשל הצורך בהדרגתיות בהחמרת הענישה. לדברי נאור, "האחריות המוטלת על הנהג אינה מצטמצמת אך לשמירה על כללי התנועה, אלא כוללת, בין היתר, את החובה המוסרית המצופה מכל בן אנוש - הקבועה גם בדין - להושיט יד למי שנפגע על ידו, אף במקרים בהם הפגיעה אינה כרוכה בביצוע עבירה על ידו".
השופט יורם דנציגר הסכים עם סולברג. את לוי ייצגו עוה"ד מנחם רובינשטיין ושלומי ביזק, ואת המדינה - עו"ד שאול כהן.

תאריך:  17/12/2014   |   עודכן:  17/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מרחיב את עבירת "פגע וברח"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חדשות טובות מבית המשפט העליון ל"ת
עיניה  |  17/12/14 10:44
 
- נן באמת יבוא לבנבנן משלהם והם
בכלל שכחו  |  17/12/14 16:41
2
כרגיל אצלם, יקיצות מאוחרות
י.ב.  |  17/12/14 13:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
איציק וולף
32 מ"מ של גשם ירדו הלילה בכרמל, 24 מ"מ ירדו בנתניה    בעפולה ירדו 17 מ"מ בתוך שעה אחת בלבד    חשש להצפות במקומות נמוכים ולשטפונות בנחלי מדבר יהודה
איתמר לוין
ביהמ"ש העליון קובע: העובדה שלחובתו של הנהג 113 הרשעות קודמות, כולל שתיים מן השנה האחרונה על נהיגה ללא רישיון, מלמד על המסוכנות המחייבת מעצר
עידן יוסף
רשתות הדלק הגדולות נענו ליוזמת סגנית השר לבטיחות בדרכים למכור קפה ב-1 שקל בשעות 06:00-00:00    המטרה: לנסות למנוע מנהגי הלילה להרדם על ההגה
איתמר לוין
ביהמ"ש: ציון גבאי נטל לעצמו 13% מסכום הפשרה בעקבות תאונת דרכים, כולל מתגמולי הביטוח הלאומי - בעוד שהחוק והפסיקה מגבילים את השכר ל-11% וקובעים שלא ייגזר מתגמולי המל"ל
עידן יוסף
ועדת הכלכלה אישרה נהגים יחויבו בקרוב להאט גם אם הולכי רגל רק עומדים בסמוך למעברי חציה    נהגים יחויבו להאט או לעצור גם כאשר רכב בנתיב אחר האט או עצר לפני מעבר חציה
רשימות נוספות
כיסוי ראש: גם השרים נגד קסדת-חצי  /  עידן יוסף
ציר הדמים: "לא נמצא כשל דרמטי בתכנון"  /  עידן יוסף
פ"ת: נתיב בז'בוטינסקי יוקצה לאוטובוסים  /  עידן יוסף
תקיעת ינשוף  /  עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק פרנלדס
הישר, הטוב והמומחה  /  איתמר לוין
רשות הרישוי אחראית ישירה לקטל בדרכים  /  נסים גבאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il