חברות הביטוח מגדל, הפניקס והראל יחזירו למבוטחים 31 מיליון שקל במסגרת הסכם פשרה בתביעה ייצוגית נגדן. כך קובע (יום ד', 18.3.15) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב,
רחמים כהן.
התביעה הייצוגית הוגשה בשנת 2008, בטענה שחמש חברות ביטוח גובות את דמי הניהול בביטוחים משתתפים ברווחים אחת לחודש, ולא אחת לשנה. לטענת התובעים, בשל כך נגרעים מהמבוטחים הרווחים שהיו יכולים לצבור על דמי הניהול בזמן שבין הגבייה בפועל לבין סוף השנה. החברות הכחישו את הטענות לגופן ובמקביל טענו שהתביעות התיישנו ברובן. בהמלצת השופטת
ענת ברון ניהלו הצדדים מו"מ לפשרה, ברון סירבה לאשר את ההסדר הראשון שהוגש לה, מונה בודק מטעם בית המשפט ולבסוף הוגש הסדר מתוקן. בין לבין, נמחקו התביעות נגד כלל ביטוח ומנורה.
ההסדר יחול על מי שהיו מבוטחים בפוליסות בהן נהגו החברות בצורה הנטענת בתביעה, ואשר הונפקו בשנים 2003-1992. מדובר על גביית דמי הניהול בצורה הלקויה משנת 2001 ועד למועד בו הפסיקה כל חברה את ביצועה (מגדל והפניקס - בינואר 2006; הראל - בינואר 2010). ההסדר גם מציין שורה של סוגי פוליסות שבעליהן לא יהיו זכאים לקבלת ההחזר, אם משום שקיבלו ממילא סכומי יתר בדרכים אחרות ואם משום שהן בוטלו בטרם היו זכאים לקבלת תגמולים. החברות מעריכות שמדובר בכמה עשרות אלפי מבוטחים.
על-פי ההסדר, מגדל תחזיר 14.7 מיליון שקל, הפניקס תחזיר 7.8 מיליון שקל, והראל - 8.5 מיליון שקל. סכומים אלו הם 53% מן ההפרש בין שתי שיטות החישוב של גביית דמי הניהול (השיטה החודשית בה השתמשו החברות והשיטה השנתית בה לטענת התובעים היה עליהן להשתמש). עוד נקבע, כי התובעים יקבלו כל אחד 2.5% מסכום ההחזר של החברה שתבע, דהיינו: 775,000 שקל בסך-הכל. החברות גם ישלמו 3.9 מיליון שקל לבאי-כוחם של התובעים, עוה"ד איל גולדנברג ועדי קסטנבאום, כך שבסך-הכל ישלמו החברות למעלה מ-35 מיליון שקל.