X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לניצחון באיוו ג'ימה הייתה חשיבות מוראלית גבוהה במיוחד - גם לאמריקנים וגם ליפנים כ-70,000 חיילים אמריקנים עלו על האי, ש-22,000 יפנים הגנו עליו רוב החיילים היפניים ביצעו את הוראת מפקדיהם כלשונה: סירבו להיכנע, ולחמו עד מוות "הר סוריבאצ'י דמה לקבר ענק, שעמדו לסתום עליו את הגולל"
▪  ▪  ▪
מתוך הסרט "מכתבים מאיוו ג'ימה" [צילום: seret.co.il]

יותר מכל מסמל כיבוש האי איווֹ ג'ימה ("אי הגפרית"), בקצה הדרומי של איי יפן (1,200 ק"מ מטוקיו), את מלחמת העולם השנייה בזירת האוקיינוס השקט. ליתר דיוק - התמונה המפורסמת של הנפת הדגל על פסגת הר סוּריבאצ'י, שצילם ג'ו רוזנטל מ"אסושייטד פרס", והפכה אחר כמה שנים לאנדרטה ענקית בכניסה ליד בית-העלמין הלאומי האמריקני בארלינגטון - חמישה נחתים וחובש מתאמצים לנטוע את הדגל האמריקני על ההר.
בשבוע שעבר ציינו בארצות-ברית שבעים שנה לקרב על איווֹ ג'ימה, וחלק ממניפי הדגל האמריקני (כן - התמונה של רוזנטל מבוימת) חזרו לאי, שכיבושו עלה בחייהם של אלפי אמריקנים. השאר התאספו בוושינגטון בנוכחות גנרל דאנלופ, מפקד חיל הנחתים, והשגריר היפני לציין את האירוע.
מאז ניצחונם בקרב הימי במידוויי, דילגו האמריקנים, בהנחיית גנרל דאגלס מקארתור, מאי לאי באוקיינוס השקט, וסילקו מהם את היפנים. הקרבות היו עקובים מדם, ומאות נהרגו על כיבוש כל אי-- לפעמים אפילו אלפים.
נחישות
בתשעה-עשר בפברואר 1945, פחות מחצי שנה לפני כניעת יפן, נחת כוח המשימה האמריקני באיווֹ ג'ימה. היו בו כשלושים אלפי חיילים - רובם נחתים. לוטננט-ג'נרל לארי סנואודון, בן 93, היה אז קפטן בדיוויזיית הנחתים 4, שפיקד על פלוגת נחתים בת 230 איש. בתום חמישה שבועות קרב נותרו בפלוגתו רק 99 לוחמים, והוא היה פצוע. הכוח האמריקני, שהותש בנחישות היפנים להגן על רגבי מולדתם, תוגבר על-ידי ארבעים אלף חיילים נוספים; ורק אז הוכרעו 22,000 המגִנים היפניים.
היפנים התחפרו היטב במחילות, במערות ובמנהרות הטבעיות באי הוולקני, ועיכבו מאוד את התקדמות הכוח האמריקני. היו ימים, שהאמריקנים כבשו בהם, במחיר דמים נורא, רק חמישים מטר.
ב-26 במארס 1945 תם הקרב על איוו ג'ימה. כ-7,000 אמריקנים וכמעט 19,000 יפנים נהרגו בו. כעשרים אלף אמריקנים נפצעו בקרבות. רוב החיילים היפניים ביצעו את הוראת מפקדיהם כלשונה: סירבו להיכנע, ולחמו עד מוות. "הר סוריבאצ'י" - אמר השגריר היפני בארצות-הברית בטקס הזיכרון בוושינגטון - "דמה לקבר ענק, שעמדו לסתום עליו את הגולל".
בראש ובראשונה איוו ג'ימה הוא חלק מיפן, ונפילתו בידי זרים הייתה חילול הקודש. היפנים התעקשו על שמירת ריבונות ארצם, ותבעו זאת מהאמריקנים בכל משא-ומתן על-כניעה אפשרית - יחד עם שמירה על כבוד הקיסר.
לאמריקנים האי, ששטחו כ-21 ק"מ רבועים בלבד, היה חשוב בגלל שלושה מנחתים, שהיו עליו, ואפשרו לקדם אליהם מטוסים ומפציצים אמריקניים, שהופעלו לעבר יפן גופא.
תמונה שעשתה היסטוריה
לניצחון באיוו ג'ימה הייתה חשיבות מוראלית גבוהה במיוחד - גם לאמריקנים וגם ליפנים. התמונה של רוזנטל, שצולמה ביום הרביעי לקרבות, הפכה למנוף אדיר למוראל הגיסות האמריקניים במלחמה.
רוזנטל, שהיה עד אקראי להחלפת הדגל האמריקני המקורי, שהונף באי, בדגל גדול יותר, צילם את האירוע, ושלח את הפילם לפיתוח באי גואם. משם הגיעה תמונה לסוכנות "אסושייטד פרס", מעסיקתו, והופצה בכל רחבי העולם.
תמונה, שצילם צלם של חיל הנחתים, בהנפה המקורית, ותמונות של צלמי חיל הנחתים מההנפה השנייה, נשכחו, ואילו רוזנטל זכה בפרס פוליצר על תמונתו, שהרטיטה המונים ברחבי העולם החופשי.

תאריך:  20/02/2015   |   עודכן:  20/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
העוצבה, שצוידה במוטות, הנה חלק מהכוח, ששלחה גרמניה לכוח ההתערבות, שהקימה נאטו    כתוצאה מתקציב מועט, סובל הצבא הגרמני ממחסור בציוד, בנשק וברכב, וחיל-האוויר הגרמני אינו יכול לתחזק את מטוסיו
עופר וולפסון
סבא"א טוענת בדוח חדש כי אירן נמנעה מהרחבת בדיקות של מודלים יעילים יותר של מכונה המשמשת להעשרת אורניום במסגרת הסכם גרעיני עם שש המעצמות    רה"מ: דוח סבא"א מזכיר כי אירן מסרבת לגלות לעולם על הכנותיה
עופר וולפסון
לפני כשבועיים, ההובלה של מפלגת רה"מ על פני המחנה הציוני הייתה של 4 מנדטים, ובשבוע שעבר היא הובילה בפער של מנדט אחד    השבוע המחנה הציוני הוביל בשני מושבים, 24 לעומת 22
יצחק דנון
מנהלת חשבונות במשרד עורכי הדין טוענת שהתפטרה כדין מפוטרת כדי לטפל בבתה התינוקת, ושבע שנים מאוחר יותר טרם קיבלה את כל המגיע לה
יצחק דנון
השותף המנהל במשרד פאהן-קנה שימש כבורר במחלוקת על רכישת פעילותה של קבוצת כסלו בידי אייביטרנס, הטוענת שלא נימק את כנדרש הפסק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il