X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הסיבה: החזיר לקופת חולים לאומית את כל הכספים שגנב בית המשפט העליון קובע לראשונה: במקרים מסוימים ניתן לאפשר לנישום לבצע קיזוז לאחור של הכנסותיו החייבות במס
▪  ▪  ▪
הירשזון. ישלם על מיליון שקל [צילום: פלאש 90]
למנוע גרימת עוול
"אף כי העמדה המקובלת בישראל היא שהשמטה זו מהוה הסדר שלילי, נראה כי במקרים המתאימים וכדי להגשים צדק ולמנוע גרימת עוול, יש לאפשר קיזוז לאחור... כאשר בוחר בית המשפט לנקוט בפרשנות מרחיבה מעין זו, רשאי הוא גם להפעיל שיקול דעת כיצד ובאילו תנאים לאפשר את ההסדר האמור"

השר לשעבר אברהם הירשזון ישלם מס רק על מחצית מן הסכום שגנב מקופת חולים לאומית, וזאת משום שהשיב את מלוא הגניבה במהלך משפטו. כך קובע (יום ג', 3.2.15) בית המשפט העליון, שגם פוסק לראשונה, כי עקרונית יש להתיר לנישומים קיזוז לאחור.
המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין והשופטים ניל הנדל ונעם סולברג דנו במאוחד בשני ערעורים על פסקי דין בהם נקבע, כי מי שגנב כספים והחזיר אותם - עדיין חייב בתשלום מס על מלוא הגניבה. האחד היה ערעורו של הירשזון, שגנב מהלאומית קרוב ל-2 מיליון שקל. השני היה של אילנה דמארי, אשר גנבה 2.4 מיליון שקל ממכבי שירותי בריאות.
כסף שהושב חייב במס
רובינשטיין פותח בהזכירו את ההלכה, לפיה גם כספים שהגיעו לנישום שלא כדין חייבים במס, ואומר שההתלבטות היא לגבי דין המס כאשר הנישום החזיר את הכסף. "בהכרעה זו בולט המתח בין עקרונות משפטיים-כלליים, ובעיקרם השמירה על תקנת הציבור, לבין עקרונות המיסוי הבסיסיים של הטלת מס אמיתי ומוצדק. מזה, על המשפט להישמר מפני פגיעה בתקנת הציבור, ולא ליתן יד לסיכול המדיניות הציבורית שביסוד הדין הנוהג. ומזה, יש לשאוף בפרשנות דיני המיסים להגיע לשומת אמת כלפי כולי עלמא, וכשם שאין להתיר התחמקות ממס, יש להישמר מהטלת מס ביתר על נישומים גם אם חטאו. בהתאם לכך, על התוצאה לשקף את האיזון העדין שבין עקרונות אלה", הוא מסביר.
לאחר דיון מעמיק, כולל בחינת המשפט המשווה, מגיע רובינשטיין למסקנה, כי גם גניבה שהושבה חייבת במס. זאת, בין היתר, משיקולים של טובת הציבור ומניעת אפליה לטובה של עבריינים, ומשיקולים שביסוד דיני המס - שהרי הנישום נהג בכספים אלו מנהג בעלים, ואין להביא בחישוב ההכנסה החייבת את שאירע לאחר שנת המס בה התקבלו הכספים.
לצד זאת, ממשיך רובינשטיין, "יוכל הנישום העבריין, על צד העיקרון, לנכות או לקזז כספים אלה בהתאם לתנאים שנקבעו לכך בפקודה, אם גם תוך הפעלת שיקול דעת לגבי שיעור הניכוי או הקיזוז". כאן נכנס רובינשטיין לסוגיה העקרונית של קיזוז לאחור - דהיינו: כאשר ההכנסה קטנה או התבטלה לאחר שנת המס בה נוצרה ובה התחייבה במס.
לקונה, לא הסדר שלילי
בנקודה זו טמון החידוש העקרוני רחב ההיקף של פסק הדין. בית המשפט העליון קובע לראשונה, כי למרות שהמחוקק לא התיר במפורש קיזוז לאחור - הרי שמדובר בלקונה ולא בהסדר שלילי, כלומר: המחוקק לא אסר קיזוז לאחור. עם זאת, אין המדובר בקביעה רוחבית גורפת, אלא בכזו התלויה בנסיבות - כפי שמנסח אותה רובינשטיין: "אף כי העמדה המקובלת בישראל היא שהשמטה זו מהוה הסדר שלילי, נראה כי במקרים המתאימים וכדי להגשים צדק ולמנוע גרימת עוול, יש לאפשר קיזוז לאחור... כאשר בוחר בית המשפט לנקוט בפרשנות מרחיבה מעין זו, רשאי הוא גם להפעיל שיקול דעת כיצד ובאילו תנאים לאפשר את ההסדר האמור".
רובינשטיין מוסיף: "במישור העקרוני ניתן להתיר את ניכוים של תשלומי ההשבה ששילמו המערערים כהוצאה בייצור ההכנסה, בשונה מקנס האסור בניכוי על-פי ההלכה הפסוקה, אך שאלה זו תוכרע בכל מקרה לפי נסיבותיו. בין היתר ייבחן האם מטרת ההשבה היא עונשית או תרופתית בעיקרה, והאם התרת הניכוי תגרום לסיכול המדיניות הציבורית - תקנת הציבור - שביסוד הטלתו... במקרים מסוימים ניתן לאפשר קיזוז הפסדים באופן רטרואקטיבי, כנגד הכנסה משנים שקודמות לשנת ההפסד; זאת, באמצעות פרשנות תכליתית של סעיף 28 לפקודה וכדי למנוע גרימת עוול לנישום". לאור זאת קבע רובינשטיין, כי הירשזון ודמארי יוכלו לקזז מחצית מן הסכומים שהשיבו.
הנדל סבר, בדעת מיעוט, כי מאחר שאין עיגון לשוני בחוק לקיזוז לאחור, ומאחר שאין המדובר בהוצאה בייצור הכנסה - לא ניתן לבצע קיזוז כזה. הוא הסכים עם רובינשטיין בקביעה לפיה גם כספי גניבה שהוחזרו חייבים במס, ואת עמדתו זו ביסס בין היתר על המשפט העברי.
סולברג הצטרף לדעתו של רובינשטיין באומרו: "לא עשינו את כל הדרך, פתלתלה ומקרטעת, כדי להגיע למבוי סתום". את דמארי ייצגו עוה"ד מ' ביסטריצקי וא' טנא; את הירשזון ייצגו עוה"ד זיו שרון, מ' סולומונוביץ ומ' פורת; ואת המדינה - עו"ד עמנואל לינדר.

תאריך:  04/02/2015   |   עודכן:  04/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הירשזון ישלם מס רק על מחצית מהגניבה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
זכאי , ישב וחבל
מים נושפים  |  4/02/15 10:43
2
הוא ניצל את מעמדו כדי לגנוב.
מה פתאום להקל?  |  4/02/15 11:00
3
למה? זה צדק זה? ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  4/02/15 11:32
4
אין צדק..ושום עיתון לא כתב  ל"ת
יעלא  |  4/02/15 15:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת הירשזון
איתמר לוין
ביהמ"ש ביטל את חיובו של שר האוצר לשעבר בתשלום קנס בשל אי רישום הכנסותיו מהכספים שגנב מהסתדרות עובדים לאומית
איציק וולף
שר האוצר לשעבר שהורשע בגניבה, בהפרת אמונים ובעבירות נוספות ישתחרר באמצע ינואר לאחר שעונשו קוצר מחמש שנים וחמישה חודשים למעט יותר משלוש שנות מאסר
איתמר לוין
קובע שהעברתם של שלושה מגרשים ברמת גן, בשווי 3 מיליון שקל, שלושה חודשים לאחר הגשת כתב האישום נגד הירשזון, לא הייתה מתנה אלא הברחה
איתמר לוין
עובדיה כהן גנב 10 מיליון שקל מכספי העמותה והיה לעד מפתח בפרשת הירשזון
איתמר לוין
הירשזון הורשע בגניבת 2.5-2 מיליון שקל מהסתדרות העובדים הלאומית
רשימות נוספות
גם ההנהלה החדשה של הע"ל חרגה מן הנהלים  /  איתמר לוין
עובדיה כהן ישיב להע"ל 3 מיליון שקל  /  איתמר לוין
"דגל שחור על מעשיו של הירשזון"  /  איתמר לוין
אולמרט - פצצה מהארכיון  /  נרי אבנרי
ייקוב הדין את השר  /  עו"ד אביגדור פלדמן
ראש הנחש?  /  אפרי הלפרין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il