X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
דוח מבקר המדינה על מערכת הביטחון

הפסדי עתק לתע"א בפרויקט מטוס מנהלים

פרויקט G-280 אושר תוך התעלמות מגורמי סיכון, נמשך כאשר הסיכונים התממשו ומתנהל ללא בקרה של ממש מצד הדירקטוריון ורשות החברות למרות זאת, אישר הדירקטוריון להמשיך באותה אסטרטגיה
▪  ▪  ▪
G-280. תחזיות בלתי מציאותיות [צילום: תע"א]
ההמלצות העיקריות
המבקר קובע: "על הנהלת תע"א לערוך בהקדם עבודת מטה מעמיקה ויסודית לניתוח הסיבות לאי-עמידתה בתוכניות העסקיות של פיתוח וייצור מטוסי מנהלים, ולבחון את פעילותה של החברה בתחום זה על בסיס המסקנות והלקחים שיעלו מעבודה זו; זאת, על סמך הערכות ונתונים שלמים ומבוססים, ותוך התייחסות לכלל החלופות העומדות בפני תע"א.
"על דירקטוריון תע"א לקיים פיקוח ובקרה על תהליך זה, ולקבל החלטות בנוגע לדרך פעילותה של החברה בתחום מטוסי המנהלים מתוך ראייה עסקית ארוכת טווח, נוכח המתואר לעיל. על רשות החברות להעמיק את הפיקוח והבקרה על פעילותה של תע"א בתחום מטוסי המנהלים, ולדווח לשרים הממונים על תוצאותיה".

התעשיה האוירית צברה הפסדים של עשרות מיליוני דולרים בפרויקט מטוס G-280, פרויקט הדגל שלה בתחום מטוסי המנהלים, וזאת בין היתר בשל תחזיות בלתי מציאותיות והעדר פיקוח של הדירקטוריון ורשות החברות הממשלתיות. כך קובע (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
בדצמבר 2005 אישר דירקטוריון תע"א את תוכנית ה-G-280, על בסיס התוכנית שהציגה לו הנהלת תע"א. אולם בבדיקה כעת מתברר, כי ההנהלה לא בחנה את ההסתברות להתממשותם של הסיכונים בפרויקט ואת ההשלכות של מימושם, ולא הגדירה את ההשקעה הנדרשת על-מנת לטפל בהם ולהפחיתם. הנהלת תע"א לא התבססה על סקר שוק עצמאי ובלתי תלוי לבחינת הפוטנציאל של נתח השוק של ה-G-280.
בעת אישור התוכנית העסקית של ה-G-280, ניתוחי הרגישות שביצעה הנהלת תע"א לא כללו את מלוא הסיכונים השיווקיים בתוכנית, את סבירות התממשותם ואת השפעתם על החשיפה בראייה רב-שנתית. בסיכונים שבתוכנית לא באו לידי ביטוי השינויים האפשריים בשוק מטוסי מנהלים, לרבות האפשרות של ירידה משמעותית במכירות; שינויים, שהיה בהם כדי להביא להגדלת הסיכונים בתוכנית.
הדירקטוריון לא קיבל דיווחים
על אף דרישת הדירקטוריון מדצמבר 2005, הנהלת תע"א לא דיווחה לוועדת הכספים או לדירקטוריון אחת לרבעון על מצב התקדמות התוכנית. העדר הדיווח מצד ההנהלה מקבל משנה חשיבות נוכח החריגות מהתוכנית העסקית שאישר הדירקטוריון, ונוכח דרישתו להביא לידיעתו או לידיעת ועדת הכספים חריגות מתוכנית הפיתוח, ללא קשר לדיווח הרבעוני.
מספטמבר 2010 ועד סיום הביקורת (יולי 2013), לא התקיימו דיונים שבהם דיווחה הנהלת תע"א לוועדת הכספים ולדירקטוריון על מצב התוכנית העסקית של פרויקט G-280, אף שבתקופה זו המשיכו להצטבר בתע"א חריגות נוספות מלוחות הזמנים ומעלויות הפרויקט; זאת, בניגוד לקביעת הדירקטוריון בדצמבר 2005. התנהלות זו של הנהלת תע"א אינה תקינה. הדירקטוריון מצידו לא דרש לקבל דיווחים אלו, ובכך לא קיים בקרה ופיקוח נאותים על התוכנית.
העדר סיכומים מדיוני ההנהלה על פרויקט G-280 בתקופה שבין פברואר 2011 לסיום הביקורת, אינו מתיישב עם כללי מינהל תקין. זאת במיוחד נוכח הפגיעה ביכולת תע"א לקיים מעקב ובקרה על החלטות הנוגעות לניהול הפרויקט, לרבות הפגיעה ביכולת החברה לקיים תהליכי הפקת הלקחים בפרויקטים מסוג זה ולנקוט צעדי תיקון נדרשים.
הסיבות לחריגות לא נבדקו
תע"א לא עמדה בתוכנית העסקית של ה-G-280 שאישר הדירקטוריון, בין היתר נוכח התממשות הסיכונים השיווקיים ואלה הנובעים מהחשיפה שתע"א נטלה על עצמה, ונוכח החריגות מאומדני עלויות הפיתוח ומהערכות לוחות הזמנים. חריגות אלו חייבו את הנהלת תע"א ואת הדירקטוריון להגביר את הפיקוח והבקרה על הפרויקט. למרות זאת, תהליכי הפיקוח והבקרה לא רק שלא תוגברו כנדרש, אלא אף לא עמדו באמות המידה שקבע הדירקטוריון.
על אף העלאה חלקית של סוגיית החריגות בפרויקט G-280 מפעם לפעם, תע"א לא ערכה ניתוח מלא וממצה של הסיבות שהביאו לגידול בעלויות הפיתוח, ולדחייה בלוחות הזמנים שנקבעו לסיום הפיתוח. חריגות אלה היו בין הגורמים העיקריים לכך, שבמקום ערך נוכחי נקי חיובי בפרויקט, בהתאם להערכות התוכנית העסקית שאישר הדירקטוריון בדצמבר 2005, הפרויקט במועד סיום הביקורת צפוי להסתיים בערך נוכחי נקי שלילי, בהתאם להערכות מיוני 2013.
עבודת מטה חלקית
תחום מטוסי המנהלים הוא אחד מתחומי הפעילות המרכזיים של תע"א, אך הוא התאפיין בהפסדים ובהשקעות הנאמדות בעשרות רבות של מיליוני דולרים, שהניבו לה תשואה שלילית לאורך השנים ושחקו את ההון העצמי שלה. השקעות והפסדים אלה, שמומנו בעיקר מרווחי תע"א בתחומים הצבאיים, השפיעו על יכולתה של החברה להשקיע בתשתיות ובמחקר ופיתוח, ומכאן עלולים לפגוע ביכולת התחרות שלה ובצמיחתה.
למרות עובדה זו, עבודת המטה שקיימה ועדה שמינה יו"ר הדירקטוריון לקראת הדיון בדירקטוריון בפברואר 2013, שבו אישר הדירקטוריון את האסטרטגיה של תע"א בתחום מטוסי המנהלים, הייתה חסרה, מאחר שלא התייחסה למספר נושאים מרכזיים. מידע מהותי שיכול היה להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות בדירקטוריון, לא הוכן לקראת הדיון בדירקטוריון ולא הוצג לו. מסקנות חברת ייעוץ אסטרטגי הוגשו רק ליו"ר הדירקטוריון, ולא הוצגו לשאר חברי הדירקטוריון.
כמו-כן, לא הוצגו לדירקטוריון בחינות וניתוחים מהותיים בנוגע לאי-עמידתו של פרויקט G-280 ביעדי התוכנית העסקית שאישר הדירקטוריון, וכן לא נותחו וממילא לא הוצגו החלופות בנוגע לדרך פעילותה של החברה. המסקנה היא, שדירקטוריון תע"א אישר את האסטרטגיה בתחום מטוסי המנהלים על בסיס עבודת מטה לקויה וחסרה.
רשות החברות לא קיימה בקרה מספקת על פעילות תע"א בתחום מטוסי המנהלים, ולא העירה לה בנוגע לתוצאות העסקיות של הפעילות בתחום זה; זאת, למרות ההשקעות הניכרות, החריגות של תע"א מיעדיה העסקיים בתחום זה וההפסדים של עשרות מיליוני דולרים. עד יוני 2013 הרשות גם לא דיווחה לשרים הממונים, שר האוצר ושר הביטחון, על פעילותה של תע"א בתחום מטוסי המנהלים.‏ בכך לא הפעילה הרשות את הבקרה והפיקוח על תע"א, כפי שהיה עליה לעשות על-פי חוק.

תאריך:  29/12/2014   |   עודכן:  02/02/2015
+תעש מעסיקה יועצים תוך הימנעות ממכרזים
16:38 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

יועצים למנכ"ל אבי פלדר מקבלים עשרות אלפי שקלים בחודש, למרות שלא ברור מה הם נותנים בתמורה  ▪  מפעל גבעון הפך את החריג לכלל ומתקשר באופן קבוע עם יועצים ללא מכרזים

פלדר. סתירה בגרסאות [צילום: יח"צ]
+פגיעה קשה באימוני המילואים ובמוכנות למלחמה
15:53 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

פערים משמעותיים במערך התחזוקה של המילואים  ▪  כמעט ואין פיקוח של הדרג המדיני על מערך זה  ▪  שפירא ממליץ לקבוע תקציב מינימום למילואים שבו לא יפגע צה"ל בשום מקרה

לא כולם מתאמנים [צילום: AP]
+אין הגנה של ממש למתקנים אזרחיים רגישים
15:52 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הליקוי העיקרי הנמשך מזה עשור: לא קיים גורם אחד שתפקידו לרכז את הטיפול בנושא  ▪  גם הוראה של נתניהו לקדם את המיגון לא הביאה להשגת המטרה

האיום גובר [צילום: AP]
+אין קביעה מה חיוני בתעשיות הביטחוניות
15:52 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שבע שנים לאחר המלצות שנבעו מלקחי מלחמת לבנון השנייה, עדיין לא ברור אלו קווי ייצור חיוניים בתעשיות הביטחוניות - ולכן אין קני מידה להשקעות של משרד הביטחון בשימורם

לקבוע כמויות שנתיות מינימליות [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפסדי עתק לתע"א בפרויקט מטוס מנהלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מי לוקח את האחריות על ההפסדים  ל"ת
דן ה  |  30/12/14 03:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
שבע שנים לאחר המלצות שנבעו מלקחי מלחמת לבנון השנייה, עדיין לא ברור אלו קווי ייצור חיוניים בתעשיות הביטחוניות - ולכן אין קני מידה להשקעות של משרד הביטחון בשימורם
איתמר לוין
סכום זה גבוה ב-9 מיליארד שקל מכלל חובותיהן של הרשויות המקומיות    שפירא קורא לבצע רפורמה מקיפה בתחום הארנונה, בין היתר בשל חוסר אחידות בתעריפים ובטיפול בחובות
איתמר לוין
העירייה העבירה תקציבים למוסדות חינוך חרדיים גם למטרות שלא לשמן נועדו    התעלמה מממצאים חמורים של רואי חשבון על הנעשה בישיבות שקיבלו תמיכה
איתמר לוין
נמשך ניצולם של קטינים לזנות    לא כל הזקנים הזקוקים לסיוע מקבלים אותו    מתקני הספורט אינם נתונים לפיקוח נאות    הקרינה המסוכנת ליד בתי ספר אינה נמדדת    הרשויות לא שומרות כראוי את רשומותיהן
איתמר לוין
המבקר מברך את פישלר על עמידתו האיתנה בדרישה להכין חוות דעת על שימושה של המשטרה באקדח הטייזר
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il