הפיקוח על הביטוח יפעיל, עד סוף 2015, מערכת הוראות חדשה, שתחייב את סוכני הביטוח לתעד ולהקליט כל עסקה שהם עושים עם כל לקוח - הודיע (יום ג', 10.3.15) אוהד מועדי, מנהל מחלקת ביטוחי הרכוש בפיקוח על הביטוח. הוא דיבר בכינוס 1,500 סוכני ביטוח, הנערך השבוע באילת מטעם לשכת סוכני ביטוח.
מועדי אמר כי ההוראה המחייבת, שתוצא בעקבות טיוטה הנמצאת עתה בדיונים, מיועדת למנוע אי-הבנות וטעויות, ובעיקר להגן על הלקוח-המבוטח. בין היתר, יחייבו ההוראות את סוכני הביטוח לצעדים הבאים:
- בכל פניה למבוטח-בכח - בפגישה, בטלפון או בכל אמצעי אלקטרוני - עליהם להזדהות בשם מלא, ולמור את מספרי הטלפון שלהם. עליהם להבהיר, כי הלקוח זכאי להתקשר אתם בכל זמן סביר, כדי להגיב או לקבל מידע נוסף.
- בראשית השיחה יש להבהיר מיד מהי מטרתה. הדבר גם ימנע טרדה ואי-הבנות. למשל, סוכן שיציע ללקוח לרכוש ביטוח רכב, כאשר אין לו רכב.
- יש לדבר עם הלקוח בשפה המובנות לו. לדוגמה, אין לדבר בעברית מקצועית לעולה מחבר המדינות, שספק אם יבין כראוי.
- הסוכן חייב למסור מידע מוקדם מפורט על טיב המוצר, על הכיסוי, על הפרמיה ועל התנאים הנלווים.
- הסוכן חייב לתעד את השיחה בכתב. במקרה של שיחת טלפון, עליו להקליט. מידע המועבר באמצעים אלקטרוניים נרשם ממילא, ועל הסוכן לשמרו.
- הפוליסה עצמה חייבת להיות אך ורק בכתב, ויש לשלוח אותה למבוטח ללא דיחוי ובדואר רשום. מצד שני, בהתחשב בהתקדמות הטכנולוגית, ניתן להעביר את הפוליסה גם באמצעים אלקטרוניים, אם המבוטח יסכים לכך מראש.
- אם המבוטח דורש זאת, חייב הסוכן להעביר אליו ללא דיחוי ובכל עת את המסמכים וההקלטות הנוגעים לעסקה.
כתב News1 אומר, כי חלק מההוראות מחדדות נהלים קיימים. ההוראות נוגעות לביטוחי רכוש, כולל רכב.