בשנים 2014-2013 לא הוכנה תוכנית עבודה שנתית לביצוע ביקורת למניעת הדרכה לא חוקית של תיירי חוץ ופנים בישראל. בנוסף נמצא, כי פעולות האכיפה שביצע המשרד בנוגע לפעולות הדרכה לא חוקית לא מוצו, ובכך נפגעה אפקטיביות האכיפה. כך מוסר (יום ג', 5.5.15)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
אף שלפי מסמכי משרד התיירות קיימת "תופעה של אי-הקפדה של מורי הדרך לענוד רישיון במקום בולט כפי שמחייב החוק", מינואר 2013 ועד אוגוסט 2014 לא הטילו מבקרי המשרד קנסות על מורי דרך שלא ענדו את רישיונם במקום בולט. כמו-כן, במשרד אין רישום מסודר ושיטתי של מקרים שבהם נמצאו מורי דרך שלא ענדו את רישיונם כנדרש.
במאי 2014 הופיעו באתר האינטרנט של משרד התיירות פרטיהם של 4,187 מורי דרך. מבדיקת משרד מבקר המדינה עולה, כי ל-286 מהם (7%) לא היה באותו מועד רישיון תקף כנדרש.
הפקרות בתחום רכבי האשכול אחד השירותים המוצעים לתיירין הוא סיור פרטי מודרך בתשלום ברכב אשכול. שירות זה ניתן רק על-ידי מורה דרך מוסמך שקיבל רישיון להדרכה ברכב כזה. למרות שהמפקח על התעבורה ב
משרד התחבורה מינה ועדה מייעצת בנושא רכבי אשכול, לא הונחו בפניה תחזיות ונתונים סטטיסטיים בדבר מספר התיירים המשתמשים וצפויים להשתמש ברכבי אשכול, כדי שתוכל לבסס עליהם את החלטותיה.
משרדי התחבורה והתיירות לא היו שותפים בגיבוש התיקון לצו תעריף המכס משנת 2009 ולא ידעו על קיומו עד סוף שנת 2012, ולכן המשיכה ועדת אשכול לדון באישור רכישת רכבי אשכול חדשים בפטור ממס עד אותו מועד, ורק בינואר 2013 הפסיקה את פעילותה. אף שהמשרדים העלו את הצורך לתקן את הצו ולהבהיר את קיומן של הדרישות כתנאי למתן הפטור ממס, במועד סיום הביקורת, בספטמבר 2014, טרם גיבשו משרד התיירות, משרד התחבורה ורשות המיסים הסדר שיחזיר לפעולה את ועדת רכבי אשכול, והתחום של מתן פטור ממס על רכישת רכבים אלה והשימוש בהם נותר ללא פיקוח.
כמו-כן, ועדת אשכול לא דיווחה לרשות המיסים על בעלי רכבי אשכול שלא מסרו לה כנדרש דיווח שנתי על ימי השימוש ברכב לצורך הסעה והדרכה של תיירי חוץ. עוד התגלה כי בשלושת העשורים האחרונים נשאר מספר רכבי אשכול כ-450 (באמצע שנת 2014 היו 467 רכבים), למרות הגידול הניכר במספר תיירי החוץ בשנים אלו. בדיקת אתר האינטרנט של משרד התיירות בשפות אנגלית וצרפתית העלתה כי אין בו מידע על האפשרות להיעזר ברכבי אשכול במהלך הביקור בישראל.