X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המורים קיבלו תוספות שכר בשל הרפורמה בבתי הספר התיכוניים, אך קצב ההצטרפות אליה איטי, יישומה חלקי, התקציבים לא מנוצלים כיאות והתלמידים אינם מפיקים את מלוא התועלת
▪  ▪  ▪
קצב הצטרפות איטי [צילום: פלאש 90]
אוהבים ישיבות
חלקן של ישיבות הצוות גדול במידה ניכרת מהנדרש ועומד על 30% (במקום 20%). לעומת זאת, חלקן של ההשתלמויות הצוותיות קטן מהנדרש ועומד על 14% (במקום 20%), ובמגזר המיעוטים הוא קטן מבמגזר היהודי (11% לעומת 15%). כמו-כן, חלקן של הכנת החומרים ובדיקת המבחנים נמוך הנדרש בשני המגזרים ועומד על 45% במגזר היהודי ו-39% במגזר המיעוטים (במקום 50%)

הכשרה איטית
קצב הכשרתם של המורים שהצטרפו לרפורמה בנושא ההוראה הפרטנית הוא נמוך למדי: עד תום שנת הלימודים התשע"ד, רק ב-13% מבתי הספר שהצטרפו לרפורמה עברו המורים הכשרה בנושא ההוראה הפרטנית. לפיכך, מורים רבים מלמדים שעות פרטניות במשך שנים בלא הכשרה למשימה זו

"עולה החשש כי גם כאשר תופעל הרפורמה במלואה בכל החטיבות העליונות, לא תפיק מערכת החינוך אלא שיפור דל לעומת המצב ערב הרפורמה". כך אומר (יום ג', 5.5.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, על רפורמת הענק "עוז לתמורה" בחטיבות העליונות של בתי הספר.
הרפורמה כוללת שינויים במבנה שבוע העבודה של המורים (מעבר לשבוע עבודה של 40 שעות), במבנה השכר של המורים (תוספת שכר ממוצעת של 42%) ובמבנה מערכת השעות שלהם (הוספת שעות להוראה פרטנית ושעות תומכות הוראה). כמו-כן, הוסדרו תהליכי הערכת המורים ומתווה הפיתוח והקידום המקצועי שלהם, ונקבע מתווה להקמת פינות עבודה הולמות למורים לצורך ההוראה הפרטנית והעבודה בשעות תומכות ההוראה. עלותה המשוערת של הרפורמה, אם תיושם במלואה בכל החטיבות העליונות, היא 3 מיליארד שקל לשנה, וסכום זה יתווסף לבסיס התקציב של משרד החינוך.
משרד החינוך לא עמד ביעד שקבע, שלפיו עד שנת הלימודים התשע"ד (2014-2013) יצטרפו לרפורמה 450 בתי ספר שיישמו אותה במלואה. בפועל הצטרפו לרפורמה רק 231 בתי ספר ביישום מלא, כחצי מהיעד שנקבע. 36% מהמורים בבתי הספר שהצטרפו לרפורמה (ביישום מלא או חלקי) לא הצטרפו אליה משום שלא רצו או משום שלא עמדו בתנאי הסף. פיצול זה מקשה על ניהול מערך ההוראה.
הרבה ישיבות, מעט הכשרה
מרכיבים חשובים מהמתווה שקבע משרד החינוך ליישום השעות הפרטניות אינם מתקיימים בדרך כלל: תכנון השעות הפרטניות מתבצע חלקית בלבד; תהליך המיפוי והאיתור של תלמידים לצורך הרכבת קבוצות הלמידה בשעות הפרטניות מתבצע - אם בכלל - בשיטות שמשרד החינוך לא בחן את האפקטיביות שלהן; בבתי ספר שבהם רוב המורים במקצוע מסוים (לעיתים במקצועות מרכזיים כמו מתמטיקה ואנגלית) לא הצטרפו לרפורמה, אי-אפשר להקצות שעות פרטניות לכל התלמידים הזקוקים להן; רוב השעות הפרטניות משמשות לתגבור לימודי לצורך העלאת ציונים ולקראת בחינות הבגרות, בניגוד למתווה שנקבע.
לפי ההסכם, הרכב משרה מלאה בת 40 שעות שבועיות יכלול עשר שעות תומכות הוראה, שבהן ישהה המורה בבית הספר ויעסוק בפעילויות הבאות: ישיבות עבודה (שעתיים שבועיות), השתלמויות צוותיות (שעתיים שבועיות), שיחות עם הורים (שעה שבועית), הכנת חומרי הוראה ובדיקת עבודות ומבחנים (חמש שעות שבועיות).
מרכיבים חשובים מהמתווה שקבע המשרד ליישום השעות תומכות ההוראה אינם מתקיימים בדרך כלל: בתי הספר אינם מתכננים כנדרש את ניצול השעות הללו ומסתפקים בשיבוצן במערכת השעות של המורים; השעות אינן מתפלגות לייעודים שנקבעו להן, ולמשרד החינוך אין מידע על התפלגותן בפועל; לעתים קרובות הן אינן מספיקות, והמורים עדיין עובדים שעות רבות בבית לאחר תום יום העבודה.
חלקן של ישיבות הצוות גדול במידה ניכרת מהנדרש ועומד על 30% (במקום 20%). לעומת זאת, חלקן של ההשתלמויות הצוותיות קטן מהנדרש ועומד על 14% (במקום 20%), ובמגזר המיעוטים הוא קטן מבמגזר היהודי (11% לעומת 15%). כמו-כן, חלקן של הכנת החומרים ובדיקת המבחנים נמוך הנדרש בשני המגזרים ועומד על 45% במגזר היהודי ו-39% במגזר המיעוטים (במקום 50%).
פינת עבודה בפינת העישון
727 בתי ספר, מקצתם הצטרפו לרפורמה ואחרים עדיין לא, קיבלו ממשרד החינוך תקציב להקמת פינות עבודה למורים ולתלמידים לצורך ההוראה הפרטנית והשעות תומכות ההוראה. אולם ב-40% מבתי הספר שקיבלו תקציב, וברבע מבתי הספר שקיבלו תקציב וכבר מיישמים את הרפורמה, טרם הסתיימה ההקמה. העדר פינות עבודה בבתי ספר שהצטרפו לרפורמה פוגע מאוד ביישום מרכיבים מרכזיים ברפורמה, בעיקר בהוראה הפרטנית ובשעות תומכות ההוראה, ואינו מאפשר למצות את מלוא התועלת שלהם.
משכי הזמן שנדרשו להקמת פינות העבודה היו ארוכים בהרבה ממה שנקבע בהרשאות הבינוי, ולעתים הגיעו ליותר משנתיים. במהלך השנים לא חל שיפור בנושא, וייתכן כי משך הזמן שנקבע מלכתחילה בהרשאת הבינוי לא היה ריאלי, אך הוא לא עודכן כך שיתאים לנדרש בפועל. בבתי ספר רבים הוקמו פינות העבודה במיקום שאינו הולם מאחר שאינו מאפשר עבודה שקטה ורצופה למורים במסגרת השעות תומכות ההוראה או תנאים ראויים להוראה פרטנית, כגון במקלט, במרתף, במסדרון, במחסן, בחדר חשמל ואף בחצר ובפינת העישון של בית הספר.
קצב הכשרתם של המורים שהצטרפו לרפורמה בנושא ההוראה הפרטנית הוא נמוך למדי: עד תום שנת הלימודים התשע"ד, רק ב-13% מבתי הספר שהצטרפו לרפורמה עברו המורים הכשרה בנושא ההוראה הפרטנית. לפיכך, מורים רבים מלמדים שעות פרטניות במשך שנים בלא הכשרה למשימה זו.
אין מספיק מעקב
הממונה על יישום הרפורמה במינהל הפדגוגי ביקרה בשנות הלימודים התשע"ב-התשע"ד ב-80 בתי ספר שהצטרפו לרפורמה ומצאה ברבים מהם ליקויים ביישום, אך לא ביצעה - בעצמה או באמצעות המחוזות - מעקב אחר תיקון הליקויים. בכך לא מיצתה את כלי הבקרה שהפעילה בהיקף נרחב מהשנה הראשונה ליישום הרפורמה. האגף לחינוך על-יסודי לא בדק אם וכיצד יישמו בתי הספר את תהליכי התכנון, הבקרה וההערכה של השעות הפרטניות ושל השעות תומכות ההוראה.
רוב הרפרנטים המחוזיים האמונים על הטמעת הרפורמה ממלאים גם תפקידי פיקוח שאינם משאירים בידם די זמן לטפל בענייני הרפורמה. כמו-כן, לא נמצא תיעוד של בקרה והערכה שיטתיים שעל הרפרנטים המחוזיים לבצע כדי לקבל תמונת מצב מלאה של יישום הרפורמה בבתי הספר וכדי לפעול לשיפור תהליכים.
ההמלצות העיקריות של המבקר: על משרד החינוך להפעיל בשיטתיות אמצעי פיקוח ובקרה מקיפים ומחייבים על יישום כל מרכיבי הרפורמה בכל הדרגים - יחידות המטה, המחוזות ובתי הספר - ובייחוד בנושא יישום השעות הפרטניות והשעות תומכות ההוראה והקמת פינות עבודה ראויות למשימות אלה. יש לפעול להכשרה רחבת היקף ומעמיקה בתחום ההוראה הפרטנית לכל המורים שהצטרפו לרפורמה ושעתידים להצטרף אליה; לפעול לניצול מיטבי של השעות תומכות ההוראה לפי ייעודיהן המוגדרים; ולבצע הכשרה מקצועית מלאה ויסודית לכל בעלי התפקידים האמורים לשמש מעריכים בתהליך הערכת עובדי ההוראה.

תאריך:  05/05/2015   |   עודכן:  05/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרפורמה הגדולה: תמורה יש; עוז - הרבה פחות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
מאות אלפי דירות שנבנו על קרקע הרשות אינן רשומות על שם הדיירים - 80,000 מהן על מגרשי קק"ל    יש חוק, יש הבטחות - אבל אין רישום, וזכויות הבעלות של מאות אלפים נפגעות    יש "תחליף זמני"
אלעזר לוין
הרוב המכריע של המלצות ועדת זיילר מדצמבר 2003 לא מומשו - למרות שמאז התרחשו אסונות נוספים בשל בנייה רשלנית    אין מכוני בקרה, אין תקנים, אין פיקוח ממשלתי
איתמר לוין
דורש מהמשטרה לוודא שהמעצרים יהיו "הכרחיים ונחוצים"    זיופים ופגיעה בטוהר המידות בבחירות המקומיות    לקחי אסון ורסאי אינם מיושמים    יו"ר נמל אשדוד לשעבר דחף מינויים פוליטיים    החשכ"ל מאפשר הונאות נרחבות בישיבות    שרים הופכים חוקים לאות מתה    יישום חלקי בלבד של הרפורמה בתיכונים
איתמר לוין
13% מכלל עובדי שירות החוץ אינם כשירים לתפקידיהם    משרד החוץ אינו מגייס צוערים בכמות מספקת    ההסכם עם עובדי המשרד מנטרל את הרפורמה הארגונית
איתמר לוין
בניגוד למדינות מתקדמות אחרות, בישראל לא מטפלים במניעת אובדן מזון - וכך נגרמים נזקים כלכליים, חברתיים וסביבתיים    המבקר ממליץ על שורת פעולות רגולטוריות, מינהליות וחינוכיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il