X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע שעו"ד יעקב הרכבי אומנם התרשל במצגיו לבני משפחתו בנוגע לקרקעות בארסוף הישנה, אך הם ידעו מהו המצב התכנוני ואין עילה לחייבו בפיצוי
▪  ▪  ▪
חוף השרון. לא לבנייה [צילום: אורי נווה]

בית המשפט העליון ביטל (יום א', 15.3.15) את חיובו של עו"ד יעקב הרכבי לפצות כמה מבני משפחתו ב-3.2 מיליון שקל, בשל עסקות לרכישת קרקעות בארסוף הישנה.
הרכבי היה נשוא לאחותה של תמר אידלמן, רעייתו של אברהם אידלמן - שניים מן התובעים. תובעים נוספים העט בתם קרן ליבנה-אידלמן, חתנם מיכה אבני ומנכ"ל הפניקס לשעבר, ד"ר איתמר בורוביץ, שרעייתו אסתר הייתה אמו של אבני. הקרקעות בהן מדובר שוכנות בין גבול קיבוץ שפיים, מצפון ועד למתחם בו פעל בעבר מפעל תעש, שעמד להתפנות מהמקום, בסמוך לשכונת היוקרה ארסוף. מדובר בשטחו של הגן הלאומי חוף השרון.
התובעים טענו, כי בשנת 1999 שכנע אותם הרכבי לרכוש קרקעות אלו, באומרו שייעודן עומד להשתנות לבנייה, וכי רק בשנת 2004 התברר להם שמדובר בגן לאומי שלא ניתן לבנות בו. הרכבי טען, כי הרוכשים ידעו שמדובר בעסקה ספקולטיבית, וכי הם בדקו את מצב המקרקעין לפני שרכשו אותן.
השופט יצחק עמית קיבל את ערעורו של הרכבי, לאחר שהתערב בצורה נרחבת בממצאי עובדה שקבעה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר דפנה אבניאלי. עמית מצא, כי הרוכשים ידעו בזמן אמת שמדובר ברכישה ספקולטיבית, שכן ייתכן שלא יינתן אישור לשינוי ייעוד הקרקע. הוא ביסס ממצא זה על המחיר הנמוך מאוד בו נרכשו המגרשים ועל מסמכים מזמן אמת שהיו בידי התובעים, וציין שהרכבי עצמו רכש קרקע באותם תנאים והופתע מהכישלון בשינוי הייעוד.
עמית אומר, כי התובעים אכן הסתמכו על הרכבי ונתנו בו אמון בשל הקירבה המשפחתית, והרכבי אכן חטא ברשלנות מקצועית ובמצג שווא רשלני בדרך בה הציג בפניהם את הסיכויים והסיכונים שבעסקה. אולם מבחינה משפטית לא מצא עמית מקום לחייבו בתשלום פיצוי. הוא קובע, כי אין מקום לחייב את הרכבי בתשלום פיצויי ציפייה - דהיינו: השווי העתידי של הקרקע אילו היה ניתן לבנות עליה - שכן הוא לא מכר להם את הקרקעות, הוא לא הפר חוזה איתם וכאמור התרשלותו לא הייתה מובהקת משום שהרוכשים אמורים היו לדעת את המצב לאשורו.
עמית גם דחה את דרישת הרוכשים לפיצוי בגין אובדן הזדמנות חילופית - דהיינו: מה היו יכולים לעשות בכספם אלמלא רכשו את הקרקעות - באומרו שפיצוי כזה קיים ברמה התיאורטית, אך קשה להוכחה ברמה המעשית ואכן לא הוכח במקרה הנדון. לבסוף קיבל עמית את ערעורו של הרכבי וביטל את חיובו להשיב לתובעים את ההוצאות שהיו להם בגין הרכישות, שכן התובעים לא הוכיחו את הפער שבין שווי המגרשים שרכשו לבין שוויים ה"נכון" ואת שוויים הנוכחי. עוד אומר עמית, כי בניגוד לקביעותיה של אבניאלי - גם לא הוכח שהתובעים שילמו להרכבי שכר טירחה ודמי ייזום תמורת טיפולו בעסקות.
לנוכח העובדה שהרכבי אכן התרשל, נמנע בית המשפט העליון מלפסוק לזכותו הוצאות בעליון לאחר שביטל את חיובו ב-100,000 שקל הוצאות במחוזי. השופט נעם סולברג הסכים עם עמית, בעוד המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין סבר בדעת מיעוט שיש להטיל על הרכבי חובת השבה של דמי ייזום בסך 33,000 דולר ולחייבו ב-50,000 שקל בגין ההוצאות במחוזי. את הרכבי ייצג עו"ד אהוד שטיין, ואת הרוכשים - עוה"ד יהודה ברמי ויצחק דוידוב.

תאריך:  15/03/2015   |   עודכן:  15/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: עו"ד הרכבי לא ישלם 3 מלש"ח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
במלחמה הבאה תטיל אירן ללא כל התרעה מראש שתי פצצות על מרכז תל אביב בשעה 15:00 שיסבו נזק רב    כל המכוניות בנתיבי איילון יישרפו, הבניינים הגבוהים יקרסו ומחשבים ואלקטרוניקה ברדיוס של 30 ק"מ ייצאו מכלל שימוש
מחלקה ראשונה
בתפקידו האחרון כיהן דור כמנהל התפעול של קניון G בכפר סבא, מקבוצת גזית גלוב ישראל, ובתפקידי ניהול בכירים בתחום השיווק והתיירות
איציק וולף
יו"ר יש עתיד סייר בדרום יחד עם בכירי מפלגתו    "ביבי ובוז'י רוצים לבזבז על עניינים פוליטיים את הכסף שצריך להגיע לאזרחי ישראל"
אלעזר לוין
מנהל מחלקת הגסטרו בבית חולים איכילוב פותח מרפאה פרטית מול "אסותא"    ישלם 90 שקל למ"ר לחודש    מאן נכסים: המרכז הרפואי יהיה "המילה האחרונה" בתחום זה
איציק וולף
תוכנית הצהרים הוותיקה של גלי צה"ל, בהגשת בני בשן, יורדת משידור באופן מפתיע    ח"כ לשעבר אריה אלדד הציע לבשן: תקדיש לדקל את מילותיה האחרונות של מארי אנטואנט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il