X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דחה את עתירת התנועה לאיכות השלטון שהוגשה על-רקע הרשעתו של הנגבי בפרשת המינויים הפוליטיים רוב השופטים סבורים עקרונית שיש מקום לבחון את סבירותם של מינויים פוליטיים
▪  ▪  ▪
הנגבי. עברו 12 שנים [צילום: פלאש 90]

בג"ץ דחה (יום ה', 12.2.15) את עתירתה של התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של צחי הנגבי לסגן שר החוץ. התנועה טענה, כי המינוי פסול בשל הרשעתו של הנגבי בפרשת המינויים הפוליטיים שביצע כאשר היה השר לאיכות הסביבה, אך הנשיא בדימוס אשר גרוניס קובע, כי אין מקום להתערבותו של בית המשפט העליון.
גרוניס דוחה את פרשנותה של התנועה לחוק בנוגע למינוי ופקיעת מינוי של שרים וסגניהם שהורשעו בעבירה שיש עימה קלון. לדבריו, פרשנותה של התנועה תוליך למצב אבסורדי, בו דינם של הסגנים יהיה חמור מדינם של השרים.
רמז ברור של גרוניס
בנוגע לסבירות המינוי סבור גרוניס, כי לדרג הפוליטי יש שיקול דעת רחב ובית המשפט יתערב בו רק במקרים חריגים - ועניינו של הנגבי אינו נמנה עליהם. "על הביקורת השיפוטית של סבירות ההחלטה למנות את הנגבי לתפקיד סגן שר (וההחלטה שלא להעבירו מתפקידו) להיות מצומצמת ומרוסנת", קובע גרוניס. עוד הוא אומר, כי בניגוד לטענתה של התנועה - הממשלה בחנה את עברו של הנגבי בטרם החליטה על מינויו.
לדברי גרוניס, לצד החומרה שבעבירת עדות השקר בה הורשע הנגבי, יש לזכור שהעבירות בוצעו בשנת 2002; שהוא שב ונבחר לכנסת בשנת 2013; שמעשיו לא היו בגדר התנהלות עבריינית ממושכת; שמינויו נושא סממנים פוליטיים מובהקים; ושאנו מצויים ממילא ערב בחירות חדשות.
לצד זאת רומז גרוניס בצורה ברורה, כי לטעמו - המינוי פסול מבחינה ציבורית. "בפסק הדין איננו נותנים גושפנקה ציבורית, מוסרית או אחרת, לכהונת אדם שהורשע במתן עדות שקר כשר או כסגן שר... פסק דין זה אומר כי לא קיימת עילה משפטית להתערב בהחלטה למנות את הנגבי כסגן שר, הא ותו לא. מובן, כי ניתן לסבור שאדם שהורשע בנסיבות הרשעתו של הנגבי, אינו ראוי מבחינה ציבורית לכהן בתפקיד ממלכתי של שר או של סגן שר".
נאור ורובינשטיין נגד גרוניס
גרוניס נותר במיעוט בשאלה המשפטית - לה לא הייתה השלכה על פסק הדין במקרה זה - של עילת הסבירות ובחינתה בידי בית המשפט. הנשיאה מרים נאור אומרת: "לעילת הסבירות כעילה לביקורת שיפוטית של פעולות המינהל נודעת חשיבות, והיא מושרשת בפסיקתנו מזה למעלה משלושה עשורים וחצי. לדעתי, חשיבותה של הסבירות כמושג נורמטיבי נובעת, בין היתר, מהיותה מושג שסתום... לא אחת מאפשרת עילת הסבירות ביקורת שיפוטית על החלטה של רשות מינהלית הנגועה בפגם אחר או נוסף הקשה להוכחה כשלעצמו, דוגמת משוא פנים ושיקולים זרים... מכאן גם חשיבותה של הסבירות בהרתעה מראש של רשויות השלטון. רשות היודעת כי אם תפעל בחוסר סבירות קיצוני עשוי בית המשפט להתערב בפעולתה תבחן בעצמה, לפני מתן ההחלטה, את סבירותה"
המשנה לנשיאה, אליקים רובינשטיין, אומר: "סבורני ובמפגיע, כי אין דופי בשימוש בעילת הסבירות כעילה לביקורת שיפוטית, שכמובן צריכה להיות מופעלת באורח מושכל וזהיר במקום הראוי. אם במינויים עסקינן, תולדות המינהל הציבורי בישראל עמוסות מקרים, לא אחד ולא שניים, שבהם ניתן היה למנוע מינויים לא ראויים בעליל רק בגדרי סבירות, כיון שבצד ה'פורמלי' היה הציון 'עובר'".
השופטים יורם דנציגר, יצחק עמית, אסתר חיות וניל הנדל הצטרפו לפסק דינו של גרוניס, כאשר עמית וחיות מסתייגים גם הם מעמדתו בנושא עילת הסבירות. את התנועה ייצגו עוה"ד אליעד שרגא, נדאל חאיק ותומר נאור, את הממשלה ייצגה עו"ד דנה בריסקמן, ואת הנגבי - עוה"ד גרשון גונטובניק ועודד גזית.

בג"ץ 3997/14, התנועה לאיכות השלטון נ' ממשלת ישראל ואח' / פס"ד
דחיית עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של צחי הנגבי לסגן שר החוץ
תאריך:  12/02/2015   |   עודכן:  12/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אישר את מינוי הנגבי לסגן שר החוץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מדד "הסבירות" הוא אחת מההמצאות
בני בנקר  |  12/02/15 18:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
בעלי מניות מן הציבור בחברת תמיר-פישמן הון סיכון II טוענים שההתקשרות עם תמיר-פישמן בהסכם תפעול לא אושרה כנדרש באסיפה הכללית
איתמר לוין
מנהיג אחד הענפים של חסידות ברסלב מבוקש בישראל בחשד להטרדה מינית של נשים בקהילתו    עזב את הארץ לפני שנתיים בטרם נחקר ונדד בין מקורו, זימבאבווה, דרום אפריקה והולנד
איתמר לוין
ביהמ"ש העליון קובע: פעולת החישוף בציר פילדלפי, בה נדרסה למוות פעילת השלום בשנת 2003, הייתה פעולה מלחמתית בה המדינה פטורה מפיצוי; הדריסה לא הייתה תוצאה של רשלנות
עופר וולפסון
ועדת הבחירות פסלה את מועמדותו של המדורג 4 ברשימת אלי ישי, בטענה כי הוא מסית לגזענות וכי הוא ממשיך לתמוך בדרכה של כ"ך    נפסל על חודו של קול: 17 תמכו מול 16    מרזל: "מדובר בסתימת פיות של השמאל"
אלעזר לוין
יו"ר השמאים אוהד דנוס: "פירוק הרשות זה גימיק, שלא יאיץ את הבנייה. אין אפשרות מעשית לבנות תוך מספר שנים 250 אלף דירות"    "לוח הזמנים להוצאת היתרי בניה קיים בחוק, ולא אוכפים אותו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il