יו"ר נמל אשדוד לשעבר,
גדעון סיטרמן, התערב בניהול השוטף של הנמל ואף ניסה לדחוף מינויים בלתי תקינים ועל-רקע פוליטי של פעילותו בליכוד. כך קובע (יום ג', 5.5.15)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
במקרים שנבדקו הפנה סיטרמן מציעים פוטנציאליים לגורמים בתוך החברה לאחר שהחברה החלה בתהליכי רכש, דבר שלא היה ראוי לעשותו. עד מועד סיום הביקורת לא סיימה החברה את תהליכי הרכש הללו. סיטרמן נקט פעולות שהן בתחום הניהול השוטף של החברה וקיבל החלטות על דעת עצמו מבלי לשתף את חברי הדירקטוריון.
הרמ"ט הציע את בנו ראש מטהו של סיטרמן, דניאל חלפין, הציע כמועמדת לתפקיד של מתאם ביקורים וסיורי אח"מים בחברה את שמה של חברת מרכז ליכוד, אשר אין לה השכלה קודמת או ניסיון בתחום התקשורת. לדברי סגיס, סיטרמן טען שמינוי זה חשוב לשר
ישראל כץ. החברה יצרה עבורה באופן מלאכותי תפקיד אשר לא היה קיים ולא אויש לאחר מכן, ואף נקבה בשכר של 20,000 שקל בחודש - כפול מהשכר דרך חברת כוח אדם. בסופו של דבר, בשל לחצי ועדי העובדים, לא הועסקה מועמדת זו בחברה.
חלפין העביר לסגיס רשימת שמות של שישה מועמדים למכרז לאיתור סוורים. הרשימה כללה את שם בנו של חלפין; עקב בכירותו יש בפעולה זו התערבות פסולה בהליכי מכרז, אף כי הודיע מראש שאם בנו ייבחר - הוא יתפטר מעבודתו בנמל. סגיס העיד, כי סיטרמן אמר לו ש"השמות הללו חשובים לשר"; כץ הכחיש את הדברים. ועוד: סיטרמן פעל להתקשרות החברה עם גורם חיצוני בתחום סדנאות פרישה לעובדים, שלא במסגרת הליך התואם את נוהלי החברה.
ביצוע תקציב ההשקעות החדשות של החברה בשנים 2012-2011 היה נמוך מאוד (20%-15%) ובשנת 2013 - בשיעור של 35%; גם ביצוע ההשקעות שאושרו בשנים קודמות לאותן שנים (2013-2011) היה בשיעור 58%-38%. מנכ"ל החברה דאז, שוקי סגיס, והנהלתה הוציאו לפועל באופן חלקי ביותר את החלטות הדירקטוריון בדבר ביצוע תקציב ההשקעות, לא ניהלו מעקב אחר ביצוען ולא הוציאו לפועל פרויקטים גדולים אשר היו נחוצים לפיתוחה ולקידומה של החברה.
במהלך 2011 ועד לסוף שנת 2012 לא עמד הדירקטוריון על חומרת העניין: לא התייחס לביצועים הנמוכים של תקציב ההשקעות, לגורמים לכך ולהשלכותיהם על תפקוד החברה ועל יעילותה. הנהלת החברה כשלה בתפקודה בכל הקשור להכנת תקציב השקעות ריאלי וליכולתה לבצע יעדי השקעות ולהוציא לפועל תהליכי רכש מורכבים.
לא רוכשים ציוד חיוני ממועד החלטת הדירקטוריון לשפץ גוררת ולרכוש גוררת חדשה, דצמבר 2010, ועד דצמבר 2014, לא עסקה החברה כלל בהוספת גוררת נחוצה, וכך נפגע תפקודה התקין. התנהלות המנכ"לים - סגיס, יוסי סבן ויצחק בלומנטל - והסמנכ"ל לתפעול, ים ומסופים, אלדד וקסמן, בעניין הגוררת הייתה כושלת, ויכולתה של החברה להתמודד עם תהליכי רכש של ציוד מקצועי מורכב שערכו הכספי רב מוטלת בספק.
אף שרכישת סימולטור מנופים עשויה הייתה לתרום להגברת התפוקה, לשיפור מיומנות המנופאים ולהגברת הבטיחות, ניהלה החברה את התהליך לרכישתו במשך כמה שנים, באופן לא ממוקד ומסורבל ולא הניב תוצאות.
אף שסמנכ"ל כספים ויועץ משפטי הם תפקידים מרכזיים בחברה והכרחיים לפעילותה התקינה, לא מינתה הנהלת החברה עובדים קבועים למשרות הללו במשך כשנתיים, והדירקטוריון ורשות החברות לא פעלו לקידום הנושא במשך כשנה.
שר האוצר, שר התחבורה ורשות החברות לא מינו יו"ר לדירקטוריון ולא אישרו מינוי כזה בין יוני 2011 לבין מאי 2012. מאז פרישתו של סיטרמן במאי 2014 לא מונה יו"ר דירקטוריון חדש לחברה. כמו-כן, בניגוד לקבוע בתקנון החברה, בשלוש השנים האחרונות לא מינו השרים שלושה דירקטורים שהם עובדי מדינה. האסיפה הכללית של החברה לא התכנסה במשך שלוש שנים, מדצמבר 2010 ועד למועד סיום הביקורת בדצמבר 2013.
משרד המבקר רואה בחומרה שפירא מסכם: "המנכ"ל וחלק מסגניו לא מילאו את תפקידם כראוי, הזניחו תהליכי רכש שהיו באחריותם וניהלו אותם בצורה לקויה ביותר; הם ביצעו באופן חלקי ביותר את תקציב ההשקעות ובחלק מהמקרים העדיפו להעביר זאת לחברת נמלי ישראל, פיתוח ונכסים.
"גם הדירקטוריון לא מילא את תפקידו כמפקח על פעולות החברה, שכן לא בוצעו תהליכי רכש ותקציב ההשקעות בוצע באופן חלקי בלבד. סיטרמן נקט פעולות שהן בתחום סמכות הניהול השוטף של מנכ"ל החברה בכמה מקרים. גם רשות החברות לא ניהלה מעקב ראוי אחר איוש משרות בכירות ולא פעלה למינוי דירקטורים ולכינוס האספה הכללית.
"משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התנהלות החברה בנושאים אלה ומעיר לחברה ולרשות החברות, כי התנהלות בלתי תקינה של ההנהלה הבכירה ופגיעה בסדרי הממשל התאגידי שלה מקשים על תפקוד החברה ועל יכולתה להשיג את מטרות הקמתה".