X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
החברה הפסידה בתוך שנתיים מיליון שקל מבקשת עזרה מהחברה-האם גזית-גלוב - עוד 105 מיליון שקל הסיבה העיקרית להפסדים - העלויות היו גבוהות ב-441 מיליון שקל מהתחזית דוח חושף את הסיבות להפסדים
▪  ▪  ▪
מנכ"ל חברת א.דורי בניה אסף מור [צילום: יוני רייף]

דורי בניה הפסידה שנת 2014 כ-377 מיליון שקל. כך מוסרים הדוחות הכספיים של החברה, שפורסמו (יום א', 22.3.15). הפסד זה גבוה כמעט פי שלושה מההפסדים ב-2013, שעמדו על 128 מיליון שקל "בלבד". בשנתיים האחרונות צברה דורי הפסד של 505 מיליון שקל - הפסד-שיא, הגבוה ביותר שצברה חברת נדל"ן ישראלית כלשהי בשנים האחרונות.
לאור ההפסדים הכבדים, החליט דירקטוריון דורי לפנות לחברה-האם, גזית-גלוב, ולבקש ממנה קו אשראי נוסף של 105 מיליון שקל. קו אשראי זה - אם גזית-גלוב תסכים לתת אותו - יעלה את מסגרת האשראי של דורי מ-415 מיליון ל-520 מיליון שקל. דורי נאלצת לבקש הלוואה נוספת מבעלי השליטה, מאחר שניצלה בפועל את כל ההלוואות שקיבלה עד עתה, כדי לכסות את הפסדי הענק.
הסיבה העיקרית להפסדי הענק הם, שעלויות הבנייה בפועל, בפרויקטים של בניה למגורים, היו גבוהות ב-441 מיליון שקל מההערכות המוקדמות. המדובר בפרויקטים שבסך השקעה בהם הוא כ-5 מיליארד שקל, כך שמדובר בסטיה של כ-כ-9%. ועדה מקצועית מיוחדת בדקה את הנושא ואיתרה, באמצע 2014, את טעויות ההערכה ואת ההפסדים.
הפסדי הענק פגעו, כפי שאפשר היה לשער, ביציבות הפיננסית של החברה. בעלי ניירות ערך שלה הגישו תביעות יצוגיות בנוסף, יזם תובע 42 מיליון שקל. גזית-גלוב, בראשות חיים כצמן, אמורה להחליט האם ועד מתי תמשיך "לשפוך" כספים לחברה המפסידה. גזית-גלוב גם עשויה למכור את החברה, כמובן במחיר נמוך.
דוח ארד: הקטינו או התעלמו מהוצאות, הגדילו הכנסות
רואה החשבון מיכאל ארד מונה על-ידי החברה לפני שישה חודשים, לבדוק את הסיבות להפסדי הענק. הדוח שהגיש בשבוע שעבר מגלה שההפסדים הצטברו כתוצאה מעשרות סטיות מהנהלים המקובלים - הגדילו הכנסות ללא סיבה, ובעיקר הקטינו הוצאות ללא הצדקה.
דוגמה בולטת היא ההחלטה להקטין את ההוצאות ב-64 מיליון שקל, תחת השם "יעדי חיסכון". בפרויקט אחד התברר, שיש חריגה של 14 מיליון שקל בבניית השלד והמעליות, אך במקום לרשום אותה מיד, פיזרו אותה על פני חודשים רבים (צעד מוזר מבחינה חשבונאית!) בפרויקט אחר נקנסה החברה בכ-7 מיליון שקל, והוצאה זו פשוט לא נרשמה!
הוצאות של עשרות מיליוני שקלים הוסתרו, על-ידי כך שההפרשה לבדק (אחריות ותיקונים) הייתה, בשנה מסוימת כ-15 מיליון שקל, בעוד שהיה צורך להפריש, ככל הנראה, כ-45 מיליון שקל.
מצד שני, עסקו בכירי החברה ב"יצור" הכנסות שלא היו. לדוגמה, הם רשמו הכנסה צפויה מפרויקט, כאשר המו"מ על העסקה עוד היה בשלב מוקדם, ועדיין לא נחתם חוזה! במקרים אחרים הכירו בהכנסות לפני המועד המקובל על-פי כללי החשבונאות.
רבות מהטעויות הללו, מציין ארד, היו נמנעות, לו הייתה בחברה בקרה תקציבית ראויה. בפועל, הבקרה החודשית לא היה מעמיקה כנדרש. הבקשה הרבעונית נערכה במסגרת ישיבות קצרות. הבקרה הופסקה לגמרי לקראת סוף הבנייה של כל פרויקט.

תאריך:  22/03/2015   |   עודכן:  22/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיים  כצמן / Haim Catzman
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית התירה בשבתות האחרונות נסיעות רבות לפני צאת שבת בניגוד לחוק האוסר גמישות תפעולית בקווים אלה    נסיעות שבת נצפו בין היתר באור עקיבא, קריית אונו, אשדוד, פרדס חנה, נהריה, חולון, חדרה ועוד
יצחק דנון
מבקש לבטל את פסק הבוררות שחייב אותו לשלם 4.8 מיליון שקל לאלי טביב    טוען: כפירתו של טביב בחובות העבר תביא את הנושים לפעול נגד הקבוצה
יצחק דנון
כ.ד ייעוץ וניהול מבקשת להורות לחברת ה.ב איכות ויזמות להמשיך בקיומו של ההסכם להפעלה משותפת של בית הספר לבטיחות במתקני אינטל
יואב יצחק
אב הבית לשעבר תבע ממשרד הביטחון קיצבה בטענה שנפגע ב"חומת מגן" ואינו יכול לעבוד יותר מחצי משרה    כעבור מספר חודשים החל לעבוד בבית רה"מ, וכיום טוען שעבד בו 400 שעות בחודש
איתמר לוין
מח"ש: ניצב-משנה מרדכי חריב ניסה לחבק ולנשק בכוח צעירה, שביקשה ממנו סיוע בהחזרת בן-זוגה לשירות במשטרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il