X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע: חוק נכסי נפקדים חל על נכסים המצויים במזרח ירושלים ואשר תושביהם מתגוררים ביהודה ושומרון, אך ניתן להפעיל אותו רק במקרים נדירים ביותר ובאישור היועץ המשפטי והממשלה
▪  ▪  ▪
תוצאות אבסורדיות [צילום: פלאש 90]

חוק נכסי נפקדים חל על נכסים המצויים במזרח ירושלים ואשר תושביהם מתגוררים ביהודה ושומרון, אך יש להפעילו רק במקרים נדירים ביותר. כך קובע (יום ד', 15.4.15) נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס, בראש הרכב בן שבעה שופטים.
גרוניס מזכיר, כי החוק נחקק מיד לאחר הקמת המדינה ונועד לטפל ברכושם של פלשתינים שעזבו את הארץ, ובעיקר - להעמידו לצורך התיישבותם של העולים שהגיעו בהמוניהם. בשל כך, הוא אומר, החוק נרחב ונוקשה - וספק אם הוא היה עומד כיום בביקורת שיפוטית, בשל היותו סותר עקרונות של חוקי יסוד. אולם מאחר שהחוק קדם בהרבה לחוקי היסוד, הרי שהוא עודנו בתוקף.
לצד זאת מדגיש גרוניס, כי החוק בלשונו הנוכחית עלול לגרום למצבים אבסורדיים, למשל: ישראלי העובר מתל אביב לאריאל - הרי שדירתו בתל אביב הופכת לנכס של נפקד, ולכאורה יכול האפוטרופוס הכללי להשתלט עליה. עם זאת, גרוניס שב ומאמץ את הפסיקה הקיימת, ולפיה בשל לשון החוק - אין מנוס מקביעה שהוא חל על נכסים במזרח ירושלים (שהיא כידוע חלק מישראל) ואשר בעליהם מתגוררים ביהודה ושומרון.
אולם, ממשיך גרוניס, יש לקבוע האם ניתן להפעיל את החוק הלכה למעשה. הוא מזכיר, כי המדינה עצמה נהגה במשך עשרות שנים להימנע ככל האפשר מהפעלתו לגבי נכסים כאלו, וזאת בהנחיית היועצים המשפטיים לדורותיהם - וקובע שכך יש לנהוג גם להבא. לאור זאת פוסק גרוניס:
"על הרשויות המוסמכות להימנע, ככלל, מעשיית שימוש בסמכויות מכוחו של החוק לגבי הנכסים הנדונים. בתוך כך לא ראיתי מקום לסתום את הגולל ולמנוע כל אפשרות שהיא להפעיל את החוק על נכסים אלה. הנחתנו היא שייתכנו מקרים, אף אם נדירים שבנדירים, שבהם עשויה להיות הצדקה לנקוט צעדים כאמור לגבי נכסים במזרח ירושלים של תושבי איו"ש. במקרים אלה, ביצוע פעולה כלשהי לפי החוק, יחייב קבלת אישור מוקדם לכך מהיועץ המשפטי לממשלה עצמו והחלטה של הממשלה או של ועדת שרים מטעמה".
הנשיאה מרים נאור העירה, בהצטרפה לדעתו של גרוניס, כי היא מתקשה לראות אפילו את אותם מקרים "נדירים שבנדירים" בהם ניתן יהיה להפעיל את החוק בקשר לנכסים אלו. התוצאה הייתה שבית המשפט העליון דחה שני ערעורים על הפעלת החוק בנוגע לנכסים כאלו במזרח ירושלים. המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין והשופטים סלים ג'ובראן, אסתר חיות, חנן מלצר ויורם דנציגר הסכימו עם גרוניס.

תאריך:  15/04/2015   |   עודכן:  15/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מצמצם נכסי נפקדים במזרח ירושלים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
היועץ הוא יועץ ולא פוסק
ישעיהו ג  |  15/04/15 18:14
2
חוצפה בג"צית טיפוסית
דניאל143   |  15/04/15 19:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
כל העצורים מגזרת שכם    בעצורים גם מבוקשים שהיו כלואים בעבר בישראל
צבי מגן, שרה פיינברג, אילן שקלרסקי
נוצר רושם שרוסיה מזהה הזדמנות למלא תפקיד פעיל יותר מאשר בעבר בתהליך המדיני, וזאת כחלק מהמאמץ לקידום האינטרסים הגיאופוליטיים שלה באזור. בראיית מוסקבה, ביכולתה לקדם את הדיאלוג בין ישראל לפלשתינים בהתבסס על היחסים הטובים בינה לבין שני הצדדים
יעקב עמר
בעוד שהנכבה היא "אסון" 1948 ה"נכסא" היא אסון 1967. כשערבי אומר "נכסא" כוונתו היא למה שאצלנו קרוי "מלחמת ששת הימים". בעוד ש"נכבה" תורגמה לעברית כ"אסון" או "שואה", באורח פלא המילה הערבית "נכסא" מעולם לא תורגמה לעברית. ובכן קבלו את תרגומה: נסיגה זמנית
דוד בדין
עם תום הבחירות וכינונה של ממשלה חדשה, יש לנצל את ההזדמנות להתניית יחסים חדשים עם הרש"פ תוך הקפדה על ביטול האמנה הפלשתינית, ביטול מערכת הלימודים ברש"פ והפסקת קידום זכות השיבה
שמעון זיו
מירה עווד אומרת בערוץ 10: אל תשוו אותנו למדינות ערב, אבל מה אפשר לעשות שבמידה והארץ תיכבש על-ידי הפלשתינים זו תהיה תמונת המצב גם בישראל. די גם אם נציין כי מנהיגה הנערץ של חנין, ערפאת נולד בקהיר על-פי תעודת הלידה שלו, אז מי כאן מהגר ומי נולד בארץ?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il