X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מסביר מדוע הוא מחמיר בענישה בניירות ערך: הפגיעה של עברייני שוק ההון באינטרס הציבורי היא רוחבית ומרחיקת לכת, כי כולנו מושקעים שם בכירה בפרקליטות: לא רצוי להעמיד לדין רק את החברה ללא נושאי המשרה
▪  ▪  ▪
כבוב. דיסוננס [צילום: פלאש 90]

"מעולם לא נתקלתי בדיסוננס כזה, כמו הפער בין המילים הגבוהות בפסקי דין בעבירות כלכליות, לבין ענישה מאוד מתונה. רק במקרים מאוד נדירים נשלחו אותם נאשמים למאסר. התוצאה הייתה בלתי מתקבלת על הדעת". כך אומר (13.2.15) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, המוביל את מגמת ההחמרה בענישה בעבירות ניירות ערך. הוא דיבר בכנס של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.
כבוב הוסיף, כי בעבר ישב בתיקי פשע חמור, והענישה שם הייתה חמורה בהרבה - למרות שגם שם מדובר על עבירות שנועדו להעשיר את כיסו של העבריין. "הפגיעה של עברייני שוק ההון באינטרס הציבורי היא רוחבית ומרחיקת לכת, כי כולנו מושקעים שם", הדגיש. "לא יעלה על הדעת שנאשם שהעשיר את כיסו בכמה מיליונים ייצא בשלושה חודשי עבודות שירות, וזו הייתה התוצאה ברוב המכריע של התיקים".
לדברי כבוב, "אני לא אגיד שהיה עליהום, אבל הייתה ביקורת מאוד קשה כאשר שלחתי נאשם לעשרה חודשי מאסר על שימוש במידע פנים". הוא הזכיר, כי כתב בגזר הדין שאין הבדל בין עבירה כזו לבין שוד בנק, וכי ענישה קלה יותר תעביר מסר שבית המשפט מקל ראש בעבירות אלו. בית המשפט העליון גיבה ענישה זו ואף קבע שיש להחמיר עוד יותר בעתיד.
החשש הגדול של כבוב
"החמרת הענישה אינה תוצאה של מדיניות שיפוטית, אלא משום שכיום יש הבנה הרבה יותר גדולה מאשר לפני כמה שנים לגבי חשיבות שמירת הטוהר בשוק ההון, שרוב הכסף בו הוא שלנו", הדגיש כבוב. "כל מעילה יכולה להביא את המשקיעים להעביר את כספם למדינות מתוקנות יותר. זה החשש הגדול שלנו. הגיע הזמן לתקן במעט את העיוות שהיה נהוג בענישה בעבירות כלכליות".
כבוב צופה, כי הכלל יהיה שחברה תשא באחריות על כל מעשה של אורגן שלה, והנטל יהיה עליה להוכיח שלא ידעה על מעשיו. "הכלל יהיה שחברה שלא תיישם פעולות אכיפה, תורשע בפלילים - גם אם לא עשתה שום דבר בעצמה וגם אם לא נהנתה מאותם מעשים", צופה כבוב לנוכח המדיניות המתגבשת של OECD. "שעה וחצי נחקרתי בידי 14 חוקרים מהארגון, זה היה ממש אינקוויזיציה", העיר בחיוך על מפגשו עם נציגי הארגון שביקרו בישראל.
עו"ד ציפי גז, היועצת המשפטית של מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך, אמרה, כי בשנים 2014-2012 נעשה שימוש רק שבע פעמים באפשרות לסגירה מותנית של תיקי ניירות ערך. מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, עו"ד אורלי דורון, ציינה שהשימוש בכלים המינהליים שבידי המדינה בתחום ניירות הערך נעשה בזהירות רבה.
הציבור אינו מבדיל
כבוב העיר, כי טועה מי שחושב ש"האכיפה המינהלית היא הלוקסוס של האכיפה", משום שעשויות להיות לה השלכות כספיות כבדות מאוד. עו"ד נוית נגב ציינה, כי הציבור אינו מבדיל בין מי שהוענש בהליך מינהלי לבין מי שהורשע בהליך פלילי. היא הוסיפה, כי יש לתת את הדעת על העובדה שהבדיקה המינהלית נעשית בידי אותה מחלקה המבצעת את החקירות הפליליות.
עו"ד שוני אלבק אמר, כי קיימת פגיעה בהתרעה כאשר רק תאגיד נושא בעונש, בעוד נושאי המשרה בו יוצאים נקיים. דורון הסכימה, שעל פניו מדובר בחוסר שוויון, הפרקליטות אינה ממהרת לעשות זאת, ובמקרים הבודדים שנעשה שימוש באפשרות זו - היה מדובר בתקדים בו התאגיד היה הנשכר העיקרי מהעבירה, אשר גם שאבה עידוד מאווירה ארגונית. "ככלל זה לא נכון להעמיד לדין תאגידים ולייתר את האורגנים. זו לא המדיניות הרצויה ובדרך כלל גם לא הנוהגת", הבהירה.
עו"ד אילן סופר אישר את דבריה של דורון והעיר, כי יש רשויות אכיפה אחרות, המגישות כתבי אישום רק נגד תאגידים. "זה עניין של מודָה וסוג של פרוטקשן: לוקחים את הקנס מהתאגיד ופוטרים את נושאי המשרה", טען.

תאריך:  15/02/2015   |   עודכן:  15/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כבוב: תורחב אחריות חברה למעשי עובדיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
רומז: מוטב שתובעים וסניגורים לא יתראיינו    פרקליטת מיסוי וכלכלה: מסיבות עיתונאים של המשטרה - שיבוש מהלכי משפט    השופט נויטל: שום שופט אינו מושפע בהחלטותיו מהתקשורת
איציק וולף
נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, הביע תקווה כי הסיכוי האחרון לשלום לא יילך לאיבוד    שר החוץ של גרמניה הזהיר את כל הצדדים המעורבים - קייב, מוסקבה והבדלנים הפרו-רוסים - מפני הפרת הפסקת האש
איציק וולף
שני אלמונים פרצו לבית קפה בקופנהגן שבו התקיים אירוע למען חופש הביטוי בהשתתפות האמן השוודי לארס וילקרס, שצייר לפני שנים אחדות את מוחמד ככלב    שגריר דנמרק בישראל: לא ניכנע לטרור ולאלימות
איציק וולף
עו"ד ספרד, הנחשב לאחד המובילים בישראל בתחום עתירות הפלשתינים בטענות להפרת זכויות אדם על-ידי ישראל, יעבור בקיץ לניו-יורק יחד עם משפחתו
עידן יוסף
מ-15 בפברואר: תחנת הרכבת בנתיבות נפתחת והנסיעה לת"א תימשך 72-65 דקות    בשלושת החודשים הקרובים תהיה הנסיעה מהתחנה החדשה חינם לכל היעדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il