X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מעבדה חדשנית וייחודית בפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר-אילן חוקרת את המבנה המרחבי של הדנ"א
▪  ▪  ▪
ד"ר איתי און [צילום: יח"צ]

בפקולטה לרפואה בגליל, פועלת מעבדה חדשנית וייחודית, החוקרת את המבנה המרחבי של ה-דנ"א וחשיבותו לגדילה ולהתפתחות גוף האדם ולאיתור מחלות. בראש המעבדה עומד ד"ר איתי און.
ד"ר און מסביר את פעילות המעבדה: "אם היה ניתן למתוח את מולקולת ה-דנ"א המכילה את המידע הגנטי שבכל אחד מתאי גופנו, אורכה היה כשני מטרים. במציאות, ה-דנ"א נמצא בתוך תא שגודלו נמדד במיליונית המטר. על-מנת להתאימה לגודל התא, מולקולת ה-דנ"א מקופלת במספר שלבים על-ידי חלבונים. בסוף התהליך המורכב, ה-דנ"א מסתדר במבנה מרחבי זעיר וסדור. המולקולה הנוצרת מה-דנ"אומהחלבונים נקראת כרומטין וצורתה המרחבית מכונה ארגון-העל.
רב הנסתר על הנגלה בהבנת התהליכים המולקולריים האחראיים לארגון-העל של הכרומטין. בשנים האחרונות הסתבר כי לארגון-העל של הכרומטין תפקידי מפתח בגדילה ובהתפתחותם של תאים. המבנה המרחבי של הכרומטין משתנה במהלך ההתפתחות, ובתגובה לשינויים סביבתיים, אך מעט מאוד ידוע על אופי השינויים שקורים במבנה הכרומטין וכיצד הם נוצרים. ידוע כי פגמים בארגון-העל של הכרומטין מובילים להתפתחות מחלות. בין השאר, הפגמים מסבירים מדוע יש עלייה בתדירות של עוברים עם כרומוזום 21 נוסף (תסמונת דאון) בנשים אחרי גיל 35. כמו-כן, ארגון-על לא תקין של כרומטין בעובר גורם להופעת מחלה גנטית נדירה הנקראת תסמונת קורנליה דה לאנגה, שהחולים בה סובלים מפיגור שכלי. בשנים האחרונות התגלה כי לכשלים בארגון-העל של הכרומטין תרומה לא מבוטלת גם להתפתחות מחלת הסרטן”.
תשובות לשאלות מדעיות
המחקר במעבדתו של ד"ר און מתמקד בניסיון להבין כיצד חלבונים מארגנים את מבנה הכרומטין בתאים בבריאות ובחולי. המעבדה משתמשת בשיטות ביוכימיות, מיקרוסקופיות, גנטיות ומולקולריות ובמכשור המתקדם הקיים בפקולטה, שהינו בין הטובים שיש בעולם המדע, במטרה לענות על שאלות אלה.
את המחקר במעבדתו של ד"ר און עורכים בשמרים. אלה הם בדיוק אותם שמרים המשמשים לאפיית לחם והכנת יין. אולם במעבדה יש לשמרים מספר תכונות חשובות, ההופכות אותם למערכת מודל מצוינת. שמרים הם יצורים חד-תאיים מיקרוסקופיים. קל מאוד לגדל את שמרים במעבדה וניתן לעשות עליהם מניפולציות שונות במטרה למצוא תשובות לשאלות מדעיות. "קיים דמיון רב בין התהליכים הביוכימיים והמולקולריים המתרחשים בתא השמר ובתאי האדם, ואנו יכולים להקיש במקרים רבים מתהליכים המתרחשים בתאים פשוטים, על המתרחש בגוף האדם בבריאות ובחולי”. ד"ר און מקווה כי בעתיד ישמשו תוצאות המחקר לאבחון מוקדם ולריפוי של בעיות פוריות ומחלות גנטיות. דגש מיוחד מושם במעבדה על חקר הסרטן. המחקר יאפשר לפתח דור חדש של תרופות כנגד הסרטן, המיועדות לטיפול תרופתי המותאם במיוחד לחולה (רפואה מותאמת אישית).
המחקר במעבדה ממומן על-ידי קרנות מחקר ישראליות ובינלאומיות, ובהן האגודה למלחמה בסרטן. במעבדה לומדים סטודנטים לתואר שני ולדוקטורט במדעי הרפואה. מחקריו של ד"ר און מתפרסמים בכתבי עת מדעיים יוקרתיים בארץ ובעולם.

תאריך:  16/02/2015   |   עודכן:  16/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעבדה חדשנית חוקרת את הדנ"א
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האם יש עוד מישהו הסבור שהאדם  ל"ת
נוצר ממוטיצה?  |  18/02/15 11:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
הרכישה - תמורת כ-200 מיליון דולר    זוהי הרכישה הראשונה של ענקית המחשוב ההודית בישראל, המתכוונת לבסס באמצעותה מרכז פיתוח מקומי בתחום ניהול היישומים העסקיים
אלעזר לוין
סגן נציב מס הכנסה לשעבר, יחד עם עו"ד שרון נהרי, גברו על 22 מתחרים    ירכשו, עם קבוצת פרטיים, מגרש ל-23 דירות בהדר יוסף תל אביב    ישלמו 1.33 מיליון שקל לקרקע לדירה לא-גדולה    גם השותפה לשעבר, חני הורוביץ, התמודדה
עופר וולפסון
הסטראט-אפ שגייס כ-1.2 מיליון שקל פיתח את GameOn Project, סוכן חכם לאיתור משחקי מובייל בהתאמה אישית
עידן יוסף
ועד עובדי הרכבת מסר שלמרות הודעתו לפני כשבועיים כי במסגרת העיצומים לא תצאנה רכבות מיוחדות - מתעקשת ההנהלה להטעות את הנוסעים ובניגוד לפרסומיה - הערב לא תצא רכבת מיוחדת למשחק חצי הגמר באצטדיון ארנה בירושלים
עופר וולפסון
עובדי רשות האוכלוסין במזרח ירושלים ובמסוף אלנבי פתחו בשביתה ללא הגבלת זמן על-רקע צעדים חד-צדדיים שנוקטת ההנהלה נגדם    יו"ר מרחב ירושלים בהסתדרות: "הגיע הזמן שמנכ"ל רשות האוכלוסין יתחיל להתייחס אל העובדים וייתן להם תשובות"    יו"ר הוועד: "מכניסים לנו יד לכיס, אך שוכחים שאנחנו כאן כדי לעבוד ויש לנו משפחות לפרנס"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il