פעילות השירות הלאומי אמורה לחזק את הקשר ואת ההזדהות של האזרח הצעיר עם הקהילה, עם החברה ועם המדינה וכן לחזק את יכולותיו המקצועיות ואת הכנתו לתעסוקה בעתיד, אולם המדינה אינה מתייחסת לנושא ברצינות הראויה. בינואר 2008 הוקמה מינהלת השירות הלאומי, אך
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, מצא (יום ג', 5.5.15), כי הבעיות שאותרו לראשונה לפני שנים במערך, נמשכות.
כך למשל, מתייחס המבקר להעברה התכופה של רשות השירות הלאומי-אזרחי ממשרד ממשלתי אחד למשנהו. בחמש השנים האחרונות היו ממונים על תחום השירות הלאומי שלושה משרדים שונים. בשל חילופי השרים הממונים התחייב תיקון תקנות הביטוח הלאומי (בנות בשירות לאומי בהתנדבות), בנוגע לשר המוסמך לפעול על פיהן. המעקב העלה, כי נכון למועד סיום הביקורת, הדבר לא נעשה. רק ב-29.1.15 פורסם ברשומות עידכון התקנות.
עוד נמצא, כי לא קיימת מעורבות מספקת של רשות השירות בוויסות ובהקצאת התקנים תוך ראייה כוללת של כלל הצרכים, ואין הסדרה של התקנים הפרטיים על-פי אמות מידה שוויוניות. לאחר הודעות והבטחות שנמשכו שנים, שבמהלכן דחתה רשות השירות פעם אחר פעם את תאריך היעד לתיקון הליקוי, עדיין אין מעורבות מספקת שלה בוויסותם ובהקצאתם של התקנים מתוך ראייה כוללת של הצרכים, ובהקצאת התקנים על בסיס ניתוח הצרכים ועל קביעת סדרי עדיפויות. המבקר מציין עם זאת, כי ממועד הביקורת הקודמת נוספו למעלה מ-4,000 תקנים למערך השירות הלאומי, ועל כך יש לברך.
עוד קובע המבקר, כי על רשות השירות לשפר את מנגנוני הבקרה על הפעלת המתנדבים, כדי שמנגנונים אלה יהיו אפקטיביים ויביאו לניצול מיטבי של משאבי השירות הלאומי למטרות שלשמן הוקצו, מתוך הקפדה על תנאי השירות של המתנדבים כפי שנקבעו בדין.
השירות הלאומי מופעל באמצעות עמותות רשומות (גופים מוכרים), המשימות ומפעילות את מתנדבי השירות הלאומי בארגונים ובמוסדות שונים (הגופים המפעילים). בביקורת הקודמת קבע משרד מבקר המדינה, כי ראוי שהכרה בגוף מוכר תותנה בחתימה על הסכם שיחיל עליו את ביקורת המדינה.
המעקב העלה, כי ליקוי זה נותר בעינו. כך למשל, הביקורת הקודמת העלתה, כי עיריית ירושלים היא גוף מפעיל וגוף מוכר גם יחד, וכי בשנת 2008 היא הפעילה 340 מתנדבים, ו-50 (15%) מהם הועסקו בשירותה. משרד מבקר המדינה העיר אז, כי על מינהלת השירות ליזום דיון בשאלה אם בנסיבות אלה יש מקום להמשיך ולהכיר בעיריית ירושלים כגוף מוכר; ובהמשך על המינהלה לפעול בהתאם למסקנות הדיון.
התקנות מחייבות גוף מוכר להפנות 250 מתנדבות בשנה לפחות לשירות לאומי-אזרחי. המעקב העלה, כי בשנת 2013 השימה העירייה 226 מתנדבים בלבד, מהם הועסקו בשירותה 90 מתנדבים, דהיינו 40% מכלל המתנדבים. לפיכך לא עמדה עיריית ירושלים בחובה המוטלת עליה מכוח התקנות.
בביקורת הקודמת נמצא, שהצורך להסדיר את תחום השירות הלאומי הסדרה נאותה בחקיקה התעורר כבר לפני שנים. משרד מבקר המדינה הביע את דעתו, כי אין מקום לסחבת הממושכת בקידום הנושא, וראוי שמינהלת השירות תפעל לאלתר כדי לקדם את הסדרת העניין בחקיקה.
עד למועד סיום המעקב, יותר מעשר שנים לאחר שזוהה הצורך בהסדרה זו, לא עמדה רשות השירות ביעד שקבעה לסיום תהליך החקיקה, דצמבר 2010, והתהליך טרם הגיע לכלל סיום.