X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
[צילום: פלאש 90]
רוב מוחץ מחילוני ת"א בעד תח"צ בשבת
83% מתושבי תל אביב-יפו בעד הפעלת שירות תחבורה ציבורית בשבת, 14% נגד רק 18% מהנשאלים דתיים ומסורתיים
תחבורה שיתופית בלילה
האם חילונים שיצטרפו לקואופרטיב יסעו בקרוב בתחבורה שיפעילו ערבים והתשלום בה יוסדר ע"י יזם דתי?
▪  ▪  ▪
בימים אלה עמלה האגודה לתחבורה שיתופית בירושלים על הקמת קואופרטיב שיאפשר בעיקר לבליינים נסיעה שיתופית לחברי הקואופרטיב אחת לשעה למשך 5 שעות עד 1 בלילה. המסלול המתוכנן הוא מפסגת זאב דרך מרכז העיר, תלפיות, המושבה הגרמנית, מוסררה וגילה. עד למועד הפרסום הצליחה האגודה לגייס 22% מהסכום למימון ה"שבּוּס". מניה בקואופרטיב תעלה 50 ש"ח ומנוי חודשי 30 ש"ח (ס"ה 410 ש"ח לשנה). השירות יופעל בידי חברה ערבית ממזרח ירושלים והתשלום באמצעות אפליקציית HopOn שבעליה דתי. האם מודל תחבורתי זה אכן ייצא לפועל והאם יוכל להתמיד לאורך זמן? ימים יגידו.

סקר שערך רן שוחמי (28), סטודנט מאוניברסיטת תל אביב ופעיל למען תחבורה ציבורית בשבת, מצא כי 83% מתושבי תל אביב-יפו בעד הפעלת שירות תחבורה ציבורית בשבת, 14% נגד ול-3% אין דעה בנושא.
הסקר, שנערך כולו באינטרנט, הקיף 325 נשאלים - רובם חילוניים או לא-יהודים, ורק 11% דתיים ו-7% מסורתיים.
רק 3% מהחילונים ומהלא-יהודים שנשאלו מתנגדים לשירות בשבת, בעוד אחוז התומכים מקרב המגדירים עצמם דתיים הגיע ל-17.5%. בקרב המסורתיים כמחצית (52%) תומכים וכשליש (35%) מתנגדים.

סקר מוטה ומטעה

כותב הסקר מציג הנחות מסקנות מרחיקות לכת שמדעית לא ניתן היה להסיק מהסקר, ונראה כי נכתבו מראש. הוא אינו מבדיל בין הרמה של היישום בשטח והביקוש האמיתי לרמה ההצהרתית. כך לדוגמה, טוען שוחמי שאם תהיה תחבורה ציבורית בת"א יהיו שיוותרו על רכבם הפרטי, שיהיו בעלי רכב פרטי שיעדיפו נסיעה בתחבורה הציבורית ועוד כהנה וכהנה הנחות שהן לא יותר מאשר הצהרות בעלמא של נסקרים שמוכנים לומר הכל כדי לקדם את רעיון הפרדת הדת והמדינה.
הסקר מתעלם מאזורים דתיים בעיר בהם לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת בשום קונסטלציה, נותן אשליה כאילו ניתן ליצור חיבור בתחבורה דלילה, אינו כולל את דעתם של נהגים המועסקים בתחבורה הציבורית, כולל בני נוער שאין בבעלותם רכב ומשתמש בהם כנתון בר-סמך ואינו בודק את המעבר מרכב פרטי לאוטובוס כנגזרת של הפעלה בשבת בין חילוניים לדתיים.
כמו-כן, לא מחלק הכותב בין שימוש בתחבורה ציבורית לצורכי פנאי לבין שימוש בה לצורכי מסחר - נתון שאילו היה מוצג היה יכול להשפיע על התוצאות. אין בו את ההבחנה המתבקשת בין מעמד הביניים למעמד הנמוך והבחנות נוספות שמאפיינות סקרי עומק. הסקר מתעלם מההשלכה על יתר הערים, מההתנגדות הציבורית שעשויה להתעורר ואולי אפילו ממלחמת דת אלימה.
מר שוחמי סבור ש"מדובר בסוגיה דתית-פוליטית בלבד!", ומבקש לנתק את מחקרו מן ההיבטים שפחות נוח לו לעסוק בהם, בהם ההיבט הכלכלי, ההיסטורי, החוקי והדמוגרפי של העניין הטעון, שלהם השפעה רבה על ביקוש/אי-ביקוש. עצם העריכה של סקר במדיום אינטרנטי הפונה לקהל ממוקד שסביר להניח כי דעתו בנושא ידועה מראש תוך התעלמות כמעט מוחלטת מציבור שומרי המצוות ומאלה שאינם אך מכבדים את הדת גורמת לסקר להיות מוטה ופוסלת אותו מלהיות מקור נאמן להלכי הרוח בחברה.
אחוז הדתיים בעיר עולה
לתל אביב-יפו דימוי של עיר חילונית, אך בעיר מתגוררת גם אוכלוסייה דתית ומסורתית הכוללת מספר זרמים ומאפיינים. אומדן היקף האוכלוסייה הדתית היהודית-אורתודוקסית בעיר נערך לפני שבע שנים (1998), במסגרת הכנת תוכנית אב לבתי כנסת. אומדן רמת הדתיות בשכונות העיר השונות התבסס על שני מדדים: אחוז ההצבעה למפלגות דתיות ואחוז התלמידים הלומדים במסגרות דתיות בבתי ספר יסודיים ובגני הילדים של החינוך הממלכתי-דתי והחינוך
החרדי.
שיעור המצביעים למפלגות דתיות בכנסת היוצאת היה כ-14% בכלל העיר, אך בשכונות מסוימות בדרום העיר ובמזרחה הגיע ל-50% מכלל הבוחרים. זאת מבלי להכליל מפלגות מסורתיות דוגמת הליכוד, שאחוזים גבוהים ממצביעיה מגיעים מהציבור הדתי, ומתנגדת להפעלת תחבורה ציבורית בשבת בניגוד לסטטוס-קוו.
על-פי נתוני עיריית תל אביב-יפו, בכל אזורי העיר הייתה מגמת עלייה במספר הדתיים בהשוואה ל-1996. באזורים הוותיקים של העיר (רובעים 6-3) הקהילות הדתיות הצטמצמו ואוכלוסייתן הזדקנה, בעיקר עקב שינוים דמוגרפיים שחלו מתחילת שנות השישים ועד סוף שנות השמונים, שהתבטאו בהגירת משפחות צעירות עם ילדים למרחב המטרופולין. אולם במקביל, בעיקר בדרום העיר ובמזרחה, חל בשנים האחרונות תהליך של התקרבות אל הדת וגידול משמעותי בהיקף הקהילה הדתית החרדית-ספרדית בעיר. תהליך השינוי כולל קבוצות אוכלוסייה צעירות יחסית, ויש לו הקשרים חברתיים ותרבותיים. ניתוח הנתונים משנת 1998 דווקא מגלה כי לא רבים הם האזורים בעיר בעלי חילוניות מובהקת.
הסקר-שקר הנוכחי מתיימר להיות מוצלח מסקרים קודמים שנעשו בנושא, אך בפועל הוא נועד לשחרר קיטור ולשמש כלי לקידום אג'נדה, כפי שהטיב לבטא זאת רן שוחמי בעמוד הפייסבוק שלו בפוסט לכבוד הסמינר שלו בנושא: "להלן המסקנות בצורה לא רשמית ואקדמית: 1. ביבי, כ"ץ, לפיד ושלי שמים עליכם ז--! 2. המדינה תעשה הכל כדי שתקנו רכב פרטי! 3. לא תהיה פה תחבורה ציבורית ראויה גם בעוד 100 שנה. 4. חכו 10-5 שנים ולא בטוח שתוכלו לנסוע באוטו בשבת! בשם השם נעשה ונצליח!". כל מילה מיותרת.

פרישת הציבור הדתי בתל אביב-יפו לפי נתוני 1998
עוד על תחבורה ציבורית בשבת
תאריך:  22/02/2015   |   עודכן:  22/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוב מוחץ מחילוני ת"א בעד תח"צ בשבת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אופטימיות של חילונים
ים תיכונית  |  22/02/15 15:20
2
אופטימיות של האספסוף=הערב-רב! ל"ת
גימי-יהודי מיהודה  |  22/02/15 16:05
3
ביטוי לתרבות אנוכית
שאול א.  |  22/02/15 23:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
התחנה התת-קרקעית של הרכבת הקלה בתל אביב משלבת שלושה מפלסים: לקו האדום, לקו הירוק ולמפלס הכרטוס    במסגרת פרויקט בניית התחנה ייהרס גשר מעריב ובמקומו יוקם מעבר משוקע מרחוב יצחק שדה לרחובות לינקולן ולקרליבך
עידן יוסף
בהודעת הרכבת הרשמית נמסר כי הרכבת מירושלים תגיע ליעדה כרבע שעה אחרי כניסת השבת    משרד התחבורה אומר כי לא התקבלה כזו החלטה, אך אינו מכחיש את האפשרות שיופעלו רכבות בשבת
עידן יוסף
תדירות הנסיעות צפויה לגדול משמעותית, אך משך הנסיעה יתארך    קו חדש עד גבעת התחמושת    אוטובוסים יעברו גם במבוא מודיעין שם הוקם חניון "חנה וסע"
עידן יוסף
מכרז התשתיות הגדול בישראל יצא לדרך    רשאיות להשתתף בו חמש חברות שזכו במכרז
עידן יוסף
בימים אלו החל הליך איתור מנכ"ל חברת-הבת שתעסוק במסחר ובפיתוח במתחמי רכבת ישראל במסגרת חברת-בת חדשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il