השלטון המקומי כושל בטיפולו הן בילדים והן בזקנים - כך עולה מכמה מפרקי הדוח שמפרסם (יום ב', 29.12.14)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
זנות של קטינים. הטיפול בתופעה של ניצול קטינים לזנות בידי משרד הרווחה ובידי הרשויות המקומיות לא הביא לתוצאות המקוות. על רשויות המדינה מוטלת האחריות העליונה לטיפול בנושא, ואל להן להתנער מאחריותן ולהסתמך רק על פעולתו החשובה של המגזר השלישי.
טיפול אפקטיבי בתופעה של ניצול קטינים לזנות מחייב איחוד כוחות ושיתוף פעולה בין כל גורמי האיתור והטיפול - משרד הרווחה, מערך הרווחה ברשויות המקומיות, מערכת החינוך ומשטרת ישראל - וכרוך גם בהעברת מידע רלוונטי ביניהם. מן הראוי שגורמים אלה יקדמו תוכניות שייתנו מענה הולם בתחומי המניעה, האיתור, האכיפה, הטיפול והשיקום ויפעלו למיצוי הדין עם המנצלים קטינים לזנות, הן במישור הארצי הן במישור המקומי. הרשויות המופקדות על הרווחה נדרשות למצוא את הדרך המיטבית לשיתוף המגזר השלישי באיתור קטינים המנוצלים לזנות ובטיפול בהם.
הטיפול בזקנים. ממצאי הביקורת מצביעים על ליקויים בטיפולן של הרשויות המקומיות באוכלוסיית הזקנים בכמה תחומים: איתור זקנים הזקוקים לסיוע בקהילה; עומס עבודה של העובדים הסוציאליים במחלקות הרווחה; התקשרויות עם הגופים המפעילים את מרכזי היום לזקן; פעולות היועצים לאזרחים ותיקים; ומתן שירותים ויישום תוכנית האב "חיים בגיל" שיזם המשרד לאזרחים ותיקים.
מתקני ספורט. התקן הנוגע לאלפי מתקני הספורט המצויים בתחומי שיפוטן של הרשויות המקומיות אינו מחייב; תחום מתקני הספורט נותר ללא אסדרה ופיקוח נאותים; רשויות מקומיות לא תחזקו את מתקני הספורט ולא פיקחו על בטיחותם כראוי; מתקני ספורט רבים פועלים ללא רישיון עסק תקף. מכל אלה עולה, כי בתחום זה רשויות מקיימות באופן חלקי את חובת הנאמנות שלהן כלפי הציבור, מאחר שהמתקנים עלולים להוות סכנה לחיי הציבור, לבריאותו ולרכושו.
פינוי פסולת. שפירא מצביע על חששות לשחיתות בתחום פינוי הפסולת בכמה מן הרשויות שנבדקו. הוא קובע: "על הרשויות המקומיות להקפיד על קיום הוראות הדין בעריכת המכרזים ובניהול מו"מ עם המציעים על-מנת להבטיח את קיום מטרת המכרז הציבורי - השגת ההצעה המיטבית מבחינת השירות והמחיר, תוך הקפדה על הליך הוגן, שוויוני ושקוף".
קרינה ליד מוסדות חינוך. ממצאי הביקורת מלמדים על ליקויים בפעולות הרשויות המקומיות ובעלים פרטיים ובפעולות האסדרה שמבצע משרד החינוך בנוגע לאיתור קרינה בלתי מייננת החורגת מהסף המותר במוסדות החינוך ולטיפול בה. רובם המכריע של הרשויות המקומיות והבעלים הפרטיים שנבדקו, לא ביצעו מדידות קרינה מכל מקורותיה בסביבת התלמיד בכל מוסדות החינוך שבאחריותם.
טרם נקבעו ערכי סף לחשיפה למקורות הקרינה הבלתי מייננת, למרות שהחוק חייב לעשות זאת עד תחילת 2007. משרד החינוך לא מיפה את מקורות הקרינה בסביבת התלמיד ולא דרש מהרשויות המקומיות ומבעלי מוסדות חינוך למדוד קרינה מכל מקורותיה במוסדותיהם. משרד החינוך אף לא הנחה את הרשויות המקומיות ובעלים פרטיים בחוזרי המנכ"ל שלו לבצע מדידות קרינה ממקורות החשמל במוסדות.
שימור רשומות. בדוח הועלו ליקויים בתפקוד ארכיון המדינה בנוגע להדרכת הרשויות המקומיות ולפיקוח עליהן בנושא הטיפול ברשומות וניהולן. ארכיון המדינה לא פיקח כנדרש על הרשויות המקומיות, אף שמתפקידו לעשות כן. בשל כך עולה חשש לאובדנן של רשומות. לדברי שפירא, יש לראות בחומרה את העובדה שהמערכות שבאמצעותן הרשויות המקומיות שומרות ומנהלות רשומות, לא קיבלו מארכיון המדינה אישור ולפיו הן עומדות בתבחיניו.