X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מנהלת מחלקת ני"ע בפרקליטות, אורלי דורון:

"אינטרסנטים מנסים להשפיע על שופטים"

סגן נשיא בימ"ש השלום בת"א, בני שגיא: ההשפעה התת-הכרתית של התקשורת - בשוליים עו"ד תל-צור: אנשי ציבור נמצאים בחקירותיהם מתחת לחוק
▪  ▪  ▪
שגיא. יתרון לגישור הפלילי
דורון. תחושה קשה - לא בגלל הפרקליטות [צילום: ישראל הדרי]

תל-צור. הרחבת החקירה מעידה על חולשה [צילום: פלאש 90]

עוזיאל. האם תיקון 113 רלוונטי לצווארון לבן

בן-צור. חוסר סימטריה בין התביעה להגנה

"הגישור בהליך פלילי הוא כלי אפקטיבי מאוד בשנים האחרונות. אנחנו עושים בו שימוש ברמה של מהפכה: עוברים בין השופטים, מוציאים תיקים ישנים ומנקים את המדפים. בעבירות צווארון לבן זה קצת יותר קשה, אבל יש לו הרבה יתרונות". כך אומר (יום ד', 7.1.15) סגן נשיא בית משפט השלום בתל אביב, בני שגיא, בערב עיון במדרשה למשפט מעשי של ועד מחוז ת"א בלשכת עוה"ד.
שגיא ציין, כי תיקי צווארון לבן אורכים זמן רב, ולפרקי זמן אלו יש תפקיד משמעותי כאשר התיקים עוברים לגישור. "הקושי הוא אצל נאשמים שמתקשים להפנים את האחריות, או כאלו שאומרים שזה ממילא יימשך עוד שלוש-ארבע שנים. אנחנו מתמודדים עם זה על-ידי ביצוע גישור גם באמצע ההליך, לפעמים בואכה סיכומים. לאחרונה גישרנו בתיק של מיסוי וכלכלה אחרי 140 ישיבות הוכחות, כשהיו קבועות עוד 40 ישיבות, ואם להיות אופטימי - הוא היה נגמר בסביבות 2020", הוסיף.
מתחם ענישה צר יותר
השופט צחי עוזיאל, גם הוא מבית משפט השלום בתל אביב, העלה את השאלה האם תיקון 113 רלוונטי לעבירות צווארון לבן. הוא תהה לשם מה יש צורך במתחם ענישה רחב בעבירות אלו, שכן תמיד מדובר במי שאין לו עבר פלילי ושנסיבותיו האישיות הן בעלות משקל מופחת. "אם כבר, אלו חייבים להיות מתחמים מאוד צרים", הוא סבור. עו"ד בועז בן-צור התנגד: "זה יגרום לכך שלכל עבירה יהיה תג מחיר וזו תהיה הקצנה בלתי אפשרית".
עו"ד נבות תל-צור אמר, כי ברור לו שיש לתקן את תיקון 113, כי "לא ייתכן להבנות את שיקול הדעת בשלב הרגיש ביותר והאינטואיטיבי ביותר של הכרעת הדין". שגיא הוסיף, כי התיקון נתן לתביעה את הכוח להתחשב בהסדר טיעון בנימוקים שבית המשפט לא יכול להתחשב בהם, ונטל מהסניגור את האפשרות להחליט ללכת לבית המשפט אם לדעתו התביעה קשוחה מדי.
תל-צור טען, כי כאשר מדובר בהליך פלילי שנפתח נגד איש ציבור - הם מתחת לחוק, וכל עקרונות היסוד של המשפט הפלילי לא עומדים לצידו. לדבריו, זה בא לידי ביטוי במניעת זכות ההיוועצות בעורך דין מאישי ציבור ובשימוש בעבירה העמומה של הפרת אמונים המתבררת רק בדיעבד. "עקרון החוקתיות הוא עקרון יסוד - אבל לא לאנשי ציבור", טען.
"בניגוד לדימוי, אנשי ציבור הם הדמויות השבירות ביותר", המשיך תל-צור. "אין להם חזקת חפות. הסניגור הוא המגן שלו מפני יריבים פוליטיים. מי שאינו פועל גם בחזית התקשורתית, אינו מבצע את תפקידו נאמנה; יש זיהום של התהליך, ושופטים מושפעים ממנה במודע או שלא במודע".
תמנונים רחבי-זרועות
מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, עו"ד אורלי דורון, אמרה, כי לאישי ציבור בכירים קל יותר להרחיק את עצמם מביצוע עבירות, בין היתר משום שביכולתם לטעון שמעשיהם היו במסגרת הרחבה של שיקול דעתם. "בשנים האחרונות אנחנו רואים תמנונים רחבי-זרועות ויצירתיות רבה בביצוע העבירות. אם יש תחושה קשה בציבור, זה לא בגלל הפרקליטות", הוסיפה.
לדברי דורון, הפרקליטות מודעת לכך שחלק מן הפרסומים בתקשורת סביב תיקים של אנשי ציבור הם של אינטרסנטים המנסים להשפיע על בית המשפט. היא התנגדה לשינויים משמעותיים בתיקון 113, ואמרה שיש לאפשר חריגה מן המתחם רק במקומות אליהם יתייחס המחוקק בצורה סלקטיבית.
שגיא דחה את הטענה לפיה התקשורת משפיעה על השופטים: "כאשר אנחנו יושבים לכתוב את פסק הדין - העיתון איננו על השולחן. רק הראיות מדברות. אז יגידו תת-ההכרה - זה בשוליים, כמו השאלה מי המייצג. המבחן הגדול ביותר של שופט איננו ערכאת הערעור, אלא האם הוא משכנע את עצמו". הוא הוסיף: "הפרקליטות לא עושה מסיבות עיתונאים, אבל יש לנו מעצרים שמתחילים בפאנלים של קציני משטרה על מה שהיה ולא היה".
מנוגד לדנ"א
מנחה הדיון, עו"ד אייל בסרגליק, שאל את תל-צור על הרחבת יריעת החקירה לעבר שומרי הסף ובהם עורכי הדין. תל-צור השיב, שהרחבה כזאת מלמדת על חולשה של הטיעון כלפי החשוד העיקרי. הוא תקף את הרחבת חוק איסור הלבנת הון, המטיל חובות זיהוי ואימות על עורכי דין ורואי חשבון, בהזכירו שהחוק נועד במקורו למאבק בפשיעה החמורה. דורון הגיבה באומרה, כי התיקון דווקא יסייע לעורכי הדין להימנע ממתן יד לביצוע פעולות פסולות, מאחר שהלקוחות יירתעו מביצוען.
בן-צור טען: "עורך דין לא יכול פתאום לחבוש ראש של שומר סף; זה מנוגד לדנ"א של השירות ללקוח". הוא גם התייחס לחקירות עורכי דין, וציין שאיש אינו מעלה על הדעת לחקור תובע בחשד לשיבוש אם לא חשף ראיה מהותית - דבר המצביע על חוסר סימטריה בין הצדדים.
בנוגע לריבוי החקירות נגד אישי ציבור אמר תל-צור, כי קיים מרוץ יוקרה בין גופי החקירה המרובים: המשטרה, רשות ניירות ערך, רשות ההגבלים ועוד. לדעתו, ישראל אינה מדינה יותר מושחתת מאשר מדינות אחרות, ורושם אחר הוא בין היתר תוצאה של כותרות תקשורתיות, ההולכות ומקצינות מפרשה לפרשה, "כי הכותרת של אתמול לא מספיקה כדי למכור היום".

תאריך:  08/01/2015   |   עודכן:  08/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אינטרסנטים מנסים להשפיע על שופטים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סדום ועמורה
ברק צברי
כיצד ראשי ערים מסיימים את תפקידם טרם זמנם    סגן ראש העיר אלעד מסביר את "שיטת העשר"
איתמר לוין
דוח מבקר המדינה על אירוע מכוניות הפורמולה מצטרף לשערורייתיות שבהקמת הסינמה סיטי בלב קריית הלאום. חובה לבדוק האם מדובר "רק" בטיפשות ורשלנות, או שמא לא בוערו כל קיני השחיתות מהעירייה שהצמיחה את פרשת הולילנד
איתמר לוין
גלעד מכהן בבית המשפט המחוזי בחיפה ויצא לחופשה לאחר שנחקר באזהרה    גם אשתו אביבה, חברת מועצת העיר עכו, נחקרה באזהרה    הנהלת בתי המשפט נמנעה מפרסום הודעה על הפרשה
איציק וולף
עורכת הדין נועה בן-אריה מכהנת במקביל כיועצת משפטית של מרכז השלטון המקומי ושל המועצה המקומית תל מונד    היא אף בעלת אישור לוביסט קבוע בכנסת מטעם מרכז השלטון המקומי    לאחרונה פסלה הצעה לדיון ביחס לפרויקט בשווי עשרות מיליוני שקלים באופן שמטיב עם חברת-בת של מרכז השלטון המקומי ושמנוגד לכאורה לאינטרס של המועצה המקומית    פסילת ההצעה לא כללה כל גילוי נאות על אודות תפקידיה למען מרכז השלטון המקומי
יואב יצחק
החקירה נגד ראש העיר איתמר שמעוני מתנהלת מזה כמה חודשים    החשדות: מרמה והפרת אמונים הן בתקופת כהונתו כראש העיר והן בתפקידו הקודם כמנכ"ל חברת אתרים לפיתוח אתרי תיירות‏
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il