X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ממחקר שנערך על-ידי חוקרים ישראלים עולה, כי גובהו הסופי של אדם נקבע במידה רבה (50%) מתנאי הגידול ברחם ובשנת החיים הראשונה
▪  ▪  ▪
הסביבה קובעת [צילום: פלאש 90]

המרכיב החשוב ביותר בקביעת גובהו העתידי של אדם הוא הסביבה שבה הוא חי בשנה הראשונה לחייו. כך עולה ממחקר שנערך בטכניון, באוניברסיטת תל אביב ובבית-החולים בני ציון, בשיתוף לשכות הבריאות בחיפה ובתל אביב.
במחקרם של פרופ' זאב הוכברג מהטכניון ועמיתיו, נבחן משקלם היחסי של הגורמים השונים הקובעים את השונות בגובהו של אדם בוגר. טווח השוני הקיים בין אנשים גבוהים לנמוכים עומד על כ-24 ס"מ.
במחקר זה התברר, כי מחצית מהשוני הזה נובע מגורמים גנטיים מולדים, ומחצית - מתנאי-סביבה. החוקרים התמקדו בשלב המכריע, שהוא שלב המעבר מגדילת-תינוק לגדילת-ילד (גיל 10.5 חודשים, בממוצע הישראלי). הם עקבו אחר שלב המעבר הזה והשלכותיו בקרב 162 זוגות תאומים - 56 זוגות של תאומים זהים (כלומר בעלי גנים זהים), 106 זוגות של תאומים שאינם זהים (בעלי גנים שונים), ו-106 זוגות אחים שאינם תאומים.
לדברי פרופ' הוכברג, "מחקרי-תאומים מאפשרים לבחון את 'מאזן הכוחות' בין גנטיקה וסביבה. וכאן גילינו את כוחה העצום של הסביבה בעיצוב האדם. זו למעשה ה'פלסטיות' של ההתפתחות, שפירושה שתנאים סביבתיים כגון: תזונה, מזג-אוויר ומצב חברתי ומשפחתי, משפיעים על תכונותינו הגופניות. מנקודת הראות האבולוציונית, הפלסטיות 'תופרת' לנו תכונות שיסייעו לנו בתנאי החיים העתידיים שלנו, ואת התנאים העתידיים האלה היא 'מנבאת' על סמך התנאים בהווה. מכאן שילדים שנולדו וגדלים בסביבה המאופיינת ברעב, יהיו נמוכים יותר, כדי שיידרש להם בעתיד פחות מזון. סביבה עשירה ושבעה, לעומת זאת, 'תצמיח' ילדים גבוהים".
מסקנת החוקרים, על-פי מחקר זה ומחקרים קודמים שניהל הוכברג, היא שגובהו הסופי של אדם נקבע במידה רבה (50%) מתנאי הגידול ברחם ובשנת החיים הראשונה. אף שלגנטיקה יש השפעה מהותית על גובה האדם, השפעת הסביבה עצומה. כאשר סביבה כוללת את הגורמים הבאים: מהלך ההריון, התזונה ומצב הבריאות בשנה הראשונה לחיים, ההורים ומבנה המשפחה, המצב הכלכלי והרגשי.
"בעקבות מהפכת הגנטיקה, נהוג כיום לייחס לגנים שלנו משקל רב בקביעת תכונותינו. ואכן, אין ספק שרבות מהתכונות שלנו הן מולדות או גנטיות. עם זאת, כפי שאפשר לראות במחקר שלנו, לתנאי הסביבה יש תפקיד משמעותי מאוד בקביעת תכונות אלה", אמר הוכברג.

מאמר בנושא פורסם בכתב העת Journal of Pediatrics. שותפיו של הוכברג במחקר הם: ד"ר אלינה גרמן מבני ציון ומקופת-חולים כללית, פרופ' צבי ליבשיץ, ד"ר אידה מלקין וד"ר אינגה פטר מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר יונתן דובנוב וד"ר חנה אקונס מלשכת הבריאות בחיפה, וד"ר מיכאל שמויש ממרכז לוקי בטכניון
תאריך:  04/03/2015   |   עודכן:  04/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסביבה קובעת את גובה התינוק
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא רק הגובה
אהרון שחר  |  4/03/15 11:26
2
butterfly effect believers
james0  |  4/03/15 15:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
התובע טוען שגורם עלום בתחנת משטרת אשדוד הגיש נגדו תלונה כוזבת כדי ללחוץ עליו במשפט שהתנהל נגדו ודורש פיצוי של 100,000 שקל
עידן יוסף
בלוגר הרכילות הודיע על פרישה מהרשימה    מלין על כך שלא שובץ בשידורי התעמולה וטוען כי "הוחבא" בשל היותו הומו    עלה ירוק: "אוהבים ומעריכים אותו"
אביתר בן-צדף
השינויים בדרכים התת-מימיות באוקיינוס הארקטי עקב המסת הקרח מחייבים להגדיל את סדר-הכוחות של חיל הים האמריקני באזור בעשרים השנים הקרובות - בעיקר, לנוכח המדיניות התוקפנית של רוסיה
איתמר לוין
סגן הנשיא יחליף למשך שנה את יצחק כהן, שנאלץ להתפטר לאחר ש-News1 חשף את עבירות המין שביצע והמשטרה פתחה בחקירה נגדו
עידן יוסף
אל מול תכתיבים אמריקניים, מזכיר השר לשעבר משה ארנס, היו כבר מנהיגים שעמדו במציאות קשה הרבה יותר עבור ישראל    "מה שאמור לעמוד לנגד עיניו של מנהיג ישראלי הוא אך ורק האינטרסים הישראלים"    "מניעי המתקפה על הנאום בקונגרס - פוליטיזציה וחוסר הבנה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il